خبرگزاری کار ایران

ملک‌زاده:

85 درصد علل مرگ و ناتوانی در کشور ناشی از بیماری‌های مزمن است

asdasd
کد خبر : ۲۸۵۲۹۷

معاون تحقیقات وفناوری وزارت بهداشت گفت: 85 درصد از علل مرگ و میر و ناتوانی در کشور ما ناشی از بیماری‌های مزمن است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رضا ملک زاده در نشست خبری ضمن اعلام خبر تاسیس موسسه ملی تحقیقات علوم پزشکی ایران (نیماد) گفت: این موسسه با بودجه‌ای بیش از سی میلیارد تومان و با وجود حدود 7 کمیته تخصصی و تحقیقی از جمله کمیته بیماریهای واگیردار ارزیابی دارو، فناوری و نوآوری، بهداشت روان، سرطان و خون شناسی، ژنتیک، بیماریهای غیرواگیردار و ... آغاز به کار کرده است.

وی با بیان اینکه عمده فعالیت این مرکز به صورت مجازی است، افزود: هدف ما حمایت از پژوهش‌های حوزه سلامت و جلوگیری از فرار مغزها است.

ملک‌زاده توضیح داد: در ابتدا قرار بود که سی درصد از بودجه به این مرکز تعلق پیدا کند اما در نهایت 0.4 درصد اختصاص یافت. همچنین ما دانشگاهها را تشویق می‌کنیم که حداقل یک تا دو دهم درصد از بودجه خود را صرف تحقیقات کنند.

به گفته معاون وزیر بهداشت این مرکز دارای 300 داور است که 100 نفر از آنها خارجی هستند.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه 70 درصد امکانات این مرکز در حوزه پیشگیری است، گفت: برای جلب همکاری دیگر دستگاه‌ها نیز صحبتهایی را با بخشهای دیگر همچون وزارت جهاد و کشاورزی داشته‌ایم و گمان می‌کنیم، بتوانیم در این زمینه 30 الی 50 طرح داشته باشیم.

وی در ارتباط با برخی تحقیقات انجام شده اظهار کرد: تحقیقات نشان می‌دهد که 80 درصد از تغذیه مردم بر پایه برنج و نان است و لبنیات سهم بسیار کمی دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه حدود 56 هزار دانشجوی PHD  در کشور وجود دارد، گفت: یکی از اهداف این مرکز ایجاد شرکتهای دانش بنیان برای جلوگیری از فرار مغزها است. همچنین در این پروژه تربیت پزشک پژوهشگر نیز در دستور کار است که برای این کار پزشکان با معدل بالا را انتخاب می‌کنیم و حتی در دوره ای نیز در خارج از کشور برای آنها برگزار می‌کنیم.

ملک زاده با بیان اینکه 50 درصد مقالات در سطح ضعیف و 30 درصد در سطح متوسط است، گفت: همچنین برای جذب نخبگانی که از کشور مهاجرت کرده‌اند؛ نیز در گذشته بخشی تشکیل شده بود که در سال 85 منحل شد که قصد داریم این بخش را دوباره ایجاد کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که این موسسه چند طرح را می‌تواند؛ تحت پوشش قرار دهد، گفت: امیدواریم بتوانیم بین 30 تا 50 طرح را تحت پوشش داشته باشیم، اما امکانات ما زیرساختهای لازم برای حمایت از طرح های بزرگ را ندارد، بنابراین برای هر طرح به طور متوسط بین 300 تا 500 میلیون تومان و حداکثر یک میلیارد تومان هزینه می‌کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در ارتباط با اینکه جای طب سنتی در میان کارگروههای این موسسه خالی است، اظهار کرد: ما نباید به دنبال طب سنتی باشیم، زیرا همه روش‌ها و داروهای طب سنتی باید با روش‌های علمی، دقیق و متقن ارزیابی شود و اگر درست باشند جزئی از طب حساب می‌شوند و نباید انواع طب را از هم جدا کنیم.

