خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو بامدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی مطرح شد؛

احتمال ابتلای دام‌های اهلی استان مرکزی به طاعون نشخوارکنندگان

asdasd
کد خبر : ۲۸۴۷۰۸

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته برای جلوگیری از گسترش بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک گفت: نگرانی ما این است که این بیماری به دام های اهلی سرایت پیدا کند.

حسینعلی ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در ارتباط با تلف‌شدن تعدادی کل و بز در استان اراک گفت: در همان  ساعات اولی که ما با خبر شدیم که چند راس کل  و بز  در منطقه حفاظت‌شده هفتاد قله اراک تلف شده‌اند، بلافاصله تیم عملیاتی با همکاری تیم دامپزشکی استان مرکزی وارد عمل شدند.

وی ادامه داد: بحث های بسیاری بود که آیا عامل این تلفات، بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک(PPR) است یا خیر که پس از بررسی، به نتیجه رسیدیم که با احتمال قریب به یقین همین بیماری، عامل تلفات بوده است. البته آزمایشگاه‌های بسیار دقیق پس از 10 روز جواب قطعی را اعلام می‌کنند.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی افزود: پس از بررسی‌های اولیه بلافاصله با تعدادی از دامپزشکان استان‌های مرکزی، فارس و ستاد مدیریت بحران  جلسات مخاطرات زیست محیطی را تشکیل دادیم، در عین حال برای بحث پیشگیری و پیش‌یابی نیز در حال انجام رصد هستیم.

وی در مورد اقدامات انجام شده برای پیشگیری از گسترش این بیماری اظهار کرد: دامپزشکان مکلف شده‌اند که دام های اهلی داخل و اطراف منطقه به ویژه دام‌های کانون بحران را واکسینه کنند، علاوه بر این مساله، دفع بهداشتی لاشه ها و پاکسازی آبشخورها نیز مورد توجه قرار گرفت.

ابراهیمی با بیان اینکه اگر هم  به این نتیجه برسیم که بیماری PPR  نبوده، این اقدات ضرری ندارد و پیشگیرانه است، گفت: به هر حال نمونه‌برداری از غدد لنفاوی و بافت‌های دام‌ها را به تهران فرستاده‌ایم و منتظر پاسخ هستیم.

 وی در اتباط با تعداد تلفات اظهار کرد: تاکنون لاشه 19 کل و بز  پیدا شده، اما ممکن است؛ تعداد تلفات بیشتر باشد، بنابراین یک پیمایش جمعی را نیز انجام داده‌ایم تا تعداد تلفات را به حداقل ممکن برسانیم.

 ابراهیمی در پاسخ به اینکه چه میزان احتمال سرایت این بیماری به دام های دیگر مناطق وجود دارد ،گفت: خیلی این بحث مطرح نیست، اما نگرانی ما در ارتباط با دام های اهلی و تردد آنهاست. زیرا ممکن است؛ «کلون» این بیماری باقی بماند و بعد از چند سال در این دام‌ها بروز پیدا کند؛ به همین جهت دام‌های اهلی می‌توانند؛  یک خطر محسوب شوند، به ویژه اگر ییلاق و قشلاق آنها را نیز در نظر بگیریم.

وی با اشاره به اینکه خبرهایی مبنی بر تلف‌شدن چندین دام اهلی نیز شنیده شده‌است، افزود: اگر این موضوع صحت داشته باشد؛ باید به شدت مراقب باشیم، زیرا این بیماری معمولا بین 30 تا 95 درصد تلفات دارد که تحربه آن را در گذشته در ساری، خراسان شمالی، پارک ملی کویر سمنان و استان فارس داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه امروزه دانش پیشرفت کرده و همکاری بین بخشی بسیار خوب است، افزود: با توجه به اینکه سال پیش در استان فارس این بیماری به خوبی مهار شد، امیدواریم امسال نیز چنین اتفاقی بیفتد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس تصریح کرد: تاکنون ثابت نشده است که این  بیماری برای انسان خطر دارد، اما دامپزشکان بهتر می‌توانند؛ در این باره اظهار نظر کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز