خبرگزاری کار ایران

طالبیان:

روستاهای کردستان مصداق خوبی برای منظر فرهنگی هستند

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار کرد: روستاهای کردستان ظرفیت ثبت شدن به عنوان منظر فرهنگی را دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا محمد حسن طالبیان در مراسم سالگردهفتادومین سال تاسیس یونسکو گفت: هدف و روح یونسکو حفظ اهمیت ارزش‌ها، اصالت‌ها و ایجاد صلح و دوستی و تداوم توسعه پایدار است.

وی افزود: در سال گذشته بحث‌های مربوط به توسعه پایدار اهمیت خاصی داشته و در این مباحث محیط زیست و میراث فرهنگی بسیار مهم واقع شده است.

معاون میراث فرهنگی کشور ادامه داد: در سال ۱۹۷۵ سه پایگاه چغال زنبیل، نقش جهان و تخت جمشید در کشور به ثبت جهانی رسید اما پس از آن وقوع انقلاب وجنگ تحمیلی وقفه‌ای در ادامه روند ثبت میراث فرهنگی ایران بوجود آورد اما پس از آن جمهوری اسلامی سعی در رفع این وقفه داشت که اکنون ۱۷ اثر به ثبت رسیده است.

طالبیان ادامه داد: برخی از این پرونده‌های ثبت جهانی به صورت مجموعه است مانند باغ‌های ایرانی و برخی نیز پرونده مشترک بین چندین کشور است. سال گذشته اولین اثر طبیعی ایران یعنی پرونده بیابان لوت به یونسکو فرستاده شد که بسیار برای ما مهم است. همچنین پرونده قنات ایرانی که شامل یازده قنات نیز می‌شود تهیه شده است.

وی تصریح کرد: در زمینه منظر فرهنگی سفری به کردستان داشتم که برخی روستاهای آن مصداق بسیار مناسبی برای منظر فرهنگی که گمان می‌کنم بهتر است به صورت پرونده مشترک میان چند کشور به ثبت برسد. البته برخی از این منازل به دلیل طرح‌های نامناسب هادی و تفصیلی دچار مشکل شده است.

طالبیان با اشاره به اینکه هزار و ۱۶۲اثر در میراث ناملموس کشور و ۱۰ اثر در میراث ناملموس جهانی به ثبت رسیده است گفت: به دلیل وجود یونسکو کارگاه‌های مختلفی در ایران برگزار شده و همچنین مراکز مختلفی از جمله بحث ایجاد مرکز منطقه مقوله ۲ یونسکو به وجود آمده است. بحث احیای انجمن‌های میراث فرهنگی نیز به تازگی مطرح شده است.

معاون میراث فرهنگی کشور ابراز کرد: گرچه هنوز با درک کامل میراث فرهنگی فاصله داریم اما اکنون اقبالی در جهت حفظ این آثار به وجود آمده است که براساس آن از تمامی دستگاه‌ها خواسته‌ایم در این زمینه همکاری کنند از جمله آنکه از وزارت راه خواسته‌ایم که آثاری را که در حیطه کاری آن‌ها قرار دارد، مورد حفاظت قرار دهند و ما تنها نظارت عالی داشته باشیم. همچنین از بنیاد مسکن نیز درخواست کردیم در حوزه روستا‌ها توجهات لازم را داشته باشد.

کد خبر : ۲۷۵۱۶۵