وی با اشاره به اینکه طرح‌های مربوط به طب گیاهی در برخی پایگاه‌ها مورد بررسی است، گفت: ما در 13 سال گذشته سریعترین رشد از نظر علمی را داشته ایم و اگر بخواهیم رشد چشمگیرتری داشته باشیم، باید به افزایش بودجه توجه کنیم.

معاون وزیر بهداشت در ارتباط با دارو و تجهیزات پزشکی گفت: در این زمینه مجموعه ای از طرح ها را داشتیم که کمتر از 30 درصد آنها به نتیجه رسیده است.

ملک زاده افزود: قصد تاسیس ده آزمایشگاه تحقیقات پیشرفته را داریم که چند آزمایشگاه از آنها قبلا در اهواز و شیراز تاسیس شده است. همچنین در نظر داریم که نظام ثبت بیماریها را که نقصی در کشور ما بوده است، رفع کنیم برای نمونه بتوانیم، همه افرادی که دارای بیماری ام اس هستند و داروها و تجهیزات مورد نیاز آنها را ثبت کنیم. تاکنون این اقدام برای 37 بیماری انجام شده است. در مورد ثبت سرطان نیز ما با مشکل کم شماری روبرو بودیم که اکنون در 10 استان برای رفع این مشکل برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

معاون وزیر بهداشت در ارتباط با برنامه‌های معاونت تحقیقات این وزارتخانه در زمینه پیشگیری ادامه داد: 85 درصد از علل مرگ و میر و ناتوانی در کشور ما ناشی از بیماریهای مزمن است که از این میان سکته‌های قلبی و مغزی حدود نیمی از این علل، سرطان حدود 20درصد و پس از آن حوادث و بیماریها 15 درصد را تشکیل می‌دهد. اکنون که توانسته‌ایم بیمارهای عفونی را کنترل کنیم و امید به زندگی در میان مردان به 76 و در میان زنان به 79 سال رسیده است، زمان آن است که به سمت کنترل بیماریهای مزمن پیش برویم، بر همین اساس در 10 استان مطالعاتی را برنامه‌ریزی کردیم و در 6 استان از آنها این برنامه‌‌ها را شروع کرده‌ایم.

ملک زاده گفت: بر این اساس سعی می کنیم که پزشکان ما به سمتی روند که بتوانند؛ برخی پیشگیری‌ها را انجام دهند.

وی ادامه داد: 10 هزار فرد بالای 35 سال را در نظر گرفته‌ایم و در حال برنامه‌ریزی برای پیشگیری از ابتلا ء‌آنها به سکته هستیم. این برنامه تلاش دارد که بیماریهای مزمن را نیز کنترل کند و بتواند 5 تا 10 سال عمر مردم را افزایش دهد. هزینه این برنامه در دو سال اول که هزینه‌بر است در 10 استان 10 میلیارد تومان شده است که امیدواریم بتوانیم این برنامه را گسترش دهیم.

وی ادامه داد: مردم ما با توجه به سطح سواد بویژه باسوادی خانم ها در روستاها توانسته‌اند همکاری بسیار خوبی با این طرح داشته باشند و در مقایسه با دیگر کشورها سطح همکاری در بهترین وضعیت بوده است. در کنار این برنامه مطالعاتی، مطالعاتی نیز در زمینه نوجوانان دچار اعتیاد و برخی نوزادان نیز در حال انجام است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه برخی از افرادی که مهاجرت کرده‌اند، هنوز داروهایشان را از داخل کشور تامین می‌کنند، گفت: برخی داروهای جدید بسیار گران هستند؛ برای نمونه داروی جدیدی برای درمان هپاتیتC ایجاد شده که هر قرص آن هزار و 50دلار قیمت دارد.  اینکه بلافاصله بتوانیم، این داروها را در ایران داشته باشیم، غیرممکن است، اما سعی می‌کنیم، مشابه ‌آنها را با کیفیت خوب در ایران تولید کنیم و آن را بلافاصله تحت پوشش بیمه قرار دهیم به طوری که در هر سال حدود 5 تا 6 قلم از این داروها در کشور تولید می‌شود.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز