خبرگزاری کار ایران

«غفلت از سرود» در مدارس

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۸۲۸۸

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: هنر رساترین و سریع ترین ابزار برای انتقال مفاهیم به دانش آموزان است. سرود بستر عمیق و دقیق و کاملا تربیتی است که مورد غفلت ما واقع شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) با حضور معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش و فرهاد قائمیان بازیگر و دبیر جشنواره ظهر امروز ۲۴ بهمن ماه برگزار شد.

"محمدحسین پورثانی" معاون فرهنگی و پرورشی در این نشست خبری گفت: امروز اگر دانش آموز با اجبار سر کلاس درس حاضر می شود، ولی با اختیار در فضای فرهنگی مشارکت می کند. هنر رساترین و سریع ترین ابزار برای انتقال مفاهیم به دانش آموزان است. سرود بستر عمیق و دقیق و کاملا تربیتی است که مورد غفلت ما واقع شده است.

پورثانی تاکید کرد: مربی پرورشی تراز کسی است که از این ابزارها برای رشد دانش آموز استفاده کند. دانش آموز در کلاس ساعت ها سر کتاب درسی نشسته و با معلم گفت و گو و کسب دانش می کند اما بستر پرورشی یعنی بستری متفاوت برای رشد دانش آموز.

معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش گفت: سرود تجلی کار مربی تربیتی در مدرسه است و ما از این ظرفیت برای کار تربیتی بسیار می توانیم استفاده کنیم.

معاون وزیر ادامه داد: سرودهایی که از ابتدای سال تحصیلی تولید شده، ما را در این راه مصمم‌تر کرده است. زمانی می گفتند دانش آموز با این سرودها غریبه است، اما دانش آموزان به خوبی مفاهیم معنوی را از سرودها بهره برداری می کنند. در تهران فراخوان ساده ای داده‌اند و ۲۶۴ گروه سرود برای همکاری در برنامه های مختلف اعلام آمادگی کردند.

او گفت: جشنواره سرود رضوی در سه بخش انجام می شود. امیدواریم امسال اختتامیه در جوار امام رضا (ع) برگزار شود و میزبان دانش در مشهد باشیم. در آموزش و پرورش یک کلمه وجود دارد و آن تربیت است وقتی کار تربیتی در مدرسه انجام شود حتما کار آموزشی هم انجام می شود.

معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: باید از جشنواره سرود دانش آموزی استفاده تربیتی کنیم. سال قبل ۳۶ هزار نفر از جشنواره سرود استقبال کردند و انتظار ما این است که استقبال از سال قبل هم بیشتر باشد.

او در مورد سرودهای ایدئولوژیک گفت: قرار است از اشعار فارسی و ادبیات فارسی سرودهایی ساخته شود همچنین رمزینه بانک های سرود آموزش و پرورش تولید می شود. سرودها با استفاده از ظرفیت کتب درسی تغییر و تحول جدی پیدا می‌کنند. البته که ما‌ به ایدئولوژی خودمان افتخار می کنیم و ریشه در فطرت دانش آموزان دارد.

پورثانی افزود: کیفیت‌های سرود فوق العاده است. سرودها اصلا دستوری نیست و نمی‌گوییم الزاما باید همان سرود کار شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: هرکسی موسیقی خوانده می تواند اثر تولید کند و از آنها خریداری می کنیم و از توانمندان تقاضای همکاری دادیم. سرود در این سالها رشد خوبی داشته است. همین سرود سلام فرمانده هم حتی اگر شخصی از آن خوشش نیاید هم موفق بوده و باید تنوع داشته باشیم و کسی جلوی این موضوع را نگرفته است.

در ادامه برنامه نشست خبری هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم دانش‌‌آموزان جهان اسلام با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین پورثانی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و میکائیل باقری مدیرکل قرآن، عترت و نماز برگزار شد.

 پورثانی ابتدای این نشست اظهار کرد: ما در وزارت آموزش و پرورش در کنار ۸۰۰ دارالقرآن، مسابقاتی از سطح مدرسه تا ملی در حال برگزاری است. ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار دانش‌آموز در مسابقات قرآن دانش‌آموزان ثبت‌نام کردند که این بزرگترین رخداد قرآنی کشور است.

او ادامه داد: کار دیگری که انجام می‌شود و الان در حال برگزاری است مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جهان اسلام است که در دو بخش بزرگسالان و دانش‌آموزان برگزار می شود. این مسابقات هر دو سال یکبار برگزار می‌شود. تقریبا اولین دوره در سال ۱۳۷۲ برگزار شد که تا ۱۳۷۷ این مسابقات ادامه داشت و بعد از وقفه‌ای در سال ۱۳۹۶ مسابقات از سر گرفته شد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: مسابقه به طور مشترک بین سازمان اوقاف و وزارت آموزش و پرورش برگزار می‌شود. روز پنجشنبه ساعت ۱۵ با حضور ریاست قوه قضاییه مراسم افتتاحیه برگزار خواهد شد و اختتامیه ۲ اسفند با حضور رییس جمهور برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش گفت: مسابقات در دو بخش قرائت و حفظ  و در دو جنسیت پسر و دختر در چهار رشته برگزار می‌شود. سهمیه ایران ۴ دانش‌‌آموز است. ۳۰ دانش‌‌آموز غیر از ایران در این مسابقات از کشورهای مختلف شرکت کرده‌اند. تفاوت امسال این بود که قبل از مسابقات اصلی، یک مسابقات در فضای مجازی شرکت کردند و این ۳۰ نفر از مجموع دانش‌‌آموزانی هستند که در مرحله مقدماتی شرکت کرده‌ بودند. ۱۰ نفر از داروان از کشورهای دیگر هستند. ۳۰ دانش‌‌آموز هم از ۱۵ کشور هستند.

 معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: در محله مقدماتی ۷۰ دانش‌‌آموز شرکت کرده بودند که ۳۰ نفر به بخش نهایی رسیده‌اند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: محفل انس با قرآن و جلساتی با مقام عالی وزارت از برنامه‌های تدارک دیده برای دانش‌آموزان است و سپس با رهبر معظم انقلاب دیدار خواهند داشت. مسابقات به صورت زنده از شبکه شاد و شبکه‌های سیما پخش خواهد شد.

حجت‌الاسلام پورثانی افزود: پیامبر اسلام فرمودند قرآن و عترت را به شما سفارش می‌کنم که به آن‌ها چنگ بزنید که ما این را سرلوحه اهداف قرار می‌دهیم و هم اینکه ما قصد داریم که ظرفیت دانش‌آموزان ما بالا برود و اثرگذاری ما در سایر ملل نیز افزایش یابد.

پورثانی گفت: ما چند کار در حوزه سرود انجام می‌دهیم. یکی از آن‌ها پویش است، دوم برگزاری مسابقات سرود، سوم برگزاری یا پیوند کتاب درسی با سرود است که در تلاشیم در این زمینه از مهر این مهم را شروع کنیم.

مدیرکل قرآن و عترت تاکید کرد: غربالگری پایه‌های سوم و پنجم در قالب طرح نماد آغاز شده است. غربالگری دانش‌آموزان پایه اول از نیمه دوم فروردین شروع می شود و پایه سوم و پنجم از ۲۳ بهمن آغاز شده و تا ۱۸ اسفند ادامه دارد.

میکائیل باقری نیز در ادامه این نشست گفت: جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که مسابقات رسمی دانش‌آموزی جهانی برگزار می‌کند. از این جهت این اتفاق منحصر به ایران است.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش افزود: ما در شته قرائت در بخش دختران و پسران پیشتاز هستیم. براساس آیین‌نامه‌های موجود افرادی که رتبه اول مسابقات شوند بدون کنکور در رشته الهیات و معارف اسلامی وارد دانشگاه می‌شوند. همچنین مزایای دیگری نیز شامل آنها می‌شود.

او با بیان اینکه بیش از ۲ میلیون دانش‌آموز در سال تحصیلی جاری در فرایند حفظ قرآن قرار دارند، گفت: براساس آمار سال ۹۷، ۱ میلیون حافظ قرآن وجود داشتند که ۹۳۷ هزار نفر دانش‌آموز و فرهنگی بودند.

باقری در ادامه افزود: مسابقات قرآن، عترت و نماز از مدرسه تا سطح ملی برگزار می‌شود. همچنین یکی از مهمترین مسابقات مهم ما مسابقات نهج‌البلاغه است. از سال گذشته نیز برای اینکه تلفیقی بین آموزش و پرورش داشته باشیم همه محتواهای مسابقات نهج‌البلاغه را منطبق بر کتاب‌های درسی کردیم و این به عنوان یک محتوای مکمل برای دانش‌آموزان ارائه می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز