خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو در گفت‌وگو با ایلنا:

بخش مهمی از خرابی قطارهای مترو ناشی از طراحی نادرست اولیه آن‌ها است

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۶۵۵۳

عمر مفید بسیاری از واگن‌ها رو به اتمام است

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران ضمن ارائه پاسخ به برخی انتقادات مطرح‌شده درباره بروز حواث و خرابی‌های موردی در هفته‌های اخیر در ناوگان متروی پایتخت، بر عزم راسخ مدیریت شهری برای حل مشکلات مترو تاکید کرد و گفت: بخش مهمی از خرابی قطارهای مترو ناشی از طراحی نادرست اولیه و ضعف سیستماتیک ابتدایی این قطارها است.

«مسعود درستی» مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به سوالی مبنی بر چرایی افزایش اختلال‌ها در تردد قطارهای مترو بر اثر بروز خرابی‌ها و حوادث گوناگون در هفته‌های اخیر، توضیح داد: در متروی تهران با ناوگانی مواجه هستیم که بخش زیادی از آن فرسوده و مستهلک شده است و عمر مفید بسیاری از واگن‌ها رو به اتمام است. البته بخشی از علت خرابی‌هایی که بعضا برای قطارهای مترو پیش می‌آید به ضعف در طراحی اولیه آن‌ها بازمی‌گردد، اما اساسا تا زمانی که ناوگان به شکل مناسبی نوسازی نشود، همچنان احتمال بروز خرابی‌های موردی در آن وجود دارد، اگرچه تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم که با تهیه تجهیزات لازم در اسرع وقت و انجام منظم تعمیرات جاری، احتمال بروز خرابی قطارها را به حداقل برسانیم.

وی افزود: در گذشته نیز حوادثی مشابه آنچه در چند روز اخیر برای متروی تهران رخ داده، اتفاق افتاده است و این‌طور نیست که بروز حوادثی اعم از خرابی قطار یا حریق در پست برق یک ایستگاه جدید باشد؛ به طور مثال در سال ۹۸ در پست برق ایستگاه آزادی آتش‌سوزی رخ داد یا در سال ۹۶ شاهد برخورد دو قطار با یکدیگر در ایستگاه متروی طرشت بودیم. همچنین ورود سیلاب به شبکه مترو در سال ۹۱ باعث خسارت دیدن حداقل ۷ ایستگاه در خط ۴ شد که در آن حادثه، ۴ رام قطار نیز به طور کامل آسیب دیدند و شرکت بهره‌برداری مترو در آن زمان حدود ۵۰ میلیارد تومان از بیمه خسارت گرفت. این در حالی است که در حادثه آتش‌سوزی در پست برق ایستگاه متروی شوش در روز ۱۳ اسفند، اگر تمام سیستم RS از بین می‌رفت، قیمت روز آن بین ۶۰ تا ۷۰ میلیارد تومان بود، حال آن که در حادثه اخیر تنها خساراتی جزئی به سیستم وارد شده است.

بخشی از انتقاداتی که علیه عملکرد مترو مطرح می‌شود، منصفانه نیست

درستی همچنین در پاسخ به انتقادات مطرح‌شده مبنی بر این که شرکت بهره‌برداری مترو پیش‌پرداخت قراردادهای مربوط به خرید قطعات را پرداخت نکرده است، گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا کنون، بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان قرارداد در حوزه تعمیرات واگن‌ها و خرید تجهیزات مورد نیاز شبکه متروی تهران فعال شده است. اساسا امکان ندارد که شرکت واگن‌سازی تهران که در سال جاری خدمات مختلفی را در زمینه تعمیرات و بازسازی واگن‌های مترو به شرکت بهره‌برداری ارائه داده است، هیچ پولی از ما دریافت نکرده باشد؛ بنابراین مطرح شدن صحبت‌هایی از این دست نشان می‌دهد بخشی از انتقاداتی که در روزهای اخیر علیه عملکرد مترو مطرح شده، منصفانه نبوده است.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه ادامه داد: شهرداری تهران با عزم راسخ تمام تلاش خود را انجام می‌دهد که وضعیت ناوگان مترو هرچه زودتر بهتر شود. اما بخش مهمی از خرابی قطارهای مترو ناشی از طراحی نادرست اولیه آن‌ها است؛ به طور مثال ایرادی که درباره قفل شدن کفشک‌های بعضی قطارها وجود دارد، ناشی از ضعف سیستماتیک ابتدایی این قطارها است که باید در زمان خریداری اولیه این قطارها در دوره‌های گذشته مدیریت شهری به آن توجه می‌شد. بروز برخی آتش‌سوزی‌ها در ناوگان مترو نیز ناشی از طراحی اولیه ضعیف بعضی واگن‌ها است و این‌طور نیست که این حوادث ناشی از اشتباه راهبر قطار یا شخص دیگری در شرکت بهره‌برداری مترو باشد، بلکه بعضی قطارهای متروی تهران از همان ابتدا با مشکلاتی مواجه بوده‌اند و حالا که عمر آن‌ها افزایش یافته، مشکلات آن‌ها نیز بیشتر شده است.

وی در همین راستا خاطرنشان کرد: ناوگانی که امروز در اختیار شرکت بهره‌برداری متروی تهران قرار دارد، میراثی است که از گذشته به ما رسیده و اکنون به‌جای نقدهای غیرمنصفانه، باید با یکدیگر هم‌افزایی داشته باشیم تا بتوانیم مشکلات این ناوگان را حل کنیم. مشکلات موجود در شبکه متروی پایتخت به ضعف مدیریتی یک یا چند نفر بازنمی‌گردد، بلکه شبکه و ناوگان مترو از گذشته با مسائل زیادی مواجه بوده است که رفع آن‌ها کار یک روز و دو روز نیست. البته با وجود همه مشکلات، تلاش می‌کنیم با بالاترین کیفیت به شهروندان محترم پایتخت خدمات ارائه کنیم و این تلاش‌ها توسط همکاران من در شرکت بهره‌برداری به صورت شبانه‌روزی ادامه دارد.

قرارداد خرید واگن مترو از چین با پیگیری‌های شخص شهردار جلو رفته است

درستی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به برنامه‌ریزی شهرداری برای ۷۹۱ واگن جدید مترو از کشور چین اشاره کرد و گفت: قرارداد خرید واگن‌های مترو از چین که از سال ۹۵ روی زمین مانده بود، در دوره کنونی مدیریت شهری احیا شد زیرا سال‌ها بود که موضوع خرید واگن‌های مترو از چین مطرح بود و در دوره گذشته مدیریت شهری، اقدامات لازم برای عملی کردن این قرارداد انجام نشد، اما در دوره کنونی شهرداری تهران بخصوص طی یک سال گذشته، نه‌تنها این قرارداد به شکل نهایی منعقد شده است، بلکه با مذاکراتی که صورت گرفته، قرار است که چینی‌ها به‌جای ۶۳۰ واگن، حداقل ۷۹۱ واگن تولید کنند و به مدیریت شهری پایتخت تحویل بدهند.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه ادامه داد: در پنج سال اول مطرح شدن موضوع این قرارداد یعنی در فاصله سال‌های ۹۵ تا ۱۴۰۰، اقدامات لازم برای پیش بردن آن در دولت و مدیریت شهری وقت انجام نشده بود و تا همین جایی هم که قرارداد مذکور جلو رفته، به خاطر پیگیری‌های شخص شهردار تهران بوده است. در واقع آقای زاکانی برای به نتیجه رساندن قرارداد خرید واگن‌های مترو از کشور چین، از اعتبار شخصی خود نزد رئیس‌جمهور، وزیر کشور، رئیس سازمان برنامه و بودجه و سایر اعضای هیات دولت مایه گذاشته و بارها با مقامات ارشد دولت مذاکره کرده است که هرچه زودتر مبلغ پیش‌پرداخت این قرارداد به طرف چینی پرداخت شود و مسیر مالی لازم برای اجرایی شدن قرارداد نیز نهایی شود.

تا پیش از دوره کنونی مدیریت شهری، قرارداد خرید واگن از چین کاملا راکد مانده بود

وی در پایان تصریح کرد: در حال حاضر مشکلات مالی قبلی درباره تامین مبلغ لازم برای اجرایی شدن قرارداد خرید واگن‌های مترو از چین حل شده است، اگرچه شهروندان حق دارند از شهرداری مطالبه کنند که هرچه زودتر قطارهای مربوط به این قرارداد به ناوگان متروی تهران اضافه شود، این مطالبه‌ای است که خود ما هم از طرف‌های چینی داریم و امیدواریم در آینده نزدیک به نتیجه برسد. این در حالی است که تا پیش از دوره کنونی مدیریت شهری، قرارداد خرید واگن از کشور چین کاملا راکد مانده بود و تلاش‌های خود آقای زاکانی باعث شد که این قرارداد احیا شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز