خبرگزاری کار ایران

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام:

به نظرات شورا‌ها بها داده شود

asdasd
کد خبر : ۲۶۸۴۱۹

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بر بهادادن به نظرات شورا‌ها تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن رضایی با حضور در پانزدهمین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها گفت: انقلاب اسلامی که یکی از بزرگ‌ترین حوادث تاریخی ایران است، مسیر سیاسی، فرهنگی و اقتصادی کشور را تغییر داد.

وی ادامه داد: در آن زمان ایران وابسته و ژاندارم آمریکا در منطقه بود که علیه مسلمانان از آن استفاده می‌کردند، انقلاب تمام این بساط را بهم زد و راه جدیدی در مسیر ملت ایران قرار داد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه جمهوری اسلامی به صورت منطقی، عقلانی و با رای مردم شکل گرفت، گفت: یکی از مظاهر این انقلاب، قانون اساسی است که نخبگان کشور آن را تدوین و به رای گذاشتند. در این قانون اسلام و رای مردم رعایت شده و عقلا آن را تدوین کرده‌اند.

رضایی با تاکید بر اینکه مسیری که ایران در پیش دارد، مسیر پادشاهی و شخصی نیست، خاطرنشان کرد: مسیر ایران مسیری است که عقل و دین دست به دست هم داده و رای مردم نیز بر آن نقشی جدی دارد.

وی عنوان کرد: در این مسیر یکی از مهم‌ترین نهادهایی که در چند اصل قانون اساسی مورد توجه قرار گرفته است، شوراهای شهر و روستا است که طی آن اداره شهر و روستا به نمایندگان منتخب مردم واگذار شده است.

رضایی بیان کرد: از زمانی که شورا‌ها عملی و اجرایی شد، دستاوردهای خوبی داشته و ظرفیتی به اداره کشور و دولت اضافه شده است.

وی افزود: زمانی که شورا‌ها را نداشتیم؛ بار مسائل شهر و روستا تنها به عهده دولت بود، اما امروز بخشی از مسائل شهر‌ها و روستا‌ها و حل مشکلات مردم بر عهده این نهاد است که امروز این حرکت مراحل تکاملی خود را طی می‌کند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در مسیر شوراهای شهر و روستا سوالاتی وجود دارد، تصریح کرد: براساس اختیاراتی که قانون اساسی به شورای عالی استان‌ها داده است، این شورا می‌تواند؛ لایحه تنظیم کرده و به مجلس ارسال کند؛ یعنی قانون اساسی در حوزه قانونگذاری شانی در حد دولت برای شورای عالی استان‌ها در نظر گرفته است، اما اکنون این سوال وجود دارد که تا چه حد از این ظرفیت استفاده شده است؟

رضایی با اشاره به ابهامات موجود در این زمینه گفت: بهترین راهکار برای عبور از ابهامات، سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی رهبری است که با استناد به این سیاست‌ها می‌توانید؛ به تنظیم لایحه پرداخته و آن را به مجلس ببرید.

وی با اشاره به موارد مربوط به شورای عالی استان‌ها در سیاست‌های کلی گفت: تهیه منابع پایدار برای توسعه و عمران شهری و روستایی از جمله مواردی است که می‌توانید؛ در خصوص آن لایحه تنظیم کرده و در مجلس به تصویب برسانید.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: در خصوص سیاست‌های پیشگیری و کاهش خطرات ناشی از سوانح طبیعی تنها شورای عالی استان‌ها می‌تواند؛ اقدام به تنظیم لایحه نماید. همچنین تهیه و تصویب قوانین مربوط به جلوگیری از ساخت و سازهای غیراصولی و ناامن در برابر زلزله از وظایف شورای عالی استان‌هاست که اگر در این موارد لایحه تهیه کرده و به مجلس ارسال کنید، ما نیز از آن حمایت می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه مهم‌تر از تبیین این سیاست‌ها نظارت بر اجرای آن است، گفت: ما در مجمع تشخیص مصلحت نظام قصد نداریم، دستگاه‌های نظارتی وسیعی ایجاد کنیم، اما شوراهای شهرو روستا می‌توانند؛ با ارائه گزارش در خصوص روند پیشرفت سیاست‌های کلان و مشکلات موجود در خصوص اجرای این سیاست‌ها مجمع تشخیص مصلحت نظام را یاری کنند.

رضایی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت کنونی منطقه خاورمیانه گفت: جمهوری اسلامی ایران امروز تبدیل به لنگر ثبات و نقطه روشن هدایتگری در منطقه شده است.

وی ادامه داد: منطقه خاورمیانه از دو سال پیش دچار زلزله‌ای سیاسی شده که هر روز نیز حادثه‌ای به آن اضافه می‌شود. این زلزله از سوریه شروع شده و به عراق و یمن گسترش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه با ادامه این اوضاع پس از یمن به سراغ عمان خواهند رفت، گفت: این اتفاقات بیانگر زلزله‌ای سیاسی در منطقه است. این در حالی است که ایران لنگر ثبات منطقه بوده و به دنبال ورود به هیچ کشوری نیست و نیازی نیز به این کار ندارد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: اگر جمهوری اسلامی ایران نبود، فجایع عظیمی در این منطقه شکل می‌گرفت لذا جمهوری اسلامی به عنوان لنگر ثبات و توازن در منطقه باید حفظ شود.

وی تاکید کرد: اقتدار ملی ما پشتوانه این سنگر باثبات است که از همدلی، وحدت و فعالیت بیشتر برمی‌آید.

رضایی عنوان کرد: جمهوری اسلامی چراغ روشن هدایت سیاسی در منطقه است و مدلی آورده که اگر همه به آن تاسی کنند؛ مشکلات منطقه حل می‌شود.

رضایی با یادآوری اینکه جمهوری اسلامی ترکیب دین و مردم است، گفت: اگر دین را در مقابل مردم و مردم را در مقابل دین قرار دهند، الگوی سیاسی درستی در منطقه شکل نمی‌گیرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: حمله به یمن و عراق به دلیل اختلافات شیعه و سنی نیست، بلکه بهانه‌ای است برای جلوگیری از شکل‌گیری مردم‌سالاری در این کشور‌ها چرا که نمی‌خواهند؛ مردم این کشور‌ها برای سرنوشت خود تصمیم‌گیری نمایند، در حقیقت این جنگ‌ها ضددموکراسی و مردم سالاری است.

وی ادامه داد: در خصوص مسائل دینی نیز باید گفت؛ در تمامی حوزه‌های علمی شیعیان و اهل تسنن افرادی که بخواهند به حد اجتهاد برسند و فتوا صادر کنند، سال‌ها درس می‌خوانند و هر کس که چند جلد کتاب خوانده باشد، نمی‌تواند حکم قطعی بدهد.

رضایی اضافه کرد: از ‌آن سو نیز لیبرال‌ها و تکنوکرات‌ها می‌خواهند؛ سیاست را بدون دین اعمال کنند که این رویکرد در اروپا شدنی است، اما در کشورهای اسلامی شدنی نیست.

وی اظهار کرد: ایران خط مستقیم و چراغ هدایتی در منطقه است که این مشکل را حل کرده است.

رضایی ادامه داد: جبهه مقاومت به معنای مردم‌سالاری، ‌استقلال و آزادی در چارچوب دین است که در برابر جبهه تجاوز قرار دارد. جبهه مقاومت بر اساس دین، عقلانیت و رای مردم ایجاد شده و اقتدار خود را نیز به اثبات رسانده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه ما نمی‌گوییم؛ کشوری تحت امر جمهوری اسلامی دربیاید و به نظر ما همه کشور‌ها باید مستقل باشند، گفت: ما می‌گوییم از الگویی که در ایران محقق شده و از کوره‌های سخت آزمایش با موفقیت بیرون آمده است، استفاده شود تا حوادثی همچون حادثه مصر تکرار نشود.

وی ادامه داد: ما می‌گوییم نوکر امریکا نباشید، از اسرائیل نترسید، بگذارید مردم تصمیم بگیرند و در چارچوب دین خود عمل کنید تا همه چیز درست شود و غارت منابع کشورهای اسلامی پایان پذیرد.

رضایی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی چراغ هدایت گر اسلامی –مردمی در منطقه است، تاکید کرد: باید روی ارزش‌های انقلاب بایستیم و مردم‌سالاری را جدی بگیریم و در این مسیر باید به نهاد شورا‌ها نیز توجه کنیم، چرا که اگر این نهاد مهم نبود در تعدادی از اصول قانون اساسی به آن اشاره نمی‌شد. لذا باید به نظرات این شورا‌ها بها داده شود.

وی تاکید کرد: کاری که امام در ۳۵ سال پیش انجام داده‌اند، موفق‌ترین الگو در منطقه بوده که باید آن را حفظ کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اهمیت مراقبت‌های مقام معظم رهبری از ارزش‌های انقلاب گفت: رهبری از این ارزش‌ها کاملا مراقبت می‌کند و اگر این مراقبت‌ها نبود؛ انقلاب از مسیر خود منحرف می‌شد، در حالی که امروز زخمی‌ شده‌ایم، زیان دیده‌ایم، اما در مسیر حرکت کرده و منحرف نشده‌ایم.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز