خبرگزاری کار ایران

سخنگوی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

شهرداری در انتخابات شورایاری‌ها ذی‌نفع است/ سلامت انتخابات باید حفظ شود

سخنگوی شورای شهر تهران گفت: هیچ تصمیمی در انتخابات شورایاری‌ها نباید فردی باشد که در آینده شائبه دخالت را ایجاد کند.

رضا تقی‌پور در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا درباره نقش شهرداری در انتخابات شورایاری‌ها گفت: امور اجرایی انتخابات بر عهده شهرداری است. البته برخی عنوان می‌کردند که بگوییم مجری انتخابات، شهرداری است، اما من با این موضوع موافق نیستم، چرا که اساسا کسی که ذی‌نفع است، نمی‌تواند مجری باشد.

وی با اشاره به اینکه این موضوع توضیح مفصل دارد، افزود: به طور مثال ما در انتخابات ریاست جمهوری وزارت کشور را مجری اعلام می‌کنیم، اما این مساله به این معنا نیست که این وزارتخانه اجازه دارد، در انتخابات تاثیر‌گذار باشد. این غلط مصطلح است که عنوان می‌شود، وزارت کشور مجری انتخابات است. در اصل هیات‌های اجرایی، مجری انتخابات هستند.

سخنگوی شورای شهر تهران ادامه داد: در انتخابات شورایاری‌ها هم هیاتی باید این کار را انجام دهد تا  در وهله اول سلامت انتخابات حفظ شود و همچنین تصمیمات جمعی اتخاذ شود. هیچ تصمیمی در انتخابات نباید فردی باشد که در آینده شائبه دخالت را ایجاد کند.

تقی‌پور گفت: حتی در تایید صلاحیت‌ها نیز نباید بیان شود که این فرد تصمیم گرفته است، بلکه یک گروه، قوانین و مقررات تصمیم گیرنده هستند و این تصمیم گروهی استحکام را بیشتر می‌کند.

وی تصریح کرد: با توضیحاتی که دادم، کارهای اجرایی انتخابات شورایاری‌ها بر عهده شهرداری است و در مناطق کارهایی که فرماندار در انتخابات مجلس انجام می‌دهد، شهرداران مناطق در این انتخابات انجام می‌دهند. به این معنی که رییس اجرایی مناطق، شهرداران هستندجانشین وی نیز معاون فرهنگی منطقه است و بقیه هیات اجرایی را نیز دونفر از معتمدین و سایر اعضا تشکیل می‌دهند.

سخنگوی شورای شهر تهران گفت: کار جمعی و در قالب هیات است، اما راس این هیات شهردار است  که به مجری تعبیر می‌شود.

وی درباره هزینه برگزاری انتخابات نیز گفت: بخشی از این هزینه در بودجه شورای شهر تامین شده و هزینه‌های اجرایی را نیز شهرداری تقبل می‌کند که با اجازه شورای شهر این کار انجام می‌شود.

 

کد خبر : ۲۵۷۸۷۵