خبرگزاری کار ایران

کارگاه آموزشی میراث فرهنگی برای کودکان کار

کد خبر : ۲۷۵۶۹۳

کودکان کار به مناسبت 16 اردیبهشت «روزجهانی کار داوطلبانه» در کارگاه‌های آموزش میراث فرهنگی که به همت موسسه بین المللی جام میراث جهان و با همکاری کاخ گلستان و انجمن حمایت از کودکان کار برگزار شد، شرکت کردند.

رزا کوثری کارشناس آموزش موسسه بین المللی جام میراث جهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره برگزاری این کارگاه‌‌ها گفت: به مناسبت روزجهانی کار داوطلبانه در کاخ گلستان 13 کارگاه آموزشی میراث فرهنگی برگزار کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه تمامی این کارگاه‌ها مرتبط با میراث مادی و معنوی ایران است، افزود: برای حضور بچه‌ها در این کارگاه‌ها با انجمن حمایت از کودکان کار و خیابان هماهنگی‌های لازم را انجام دادیم که در حال حاضر 64 کودک در این کارگاه حضور دارند که اغلب در گروه سنی 7 تا 10 سال هستند .

آموزش خلاقانه میراث فرهنگی به کودکان کار

وی تصریح کرد:  شیوه آموزش در این کارگاه‌ها روش آموزش خلاق است که در قالب workshop ارائه می‌شود. در این کارگاه‌ها آموزش به همراه بازی، قصه و نمایش خلاق است.

کوثری با بیان اینکه  برای هر کارگاه نامی کودکانه انتخاب شده، افزود: به عنوان مثال برای کارگاه رنگرزی عنوان «کارگاه رنگدونه» انتخاب شده تا کودک بهتر بتواند با کارگاه و موضوع آن ارتباط برقرار کند. در حقیقت رنگدونه نام عروسکی است که  دراین کارگاه ساخته شده و بچه ها قصه او را شنیده و بعد شروع به کار می‌کنند. وی ادامه داد: همچنین کارگاه «شاه عباس و گلش» مربوط به قصه شاه عباس و گل معروف به شاه عباسی است که در کاشیکاری‌های دوره صفوی به وفور می‌بینیم. این کارگاه همراه با قصه و نمایش خلاق است و در نهایت گل‌های شاه عباسی توسط کودکان طراحی می‌شوند.

آنچه بیش از همه کارگاه‌ها جلب توجه می‌کند، کارگاهی با عنوان عروس باران است، مربی این کارگاه در این باره گفت: در شهرهای مختلف ایران مراسمی به نام «دعای باران» وجود دارد که این آئین به عنوان میراث معنوی ایران در حال بررسی برای ثبت ملی است.

وی با بیان اینکه در این کارگاه مراسم «بوکه وارانه» به معنای «عروس باران» که متعلق به خطه کردستان است آموزش داده می‌شود، افزود: براساس این آئین در فصولی که بارش باران کم می‌شود، کودکان را که معمولا دختر هستند برای اجرای این مراسم انتخاب می‌کنند. دلیل انتخاب دختران  به دلیل پاکی آنان و نیز به دلیل برگشت این مراسم به «آناهیتا، الهه آب‌ها» در ایران باستان و زن بودن این الهه است.

این مربی می‌افزاید: این آئین به وسیله دختران خردسال اجرا شده و برای انجام آن عروسکی با لباس محلی زنان کردستان ساخته می‌شود که در این کارگاه نمادی از آن ساخته شده است. سپس دختران با خواندن شعر مخصوص این آئین به دعا برای نزول باران پرداخته و اعتقاد دارند که با اجرای این مراسم دعای آنان مستجاب و باران خواهد آمد.

پس از توضیحات مربی کارگاه، کودکان حاضر در این کارگاه با در دست گرفتن عروسک‌های نمادین عروس باران که خود ساخته‌اند به گردش در حیاط کاخ گلستان پرداخته  و با خوانده شعری محلی آئین دعای باران را اجرا می‌کنند: «اناران، مناران، منم عروس باران، به دعای مردمان، خدایا باران بباران».

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز