خبرگزاری کار ایران

سال گذشته رخ داد:

غرق شدن 239 نفر در رودخانه‌

asdasd
کد خبر : ۲۸۵۰۴۶

سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد: بیشترین حجم تلفات سالانه ناشی از غرق شدگی به رودخانه ها مربوط می‌شود به نحوی که در سال گذشته 26.6 درصد از کل موارد غرق شدگی در رودخانه ها رخ داده است.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پزشکی قانونی، هر چند عموم مردم تصور می کنند که بیشترین تلفات غرق شدگی مربوط به دریاها است و شناگران بیشتر در دریا جان خود را از دست می دهند، آمارهای سازمان پزشکی قانونی کشور بیانگر حجم بالای تلفات غرق شدگی در رودخانه ها است.

به بیان دیگر در هر سال آمار تلفات رودخانه ها در صدر تعداد فوت شدگان بر اثر غرق شدگی قرار می گیرد.

بر پایه این گزارش، در سال گذشته 239 تن شامل 199 مرد و 40 زن بر اثر غرق شدگی در رودخانه ها جان باختند این در حالی است که کل تلفات غرق شدگی در سال گذشته 898 تن گزارش شده است.

پس از رودخانه ها، محدوده های خارج از طرح دریا با 194 فوتی شامل 175 مرد و 19 زن بیشترین تلفات ناشی از غرق شدگی را داشت. آمار تلفات ناشی از غرق شدگی در محدوده ایمن سازی شده دریا تنها هفت تن بود.

بر اساس گزارش پزشکی قانونی آمار تلفات غرق شدگی طی سال گذشته در دریاچه های مصنوعی و سد 79 تن، دریاچه طبیعی 27، استخر 125، کانال 83، چاه 29 و سایر مکان ها 115 تن بوده است.

پزشکی قانونی در این گزارش تاکید کرد: از آنجا که در فصل تابستان تمایل افراد برای حضور در حاشیه رودخانه ها و شناکردن افزایش می یابد به هموطنان توصیه می کنیم برای پیشگیری از موارد غرق شدگی و بروز حوادث ناگوار حتما نکات ایمنی را مورد توجه قرار دهند.

توصیه‌های کلیدی برای پیشگیری از غرق‌شدگی

- آشنایی با فنون اولیه شنا و آشنایی با محدودیت ها و رعایت آن ها از ابتدایی ترین الزامات قبل از شنا است.

- اطلاع از وضعیت عمق آب قبل از تصمیم به شیرجه زدن و حتی قبل از ورود به آب ضروری است، چرا که شیرجه در آب های کم عمق خطر ضربه به سر و نیز شکستگی گردن را به دنبال دارد. همچنین ورود به آب های عمیق برای مبتدیان، خطر غرق شدگی را افزایش می دهد.

- بررسی دمای آب نیز ضروری است، به عنوان مثال اگر مدت زیادی در آفتاب مانده اید از وارد شدن ناگهانی به آب سرد خودداری کنید؛ علت این توصیه پیشگیری از شوک دمایی است.

- به هیچ وجه تنها و در محیط هایی که نجات غریق وجود ندارد، شنا نکنید.

- از شوخی های خطرناک در آب و موقع شنا بپرهیزید.

- پس از مصرف داروهایی که موجب خواب آلودگی یا شل شدن عضلات می شوند، شنا نکنید.

- به هیچ وجه تشت های آب و لگن ها و یا حوضچه های کوچک آب را در جایی که کودک خردسال وجود دارد، بدون توجه رها نکنید.

- در حمام و حین استفاده از وان مراقب کودکان و سالمندان باشید.

- توانایی خود را در شناکردن بیش از حد در نظر نگیرید. یک سوم قربانی های غرق شدگی با فن شنا به طور کامل آشنا بوده اند.

- در صورت مواجه با یک غریق، اگر با فن نجات غریق آشنا نیستید، سعی کنید فقط با استفاده از چوب یا طناب یا جلیقه نجات و یا تشکیل زنجیره انسانی به وی کمک کنید.

- برای نجات یک غریق، اول امنیت خود را در نظر بگیرید؛ از پشت به غریق نزدیک شوید و از او بخواهید تقلا نکند.

- پس از رساندن غریق به ساحل، به سرعت با اورژانس تماس بگیرید.

کد خبرنگار : س.ج

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز