خبرگزاری کار ایران

سرپرست هیأت کاوش در دستکند خبر داد:

آغاز فصلی نوین در پژوهش‌های دستکند سامن ملایر

asdasd
کد خبر : ۲۷۰۲۳۲

سرپرست هیأت کاوش و پژوهش‌های میدانی در مجموعه دستکند سامن گفت: فصل پنجم کاوش باستان‌شناسی در مجموعه دستکند شهر زیرزمینی سامن ملایر با هدف تکمیل مطالعات انجام شده در پژوهش‌های قبلی و رسیدن به یافته‌های جدید شروع شد.

به گزارش ایلنا، علی خاکسار تصریح کرد: فصل پنجم پژوهش در شهر سامن با بهره گیری از اعتبارات ملی - استانی و گرفتن مجوز از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری آغاز شد.

وی افزود: در این فصل مقرر شد در کارگاه‌های ۱و۵ مجموعه سامن کاوش‌های باستان‌شناسی پیگیری و ادامه یابد.

خاکسار خاطرنشان ساخت که در ۴فصل گذشته در ۸کارگاه زیر زمینی واقع در شهر سامن کاوش انجام شده است.

به گفته وی در کاوش‌های گذشته بیش از ۵۰فضاشامل اتاق‌ها و راهروهای ارتباطی شناسایی شد.

خاکسار تصریح کرد: همچنین تعداد زیادی اسکلت و بقایای استخوان انسانی شناسایی و مطالعات اولیه بر روی آنهاانجام گرفت.

سرپرست هیأت کاوش و پژوهش‌های می‌دانی در مجموعه دستکند سامن اظهار کرد: در فصل جاری در ادامه کاوش‌ها و پژوهش‌های می‌دانی در کارگاه‌های قبلی سعی خواهد شد علاوه بر تکمیل مطالعات صورت گرفته، کاوش‌های جدید را در ۲کارگاه جدید که اخیرا شناسایی شده‌اند انجام دهیم.

وی افزود: در این فصل از کاوش اولویت پژوهش و کاوش بر روی استخوان اسکلت‌های کشف شده در کاوش‌های قبلی و آغاز استحکام بخشی و تثبیت این بقایا و استخوان‌ها است که در این خصوص هماهنگی‌های لازم با پژوهشکده حفاظت ومرمت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شده است.

به گفته خاکسار مجموعه سامن یکی از آثار منحصر به فرد دستکند زیر زمینی واقع در جنوب همدان و ۱۰کیلومتری شهر ملایر است که در سال ۱۳۸۴به صورت اتفاقی در جریان انجام عملیات عمرانی فیبر نوری شناسایی شد.

او گفت: این مجموعه در زیر بستر شهری، معابر، ساختمان‌های اداری و منازل مسکونی شهر واقع شده است.

فصل پنجم کاوش باستان‌شناسی در مجموعه دستکند که با مجوز رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صورت می‌گیرد تا پانزدهم اردیبهشت ماه امسال ادامه دارد.

احتمالا قدمت این مکان به قبل از سلسله اشکانیان بازمی گردد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز