خبرگزاری کار ایران

مربیان پیش دبستانی برای سومین بار در سال جاری تجمع کردند/ تصویر

حدود ۵۰ تن از مربیان پیش دبستانی که نسبت به بی‌توجهی دولت به شیوهٔ استخدام آموزش و پرورش اعتراض دارند صبح امروز (یکشنبه ۲۷اردیبهشت) برای سومین بار در سال جاری در مقابل مجلس تجمع کردند.

تجمع کنندگان تجمع کنندگان به خبرنگار ایلنا گفته‌ند که از استان‌های همدان، خوزستان، لرستان، مرکزی و شهرستانهای استان تهران در مقابل مجلس تجمع کرده‌اند.

آنان معتقدند آموزش و پرورش باید بدون برگزاری آزمون و با اولویت نسبت به استخدام مربیان پیش دبستانی اقدام کند.

به گفتهٔ مربیان معترض، استخدام از سوی دولت با شرط برگزاری آزمون مورد موافقت قرار گرفته و باعث نگرانی آنها شده است. 

به گفتهٔ یکی از حاضرین در تجمع امروز، نحوهٔ برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش بسیاری از مربیان را با تهدید امنیت شغلی مواجه کرده است. به گفتهٔ او، نحوهٔ استخدام باید بر اساس ماده ۱۷ قانون تعیین تکلیف استخدامی باشد که در مهرماه ۹۱ تصویب شده و بر اساس آن الویت استخدام با نیروهای پیش دبستانی و نیروهای شرکتی است. 

مربیان پیش دبستانی می‌گویند قرار بود سال گذشته و در مرداد ۹۳ آزمون استخدامی برگزار شود، اما این آزمون به بهانهٔ کمبود بودجه لغو شد تا اینکه در بهمن ماه ۹۳ که وزیر آموزش و پرورش کارت زرد دومش را بابت استنکاف از برگزاری آزمون گرفت. پس از کارت زرد آقای فانی اعلام کرد که ما باید ۵ هزار نیرو استخدام کنیم و به همین دلیل به زودی آزمونی برگزار خواهد شد که طی آن طبق ماده ۲۸، الویت استخدام با فرزندان فرهنگیان است. این درحالیست که مربیان پیش دبستانی معتقدند، الویت در استخدام طبق ماده ۱۷ با نیروهای پیش دبستانی و نیروهای شرکتی است. 

به گفتهٔ یکی از معترضین، وزیر آموزش و پرورش در روزهای گذشته هم اعلام کرده در تهران نیاز به استخدام نیروی جدید نداریم و با جابه جایی نیرو‌ها، تامین نیرو صورت می‌گیرد. 

او ادامه داد: شنیدن این حرف‌های ضد و نقیض، مربیان پیش دبستانی را نگران کرده است. حرف ما این است که چرا قانونی که ۴ سال است تصویب شده توسط دولت اجرایی نمی‌شود و چرا حق و حقوق صنفی بسیاری از مربیان پیش دبستانی که سالهاست در این سیستم زحمت کشیده‌اند نادیده گرفته می‌شود. 

تجمع کنندگان می‌گویند، بار‌ها از طریق نمایندگان مجلس پیگیر اجرای این قانون شده‌ایم اما به دلیل عدم همکاری دولت هنوز هم بلاتکلیف هستیم. علی رغم اینکه کمیسیون آموزش به ما وعده داد که پیگیر عدم اجرای ماده ۲۸ که الویت استخدام با فرزندان فرهنگیان می دهد باشد، اما ۸ اردیبهشت ماه سال جاری از طریق رسانه‌ها اعلام شد که معاونت راهبردی ریاست جمهوری با برگزاری آزمون طبق ماده ۲۸ موافقت کرده درحالیکه ما پیگیر اجرای مادهٔ ۱۷ بودیم. 

 تجمع امروز در حالی برگزار شد که از ابتدای سال جاری تاکنون مربیان سه بار در اعتراض به شیوهٔ برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش در مقابل مجلس تجمع کرده‌اند. این معلمان که مرداد ماه سال ۹۳ هم اقدام به برگزاری تجمع مشابهی در برابر مجلس کرده بودند، خواستار استخدام خود توسط آموزش و پرورش هستند.

پس از وعدهٔ وزیر آموزش و پرورش مبنی بر برگزاری آزمون استخدامی برای استخدام ۵ هزار معلم در سال جدید، مربیان پیش دبستانی معتقدند این شیوهٔ برگزاری آزمون طیف قابل توجهی از آنان را از استخدام در وزارت آموزش و پرورش محروم خواهد کرد. وزیر آموزش و پرورش استخدام مربیان پیش دبستانی را به شرکت این مربیان در آزمون استخدامی و کسب گواهی صلاحیت معلمی پس از گذراندن دوره‌های مربوطه در دانشگاه فرهنگیان منوط کرده است و این امر موجبات نگرانی از آیندهٔ شغلی بسیاری از مربیان پیش دبستانی را فراهم آورده است.

کد خبر : ۲۷۷۵۲۷