خبرگزاری کار ایران

تشریح وضعیت بازار دارویی کشور؛

کاهش وراردات داروهای تولید داخل به 5 درصد

asdasd
کد خبر : ۲۷۷۲۷۸

مدیر کل نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو، گفت: برای واردات دارو از محدودیت خارج شده‌ایم یعنی هر دارویی که تولید داخل داشته باشد سقف واردات آن را به ۵ درصد رسانده‌ایم تا داروهای تولید داخل بتوانند با داروهای وارداتی رقابت کنند.

به گزارش ایلنا مهدی پیرصالحی، اظهار داشت: روند واردات دارو از سال ۸۴ افزایشی بوده ولی خوشبختانه در سال ۹۳ توانستیم این روند را کاهش دهیم و از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار واردات دارو به حدود یک میلیارد دلار برسانیم که امیدواریم در سالجاری نیز این روند کاهش واردات ادامه داشته باشد

وی افزود: این روند کاهش واردات دارو بی‌سابقه بوده که هم واردات خود دارو کاهش یافته و هم سهم آن نسبت به تولید داخل کمتر شده است.

پیرصالحی خاطر نشان کرد: در یک سال گذشته ۱۰ هزار میلیارد تومان دارو مصرف شده که از این مبلغ حدود ۱۰۰۰ میلیارد مربوط به داروی تولید داخل بوده است. همچنین آمار واردات در سال گذشته نسبت به سال ۹۲ و سال‌های گذشته کاهش چشمگیری داشته و به ۳۱ درصد رسیده است.

وی گفت: در مواقع کمبود دارو از فوریتی‌ها استفاده کرده‌ایم که در موارد فوریتی متاسفانه به خاطر نیاز بازار کنترل‌ها کمتر می‌شود، در سال ۹۲، ۱۲۰ میلیون دلار بوده، سال ۹۱، ۱۸۰ میلیون دلار و در سال گذشته با کنترل بازار توانستیم بیشتر دارو‌ها را تامین کنیم بطوریکه واردات داروهای فوریتی به ۸۰ میلیون دلار کاهش پیدا کرده که امیدواریم در سال جاری نیز این روند ادامه داشته باشد.

مدیر کل نظارت و ارزیابی دارو و موادمخدر سازمان غذا و دارو، به فراخوان ۲۰۶ قلم دارو اشاره کرد و افزود: با این فراخوان توانستیم ۲۶. ۵ درصد کاهش قیمت را در این ۲۰۶ قلم دارو داشته باشیم.

وی گفت: ۱۰۵ میلیون یورو صرفه جویی برای نیمه دوم سال گذشته بوده و امسال نیز این فراخوان با ۴۴۷ قلم دارو برگزار شد که بار مالی آن ۷۲۰ میلیون یورو است و نتایج آن نیز اعلام می‌شود که امیدواریم صرفه جویی و کاهش خوبی نیز داشته باشیم.

پیرصالحی در پایان گفت: برای واردات دارو از محدودیت خارج شده‌ایم یعنی هر دارویی که تولید داخل داشته باشد سقف واردات آن را به ۵ درصد رسانده‌ایم تا داروهای تولید داخل بتوانند با داروهای وارداتی رقابت کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز