خبرگزاری کار ایران

دبیر اجرایی کنگره انجمن دندانپزشکی ایران:

پوشش‌ بیمه‌ای در بخش دندانپزشکی وجود ندارد

asdasd
کد خبر : ۲۷۶۲۱۰

دبیر اجرایی پنجاه و پنجمین کنگره انجمن دندانپزشکی ایران، گفت: پوشش‌ بیمه‌ای در بخش دندانپزشکی وجود ندارد و ۹۰ درصد تعرفه‌ها را بیماران پرداخت می‌کنند.

به گزارش ایلنا، بهزاد فرخزاد اظهار داشت: روند افزایش بیماری‌ها و کسری بودجه در بخش بیمه، شرکت‌های بیمه‌گر را به سمتی سوق داده است که بیماری‌های حاد را در اولویت پوشش خود قرار دهند و به این ترتیب، بخش دندانپزشکی از خدمات بیمه‌ای محروم بوده و جزء اولویت‌ها قرار نگرفته است.

وی با تاکید بر اینکه بیمه‌ها باید دریافتی‌شان را طوری برنامه‌ریزی کنند که خدمات دندانپزشکی را هم در اولویت قرار دهند، افزود: البته در بیشتر کشورهای دنیا نظام‌های بیمه‌ای در مسیر پیشگیری از بروز بیماری‌های دندان حرکت کرده‌اند. خوشبختانه وزارت بهداشت طرح پیشگیری را برای کودکان ۶ تا ۱۲ ساله در نظر گرفته که این طرح باید کودکان در سنین پایین‌تر را هم تحت پوشش قرار دهد تا از پوسیدگی زودرس دندان‌ها جلوگیری کنیم. به این ترتیب هزینه‌های دندانپزشکی در سنین بالا کاهش پیدا می‌کند.

فرخزاد ادامه داد: اگر در زمینه افزایش سلامت عمومی جامعه نگرشی مبتنی بر پیشگیری داشته باشیم، در ۱۰ سال آینده نتایج مثبتی را شاهد خواهیم بود.

دبیر اجرایی پنجاه و پنجمین کنگره دندانپزشکان در ادامه با بیان اینکه تا وقتی که تعرفه‌ها واقعی نباشند، ارتباط بیمه‌ها با دندانپزشکان تحت اجبار است؛ افزود: تا وقتی که بیمه‌ها پول مشخصی را برابر با واقعیت پرداخت نکنند و پزشک هم موظف نباشد که در همین چارچوب کار کند، هم بیمه و هم پزشک و هم بیمار متضرر خواهند شد. متاسفانه چرخه نظام بیمه‌ای ما معیوب است و مسوولان به این موضوع نگاه کوتاه مدت دارند.

وی ادامه داد: بیمه‌ها باید در درازمدت در جهت نظارت دقیق، اصلاح پروسه درمان و پرداخت هزینه‌های واقعی گام بردارند تا بیمه شده خدمات مطلوب دریافت کند و به تبع آن، سطح سلامت اجتماع افزایش یابد. اجتماع سالم به طور طبیعی هزینه‌های درمانی را کاهش می‌دهد و در این زنجیره، پزشک به افزایش سطح سلامت کمک می‌کند و در آینده این نظام به سوددهی می‌رسد.

فرخزاد گفت: در روند کنونی چون نگاه‌ها به سمت نظام دریافتی و پرداختی است، نوعی اجبار حاکم است و همه زیر سایه اجبار کار می‌کنند. به همین دلیل نتیجه مطلوب به دست نخواهد آمد و نتیجه درمان با سیستم اجباری، مطلوب نخواهد بود.

دبیر اجرایی پنجاه و پنجمین کنگره انجمن دندانپزشکی ایران در بخش دیگری از این گفت‌وگو به برگزاری این همایش بزرگ علمی در ۲۳ اردیبهشت در سالن همایش‌های برج میلاد اشاره کرد و گفت: در این کنگره علاوه بر سخنرانان داخلی، سخنرانان خارجی نیز دعوت شده‌اند که به ارائه آخرین تجربیات علمی خود خواهند پرداخت. همچنین یک فضای نمایشگاهی برای این کنگره در نظر گرفته شده که آخرین دستاوردهای تجهیزات پزشکی در آن به معرض نمایش درخواهد آمد.

وی یادآور شد: کنگره انجمن دندانپزشکی ایران در نوع خود بزرگ‌ترین همایش علمی در کشور به شمار می‌آید و برای برگزاری چنین همایشی از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی‌های دقیقی انجام شده است. اما نکته‌ای که باید به آن اشاره کنم این است که متاسفانه امکانات موجود برای برگزاری چنین کنگره‌هایی کافی نیست و باید با حداقل‌ها بهترین کار را ارائه دهیم. با این وجود تمام کار‌ها به خوبی و بر اساس زمان بندی انجام شده اما ضعف‌های موجود از نظر امکانات اجازه نمی‌دهد در حد استانداردهای بین المللی برنامه را برگزار کنیم.

فرخزاد با بیان اینکه در کشور ما فضای مناسبی برای کنگره‌های بزرگ علمی وجود ندارد، افزود: با وجود رایزنی‌های فراوان با شهرداری تهران و وزارت بهداشت، به نظر می‌رسد رویکردی درباره ایجاد یک مرکز علمی برای برگزاری کنگره‌ها وجود ندارد. با این وجود آماده‌سازی‌های اولیه را بسیار جلو‌تر از برنامه انجام دادیم و سعی کردیم مشکلات دوره‌های قبلی را هم بر طرف کنیم. امیدوارم با اطلاع‌رسانی‌های خوبی که در سطح شهرستان‌ها انجام شده، بتوانیم همایشی در خور شأن دندانپزشکان برگزار کنیم تا همه از نتایج و دستاوردهای علمی آن بهره‌مند شوند.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز