خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا اعلام شد:

ارائه خدمات رایگان به سیگاری‌ها برای ترکِ مواد دخانی/ توضیح درباره «سیگار عنبرنسارا» و «قلیان‌ سالم»

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۵۹۱۶

اثربخش ترین روش ترک دخانیات، درمان دارویی است

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات گفت: هزینه مراکز پزشکی و مشاوره‌ای ترک سیگار برای مراجعه‌کنندگان رایگان است.

«بهزاد ولی‌زاده» رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص کالاهای جایگزین دخانیات با تبلیغات سلامتی از جمله سیگار عنبرنسارا گفت: سیگار عنبر نسارا مصداق تبلیغ دخانیات است. هر محصولی که ماده دخانی باشد و به مردم معرفی شود، از مصادیق تبلیغ دخانیات است.

وی افزود: هر ماده ای که یکی از ترکیبات گیاهان توتون و تنباکو و نیکوتین را داشته باشد طبق قانون، ماده دخانی محسوب می شود. وقتی ما یک ماده دخانی را تولید می کنیم که از ماده اولیه محصول دخانی باشد حکم تبلیغ دارد و بی ضرر بودن یک ماده دخانی را نمی توانیم تایید کنیم. به هر حال این ماده ها سوخته می شود و موجب ایجاد دود و عواملی می شوند که همان گرفتاری های مصرف سیگار را ایجاد می کند.

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات گفت: طب سنتی در خصوص روش هایی که از ماده دخانی استفاده نشود، می تواند به ما کمک کند و محصولی را تولید کند که به عنوان جایگزین در خصوص آن بتوان مطالعه کرد.

مواد دخانی در قلیان‌های سالم!

وی درباره عرضه قلیان های سالم که گفته می‌شود بدون توتون و تنباکوهای مضر هستند، گفت: این نوع قلیان‌ها هم  شامل ماده دخانی می شود، اما به جای تنباکو از یک گیاه سنتی و طبیعی که همان خاصیت را دارند، درست می شود. در واقع همان گیاه وقتی سوخته می شود و ذغال دارد، همان اتفاق را برای مصرف کننده رقم می زند. این ها همه محصولاتی هستند که کمکی به مصرف کننده برای جایگزینی نمی کند.

توضیح درباره روش های ترک دخانیات

ولی‌زاده خاطرنشان کرد: ما هدفمان این است که مصرف کننده در فرآیند ترک قرار بگیرد و با دارو و برچسب های نیکوتین‌دار و یکسری آموزش های رفتاری دخانیات را ترک کند. این خدمات در  مراکز خدمات جامع سلامت ارائه می شود. همچنین می توان با روش های دیگری از آموزش، افراد تشویق به ترک یکباره شوند.

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات  تاکید کرد: در تمام مراکز خدمات جامع سلامت وقتی افراد مراجعه می کنند ابتدا در درمانگاه مراقب سلامت از وضعیت مصرف دخانیات سوال پرسیده می شود و فرد وقتی اعلام کرد که من مصرف کننده هستم در مورد خانواده هم از او سوال می شود که آیا فرد مصرف کننده ای در خانواده دارید یا نه. ابتدا یکسری اطلاعات اولیه به فرد داده می شود و مراقبین سلامت تلاش می کنند تا انگیزه لازم برای ترک در فرد ایجاد کنند و به او راهنمایی ارائه می کنند که دخانیات مضر بوده و مثلا به فرزندت آسیب می زند.

وی افزود: وقتی فرد تشویق شد و قبول کرد در پروسه ترک دخانیات قرار بگیرد به کارشناس سلامت روان در همان مرکز ارجاع داده می شود. کارشناس وضعیت وابستگی او را تعیین می کند و می سنجد چه قدر به مواد دخانی وابستگی دارد. طبق فرمول ها و بسته های آموزشی که ما به آنها ارائه کرده ایم بعد از مشخص شدن وضعیت وابستگی که سه حالت پایین، متوسط و بالا وجود دارد. اگر وضعیت فرد در مصرف پایین باشد توصیه های اولیه دریافت می کنند  و به مراقب ارجاع داده می شود که در فرایند پیگیری قرار گیرد.

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات افزود: اگر وضعیت وابستگی متوسط باشد، یکسری اطلاعات دریافت می کنند و کارشناس سلامت روان ایشان را با روش های ترک آشنا می کند و سعی می کند مداخلاتی برای ترک انجام دهد. اگر وابستگی بالا باشد علاوه بر یکسری اطلاعات اولیه به پزشک برای درمان دارویی ارجاع داده می شوند.  

مشاوره رایگان تلفنی برای ترک دخانیات

ولی‌زاده افزود: هزینه همه این مراکز پزشکی و مشاوره ای رایگان است. فقط در بخش دارویی ممکن است فرد خودش هزینه دارو را تامین کند. شماره تماس 4030 را هم اعلام کرده ایم و مردم می توانند با تماس گرفتن با این شماره، مشاوره ترک دخانیات بگیرند. در واقع کسی که امکان مراجعه حضوری ندارد می تواند مشاوره تلفنی بگیرد.

او در خصوص بهترین روش ترک سیگار افزود: بهترین روش برای ترک سیگار از نظر علمی بستگی به میزان وابستگی فرد دارد، اما اگر فرد وابستگی‌اش متوسط باشد می تواند با برچسب های نیکوتین دار میزان نیکوتین مورد نیاز را تامین کند.

ولی‌زاده افزود: درمان های ترک سیگار به طور کلی درمان های جایگزین و غیردارویی و درمان های دارویی است. درمان جایگزین محصولاتی مثل برچسب و آدامس نیکوتینی هستند. بین روش های مختلف درمانی اثر بخشی داروها بیشتر است. وارنیکیلین و بوپروپیوم که سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است می تواند برای ترک مصرف دخانیات کمک کند. ولی حتما باید زیر نظر پزشک مصرف شود. چون ممکن است داروها عوارضی داشته باشند و پزشک باید همه سوالات لازم را از فرد بپرسد.

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات تاکید کرد:  این داروها تاثیر رفتاری هم دارند. ممکن است فردی که وابستگی زیادی به مصرف داشته است پس از ترک، دچار عوارضی شود و دوباره مصرف را شروع کند، ولی بعضا این داروها به گونه ای هستند که اگر فرد بخواهد دوباره مواد دخانی مصرف کند، حال او از بو و مصرف دخانیات بد می شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز