خبرگزاری کار ایران

رئیس شورای شهر تهران عنوان کرد:

پیشنهاد اختصاص 3 میلیارد دلار به حوزه حمل و نقل عمومی

asdasd
کد خبر : ۲۶۰۲۳۸

رئیس شورای شهر تهران گفت: به دولت و مجلس پیشنهاد دادیم؛ سه میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی به بخش خصوصی در حوزه حمل و نقل تخصیص دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی چمران در نشست خبری صبح امروز خود به ارائه گزارشی فصلی از عملکرد شورا پرداخت و گفت: شورای شهر تهران طبق روال مصوب در هر هفته دو جلسه رسمی داشته است و کمیسیون‌ها نیز حداقل دو جلسه در هفته داشته و حتی برخی کمیسیون‌ها همچون کمیسیون برنامه و بودجه بنا به شرایط خاص خود جلسات بیشتر و متراکم‌تری داشته‌اند.
 

وی افزود: از دیگر برنامه های شورای شهر در سال جاری برنامه‌هایی نظیر بازدید از پروژه‌های عمرانی، فرهنگی، اجتماعی بوده و همچنین کمیسیون ویژه نظارت و حقوقی را در شورای شهر داشتیم و سعی کرده‌ایم به مسائل ایده‌آل در نظارت و مدیریت شهری برسیم.

رئیس شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: در سال جاری کمیسیون خاص برنامه و بودجه را داشتیم که به صورت جدول‌های کاملی ارائه شد و پیشرفت‌هایی در آن به وجود آمد که درصدهای آن مشخص شده است و باید به پیشرفت‌ها ادامه دهیم.

وی در خصوص تحقق بودجه شهرداری اظهار کرد: گزارش نقدی حاکی از آن است که این بخش به صورت صددرصد تحقق یافته اما بخش غیر نقدی 93 درصد تحقق پذیرفته است. این در حالی است که در سال‌های گذشته بخش نقدی به نزدیک 100درصد می‌رسید و بخش غیر نقدی به بیش از 100درصد.

چمران تاکید کرد: این موضوع حاکی از مسائل اقتصادی حاکم بر جامعه و تصمیماتی است که ما در زمان تصویب بودجه شهرداری گرفتیم و امسال نیز آن را دنبال می‌کنیم تا تعادلی بین بودجه‌های نقدی و غیر نقدی ایجاد شده و سطح غیر نقدی افزایش یابد.

وی با بیان اینکه از دیگر کارهای شورا تشکیل کمیسیون های مشترک با نمایندگان مجلس در تخصص‌های مختلف است گفت: مثلاً در زمینه خدمات شهری، عمران، حمل‌ونقل و... کمیسیون‌های مشترکی تشکیل شد که در هر یک از آنها تعدادی از نمایندگان مجلس و تعدادی از اعضای کمیسیون مربوطه در شورا حضور داشتند و در هر یک مسائل خود را مورد بررسی قرار داده و تصمیماتشان در شورا، شهرداری یا در مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود.

چمران ادامه داد: از جمله این کمیسیون‌ها، کمیسیون مشترکی بود که دقایقی پیش با کمیسیون عمران مجلس داشتیم. در این کمیسیون علاوه بر نمایندگان کمیسیون عمران مجلس و رئیس آن، نمایندگانی از دولت، معاون شهرداری وزارت شهرسازی، معاون زمین‌شهری این وزارتخانه و مسئول بافت‌های فرسوده آن نیز حضور داشتند. همچنین از وزارت کشور و معاونت عمرانی استانداری نیز نمایندگانی حضور داشتند.

رئیس شورای شهر تهران اضافه کرد: در این کمیسیون بر مسئله حریم شهر تاکید داشتیم و تصمیم خوبی در این خصوص گرفتیم؛ تصمیمی که برای تمامی کلان‌شهرها و شهرهای مراکز استان بود و براساس آن قرار شد مشکلات مربوط به حریم شهر که در شهرهای بزرگ ایجاد شده است با همکاری دولت و مجلس برطرف شود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین شورا در کمیسیون تهران و کلان‌شهرهای کشور که در دولت تشکیل شده است شرکتی فعالانه دارد.

چمران خاطرنشان کرد: جلسه مشترک با حضور شورای عالی استان‌ها، شهرداری و شورای شهر تشکیل می‌شود و در آن نظرها را بررسی می‌کنند تا نظرها یکی شده و از تشدد آرا جلوگیری شود و بعد به کمیسیون اصلی ارجاع می‌شود.

وی ادامه داد: قانون نظام واحد مدیریت شهری و نظام درآمدهای پایدار هنوز از کمیته‌های فرعی به کمیسیون اصلی نرسیده است و باید چند ماهی روی آن کار شود. 

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر حفظ محیط زیست گفت: شورای شهر و شهرداری بلافاصله دست به کار شدند. تا به سخنان رهبری جامعه عمل بپوشانندو در همان روز شهرداری بخشی از زمینهای مورد اشاره رهبری را در اختیار گرفته و قول داد مناطق تلو و گردنه قوچک را در اختیار گرفته آماده سازی کند وبرای روز طبیعت در اختیار مردم بگذارد.

وی تاکید کرد: آنچه برای ما مهم است نگهداری از فضای سبز و درختان است تا دچار فرسودگی و خشکی نشده و برای همه مردم تهران قابل استفاده باشد.

چمران با بیان اینکه در خصوص شهرسازی موضوعاتی حل نشده با قی مانده بود که خوشبختانه حل شد گفت: یکی از این موضوعات تصویب ارزش بهینه طرح تفصیلی بود همچنین نحوه محاسبه عوارض و پهنه بندی عوارض مورد بررسی قررا گرفت و تصویب شد و قرار است از سال آینده اجرایی شود .

وی در خصوص ساخت و ساز در باغ مسکونی ها اظهار کرد: قرار است 70 درصد این اماکن باغ باشد و 30 درصد آن به ساخت ساختمان تعلق بگیرد اما ممکن است در طول ساخت و ساز از درختان آن کاسته شود که براساس مصوبه جدید تعداددرختان باید همان 70 درصد باشد و اگر کمبودی در این خصوص وجود داشته باشد باید درخت کاشته شده و در صورت عدم کمبود، باغات حفظ شود که این موضوع به حفظ ونگهداری باغات کمک می کند.

رئیس شورای شهر تهران عنوان کرد: به دولت ومجلس پیشنهاد دادیم سه میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی به بخش خصوصی که در حوزه حمل و نقل فعالیت می کند تخصیص دهد که این موضوع می تواند کمکی برای حمل و نقل عمومی باشد.

وی در خصوص نظارت شورای شهر بر عملکرد شهرداران مناطق گفت: از کارهایی که امسال شروع کردیم نظارت از طریق سیستم الکترونیک است یعنی تمام تصمیماتی که در کمیسیون های شهرسازی مناطق گرفته می شود در این سیستم دیده شده وبا مقررات موجود مقایسه می کنیم و اگر برخلاف ضوابط باشند به شهردار تهران و شهرداران مناطق اطلاع می دهیم.

چمران ادامه داد: شاید تاکنون بیش از 200 مورد را برای شهردار فرستاده ایم که بسیار موثر بود البته برخی دلایلی داشتند که می توانست صحیح باشد اما برخی نیز براساس سلایق شخصی عمل کرده بودند که از اقدامات  آنان جلوگیری شد.

وی خاطر نشان کرد: علاوه بر نظارتهای علمی باید نظارت سیستماتیک را داشته باشیم تا بلافاصله جلوی موارد پیش آمده گرفته شود.

رئیس شورای شهر تهران در خصوص فعالیتهای فرهنگی شهرداری تهران گفت: اگر چه شهرداری در زمینه فرهنگی وظیفه ومسئولیت اصلی را برعهده ندارد و وظیفه اصلی در این خصوص برعهده دستگاههای مسئول است اما شهرداری تهران در این زمینه بسیار فعال بوده بویژه آنکه دو نفر از افراد بسیار فعال وارد سازمان فرهنگی هنری شهرداری و معاونت فرهنگی و اجتماعی آن شده اند.

چمران تصریح کرد: ما اصرار داریم از برنامه هایی که پول زیادی صرف کرده اما نتایج فرهنگی زیادی ندارند پرهیز کرده وبه کارهای اجرایی کارآمد تر فرهنگی پرداخته شود.

چمران در خصوص حفظ باغات کن اظهار کرد: قرار است ۵۰۰ میلیارد تومان برای حفظ باغات کن از محل تها‌تر دریافت شود.

رئیس شورای شهر تهران در خصوص نظارت کمیسیون شهرسازی و معماری بر پروانه ساخت گفت: باید با شدت بیشتری جلوی تخلفات گرفته شود البته تعدادی از تخلفات مطرح شده تخلف نبوده و قانونی بوده، اما برخی نیز غیرقانونی بودند که جلوی آن‌ها گرفته شدند.

وی عنوان کرد: در حال حاضر تخلفاتی در سیستم الکترونیکی دیده می‌شد که بعد از اخطار با ارسال نامه باید جلوی آن گرفته شود.

رئیس شورای شهر تهران در خصوص صدور شناسنامه فنی برای ساختمان‌های کمتر از هزار متر گفت: شناسنامه فنی برای همه ساختمان‌ها تهیه شده که در شورای دوم به وزارت مسکن و شهرسازی فرستاده شد. بر اساس این طرح مهندس ناظر موظف شده است در هنگام نظارت بر ساختمان‌ها شناسنامه‌ فنی را پر کند و این موضوع برای تمامی ساختمان‌های دارای مهندس ناظر الزامی است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز