خبرگزاری کار ایران

مسئول میراث فرهنگی شهرستان درمیان خبر داد:

آغاز مرمت آسبادهای طبس مسینا

asdasd
کد خبر : ۲۸۹۹۲۸

مسئول میراث فرهنگی شهرستان درمیان از انجام پروژه های مرمتی آسبادهای طبس مسینا، مرمت 3 باب آسباد در خراسان جنوبی آغاز شد.

به گزارش ایلنا، مسئول میراث فرهنگی شهرستان درمیان گفت:  طی این عملیات مرمت اندود کاهگل نما در دولایه، آواربرداری فضاهای داخلی و سبک سازی بام ها، اجرای جرزهای خشتی، اجرای سقف چهار گرده پوش با خشت، اجرای اندود بام ها در دولایه و پی بندی دیوارها صورت می گیرد.

صالحی بیان داشت: آسبادهای طبس مسینا در دو بخش از این شهر قرار گرفته که یکی در داخل و قسمت دیگر در خارج از محوطه شهر واقع شده است که به فراخور نیاز، به معماری این آسبادها افزوده شده است و به نوعی نشانگر جمعیت در دوران ساخت آنها بوده است و از معماری یکدست و منظمی برخوردار است.

مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان درمیان افزود: معماری آسبادها دارای دو اشکوبه شامل آس خانه طبقه فوقانی و طبقه همکف می گردد.آسبادها ی طبس مسینا در دو طبقه ساخته شده اند. طبقه همکف شامل فضایی محدود جهت نگهداری آرد و انباشت گندم است.که به وسیله یک رشته پلکان به طبقه فوقانی منتهی می شود.طبقه دوم نیز از سه جهت با دیوارهای خشت و گلی محصور شده و ضلعی که باد وارد بنا می شود فاقد دیوار است.

صالحی ادامه داد: پره های چوبی که به یک محور عمودی متصل هستند در اثر وزش باد به گردش درآمده و باعث چرخش محور و در انتها سنگ آسیاب می شوند و گندم اهالی را آرد می کرده است. بنای این آسبادها با مصالح خشت و گل ساخته شده است.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز