خبرگزاری کار ایران

سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر:

در حال تهیه «اطلس علمی چین» هستیم

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۶۰۱۷

سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر به ۴ راهبرد تعاملی این دانشگاه با سه کشور چین، کره جنوبی و ژاپن اشاره کرد و گفت: اعطای دوره‌های مطالعاتی اساتید، فرصت‌های مطالعاتی دانشجویان دکتری، انجام طرح‌های تحقیقاتی مشترک و تبادل استاد از جمله این راهبردها است.

به گزارش ایلنا از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، علیرضا رهایی سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر در نشست با اسماعیل مهریار استادیار دانشگاه صنعتی اصفهان و رایزن علمی جدید ایران در چین، ژاپن، کره جنوبی همچنین رایزن علمی آکرودیته در مغولستان، هنگ کنگ و تایوان تاکید کرد: با توجه به توسعه یافتگی کشورهای حوزه ماموریت مهریار، بهتر است نگاه، برنامه‌ریزی و تمرکز خود در دانشگاه را در برقراری ۴ نوع تعامل با این سه کشور بگذاریم به طوریکه تبادل استاد دوره‌های فرصت مطالعاتی برای اعضای هیأت علمی، فرصت مطالعاتی برای دانشجویان دکتری و انجام طرح‌های پژوهشی مشترک به منظور بهره‌گیری از مطالعات تجربی این سه کشور از جمله تعامل به این کشورها است. 

وی در ادامه تصریح کرد: دانشجویان و استادان در ایران می‌توانند در بخش نظری طرح‌ها سهم بزرگی داشته باشند به طور مثال محققان ژاپنی در بازدیدها، انتشار مقالات در مجلات علمی و شرکت در کنفرانس‌ها در زمینه مقاوم‌سازی سازه‌ها در برابر زلزله بر ارزشمندی پژوهش‌های انجام شده در دانشگاه‌های ایران و تمایل برای همکاری در این زمینه طی سال‌ها اذعان کرده اند. 

سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطر نشان کرد: برگزاری همایش‌های مشترک کوتاه مدت که برای شروع می‌تواند به صورت آنلاین در زمینه‌های تخصصی برگزار شود. در واقع با توجه به برنامه ریزی‌های صورت گرفته برای انجام بازدید از چند مرکز پیشروی آموزش عالی در ایران توسط مرکز تبادلات اکادمیک چین وابسته به وزارت آموزش عالی چین، دانشگاه صنعتی امیرکبیر آمادگی خود را برای میزبانی و امضای تفاهم نامه اعلام می‌دارد. 

رهایی ادامه داد: محورهای کلان دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای همکاری تحقیقاتی با چین و ژاپن، هوافضا، علوم دریایی، فناوری‌های نوظهور (هوش مصنوعی و غیره)، مواد پیشرفته و انرژی هستند. 

در ادامه اسماعیل مهریار گزارشی از وضعیت فعلی دانشجویان و محققان ایرانی در چین ارائه داد و سپس به برنامه‌های دفتر رایزنی اشاره کرد و گفت: تعداد ۳۰۰۰ دانشجوی ایرانی در دانشگاه‌های چین مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد حدود ۴۰۰ نفر دانشجوی تحصیلات تکمیلی و مابقی عمدتا دانشجوی رشته‌های علوم پزشکی هستند. 

به گفته این مقام مسئول؛ تعداد ۳۰۰ پژوهشگر ایرانی در دانشگاه‌ها، مراکز و موسسات آکادمیک و پژوهشی چین در قالب پژوهشگر پسادکتری، پژوهشگر همکار و یا عضو هیأت علمی مشغول به کار هستند. 

رایزنی علمی ایران در چین تاکید کرد: ما در چین ۱۰ کمیته تخصصی تشکیل دادیم تا از این طریق همکاری و شبکه‌سازی اعضای هیأت علمی و پژوهشگران مقیم ایران با همتایان ایرانی خود در چین شتاب دهی شود. 

وی افزود: در دفتر رایزنی در حال تهیه سند رسمی همکاری و تبادلات علمی بین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران، علوم و تحقیقات چین و نیز اطلس علمی چین برای معرفی هرچه بهتر اکوسیستم علم و فناوری در چین هستیم. 

مهریار اظهار کرد: رایزنی علمی ایران در چین، ژاپن و کره در نظر دارد ۲ الی ۳ مورد از حوزه‌های پیشنهادی همکاری که نقاط قوت دانشگاه‌ها است تا یک ماه آینده برای برنامه ریزی امضای تفاهم نامه و آغاز همکاری با دانشگاه‌های چینی جمع آوری کند. 

وی در پایان آمادگی و برنامه‌ریزی رایزنی را برای اجرایی کردن سندهای امضا شده به ویژه قراردادهای دانشگاه‌ها در زمینه دوره‌های دو مدرکه و مشترک با دانشگاه‌های چین و رفع موانع آموزشی و رایزنی برای راه اندازی بورسیه‌هایی ویژه این دوره‌ها توسط دانشگاه‌های چین اعلام کردند. 

همچنین روح الله باقرزاده مدیرهمکاری‌های علمی و بین المللی دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز اظهار کرد: با توجه به عضویت دانشگاه در کنسرسیوم پنج دانشگاه برتر ایران U۵ (و پنج دانشگاه فنی برتر ایران UT۵) می توان از این ظرفیت حضور در کنار این دانشگاه ها، برای میزبانی تور علمی دانشگاه‌های هم تراز در این کشورها جهت ایجاد بستر مناسب و ارتباط موثرتر با آن‌ها و همچنین جهت تسهیل، آغاز همکاری ها، اعتمادسازی و بحث‌های متمرکزتر استفاده کرد. 

وی از آمادگی دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای برگزاری دوره‌های کوتاه مدت، مدارس فصلی در موضوعات پرمزیت دانشگاه نظیر هوش مصنوعی، سیستم‌های هوشمند و مواد پیشرفته، و همینطور دانشکده‌های تخصصی دانشگاه نظیر مهندسی نفت، نساجی، هوافضا، کشتی‌سازی ومشابه آن‌ها خبر داد و گفت: با توجه به فراخوان مشترک بنیاد ملی ایران و آکادمی ملی علوم طبیعی چین، دانشگاه صنعتی امیرکبیر در جلسه اخیر شورای بین الملل دانشگاه برنامه ریزی کرده تا حداقل ۴ پروپوزال برای شرکت در این فراخوان ارسال کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز