خبرگزاری کار ایران

رییس دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با ایلنا:

ورود افراد بی‌صلاحیت، کیفیت آموزش را کاهش داده است/ راه استفاده از رانت علمی بسته شد

رییس دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید بر بسته شدن راه‌های ورود افراد بی‌صلاحیت و بدون ضابطه قانونی به دانشگاه‌ها، گفت: در شرایط کنونی راه ورود چنین افرادی به حوزه آموزش عالی و جذب آن‌ها به عنوان اعضای هیات علمی کاملا بسته شده است.

حسین سلیمی رییس دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، درباره استفاده برخی‌ از رانت علمی و آسیب‌های ناشی از آن در نظام آموزش عالی کشور گفت: یکی از دلایلی که در شرایط کنونی راه‌های استفاده از رانت و ورود افراد بدون آزمون‌های علمی موثر و بدون گزینش‌های علمی درست به دانشگاه‌ها بسته شده، همین است که اگر کسانی بدون داشتن صلاحیت‌های علمی و شرایط کافی به تحصیلات تکمیلی ورود پیدا کنند، این هم اعتبار علمی دانشگاه‌های ما را به شدت با مخاطره مواجه می‌کند و هم جایگاه دانش در جامعه را از بین می‌برد.

وی ادامه داد: اینکه گفته می‌شود؛ بخشی از فارغ‌التحصیلان دوران تحصیلات تکمیلی ما، وقتی که فارغ التحصیل می‌شوند، کارایی لازم را ندارند و مجبور هستند از روش‌های دیگری برای وارد کردن خود به بازار کار استفاده کنند، دلیلش این است که آن‌ها صلاحیت‌های علمی لازم برای  ورود به دوره‌های تحصیلات تکمیلی را نداشتند.

رییس دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه در این دولت تاکنون در دانشگاه علامه هیچ فردی بدون آزمون‌های علمی دقیق وارد دوره دکتری نشده، تصریح کرد: همچنین کسی به جز از طریق کنکور یا احراز استعداهای درخشان وارد دوره‌های کار‌شناسی ارشد ما نشده است.

سلیمی با تاکید بر بسته شدن راه‌های ورود افراد بدون صلاحیت و بدون ضابطه قانونی به دانشگاه‌ها، گفت: در شرایط کنونی در آموزش عالی کشور راه ورود چنین افرادی به حوزه آموزش عالی و جذب آن‌ها به عنوان اعضای هیات علمی کاملا بسته شده است.

رییس دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: همانطور که ما باید شرایطی را ایجاد کنیم که بهترین‌ها وارد حوزه آموزش عالی شوند، باید بتوانیم بهترین سطح آموزش را به آن‌ها ارائه دهیم.

وی در ادامه تصریح کرد: یکی از دلایل کاهش سطح آموزش در گذشته، این بود که بعضی دانشجویان شرایط لازم را نداشتند؛ وقتی دانشجوی خوب وارد نظام آموزش شود، استاد مجبور است، خودش را با سطح دانشجو تنظیم کند.

سلیمی اضافه کرد: خوشبختانه با اصلاحاتی که در ساختار آموزش عالی کشور در این دولت اتفاق افتاده؛ امیدواریم شاهد ارتقای نظام آموزش عالی باشیم.

کد خبر : ۲۷۵۶۳۶