خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر کشور در گفت‌و‌گو با ایلنا خبر داد:

سازمان مدیریت بحران برای مقابله با تنش آبی ورود می‌کند

رییس سازمان مدیریت بحران کشور از ورود این سازمان برای مقابله با بحران کم آبی در برخی استان‌ها خبر داد و گفت: قرار است؛ در این رابطه اعتباراتی به وزارت نیرو اختصاص دهیم، تا با این اقدام برخی استان‌ها و شهرستان‌ها از بحران کم‌آبی و تنش‌آبی خارج شوند..

اسماعیل نجار معاون وزیر کشور و رییس سازمان مدیریت بحران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این سوال که آیا سازمان مدیریت بحران قصد ورود به مدیریت بحران آب را دارد، گفت: در تعریف بحران می‌توان گفت که یک حادثه آنی است که جامعه و جوامعی را تحت تاثیر قرار دهد.

وی افزود: حدود 20 سال است که کشور با خشکسالی رو به روست؛ یعنی پدیده 20 ساله است. در اینجا یک سوال وجود دارد که آیا وقتی برنامه های ما برای اجرا 5 ساله است و از طرفی دیگر قوانین بودجه ما یکساله است، آیا یک پدیده ای که آنی نیست و استمرار دارد، می‌تواند بحران باشد یا نه‌؟

رییس سازمان مدیریت بحران با بیان اینکه ما معتقد هستیم؛ بیش از آنکه وضعیت آب بحرانی باشد به مدیریت نیاز دارد، افزود: در واقع در کشورهایی که دارای 2 هزار میلی‌متر بارندگی هستند، نیازی به مدیریت آب،  مزارع و آبیاری باغات نیست.

نجار خاطرنشان کرد:  مدیریت آب جایی مطرح می‌شود که با کمبود مواجه است؛ لذا به نظر ما در کشور ما مدیریت کشت و مدیریت استفاده از آب ضرورت دارد.

وی با اعلام اینکه ما هم به موضوع بحرانی آب در کشور ورود کردیم و جلسات متعددی با سازمان مدیریت و وزارت نیرو داشتیم، افزود: اعلام کردیم تا جایی که نیاز است به مدیریت آب کمک می‌کنیم. درخواست وزارت نیرو از ما این بوده که یک عدد بسیار سنگین که شاید بیش از دو برابر اعتبارات ما هست، در اختیارش قرار دهیم که از توان ما خارج است.

رییس سازمان مدیریت بحران با اشاره به اینکه درخواست وزارت نیرو از ما 16 هزار میلیارد تومان است، افزود: ما براساس برنامه‌ریزی که انجام دادیم، قرار شد؛ یک کارگروه تخصصی اولویت‌ها را مشخص کند تا بتوانیم از این محل براساس اولویت به آنها کمک کنیم تا در نهایت با این اقدامات برخی استان‌ها و شهرستان‌ها از بحران کم‌آبی و تنش‌آبی خارج شوند.

نجار با بیان اینکه مشارکت مردم در این بخش بسیار حائز اهمیت است، تصریح کرد: صرفه‌جویی در آب شرب، آب کشاورزی و صنعت بسیار می‌تواند در مقابله با بحران آب به ما کمک کند تا در تابستان با مشکل جدی رو به رو نشویم.

کد خبر : ۲۸۱۲۷۶