خبرگزاری کار ایران

معاون سازمان منابع طبیعی:

فقط ۱۳ درصد بودجه حفاظت از جنگل‌ها تاکنون اختصاص پیدا کرده است

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۵۴۶۳

معاون سازمان منابع طبیعی با بیان این که تا ۱۵ بهمن تنها ۱۳ درصد از اعتبارات پیش‌بینی‌شده برای حفاظت از جنگل‌ها در سال ۱۴۰۲ تخصیص پیدا کرده است، گفت: با وجود ارزش بسیار بالای جنگل‌های ایران، در بودجه ۱۴۰۲ تنها ۴۹۰ میلیارد تومان برای حفاظت از جنگل‌ها اعتبار پیش‌بینی شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نقی شعبانیان، معاون سازمان منابع طبیعی و و آبخیزداری کشور، امروز (دوشنبه ۱۶ بهمن) در نشست خبری خود به اصحاب رسانه گفت: تمام دنیا نسبت به حفظ منابع طبیعی کم توجه شده است، آمارهای جهانی نشان می‌دهد که سالانه به صورت میانگین ۵ میلیون هکتار جنگل و ۱۵ میلیارد درخت در سراسر جهان از بین می‌رود.

وی افزود: در ایران ۱۴.۳ میلیون هکتار جنگل داریم که ۸.۷ درصد عرصه‌های کشور را پوشش می‌دهند. اما از نظر کیفیت جنگل‌ها با توجه به شرایط منطقه‌ای و اقلیمی در وضعیت مناسبی نیستیم، با این حال بهترین جنگل‌ها را از نظر تنوع و قدمت داریم.

شعبانیان با بیان این که جنگل‌های هیرکانی شمال کشور بین ۴۰ تا ۶۰ میلیون سال دارند و تنوع گونه‌های جنگلی ایران به اندازه کل قاره اروپا است، اظهار داشت: با وجود ارزش بسیار بالای جنگل‌های ایران، در بودجه ۱۴۰۲ تنها ۴۹۰ میلیارد تومان برای حفاظت از جنگل‌ها اعتبار پیش‌بینی شده است.

وی در ادامه تاکید کرد: تا ۱۵ بهمن تنها ۱۳ درصد از اعتبارات پیش‌بینی‌شده برای حفاظت از جنگل‌ها در سال ۱۴۰۲ تخصیص پیدا کرده است. البته مسئولان دستگاه‌های ذی‌ربط وعده داده‌اند که در روزهای آینده میزان تخصیص اعتبارات به ۲۳ درصد افزایش یابد و با توجه به این که معمولا عمده اعتبارات تا پایان سال تخصیص پیدا می‌کند، امیدواریم تا پایان سال مقدار تخصیص به ۱۰۰ درصد برسد.

آماده‌سازی ۲۵۰ میلیون اصله نهال برای انتقال به عرصه‌های کشور

شعبانیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره آخرین وضعیت طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در ایران گفت: در حال حاضر ۲۵۰ میلیون اصله نهال تولید شده و آماده است که در زمان مناسب به عرصه‌های پیش‌بینی‌شده کشور انتقال یابد. البته امسال ۱۵۰ میلیون اصل نهال در اجرای این طرح کشت خواهد شد، اما برخی نهال‌ها باید دو تا سه سال در نهالستان‌ها باقی بمانند تا آماده انتقال به عرصه شود.

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی با بیان این که در حال حاضر ۲۰ میلیون نهال در عرصه‌های طبیعی کاشته شده است، عنوان کرد: ردیف اعتباری مستقل برای اجرای این طرح در سال اول در بودجه ۱۴۰۲، ۲۳۷ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که هنوز یک ریالی نگرفته‌ایم.

این مقام مسئول در سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور خاطرنشان کرد: سرانه جنگل در کشورمان ۱۷۰۰ متر مربع به ازای هر ایرانی است و این در حالی‌است که سرانه جنگل در دنیا به طور میانگین ۶۰۰۰ متر مربع و در آسیا نیز ۷۰۰۰ متر مربع است. این یعنی کمتر از یک سوم میانگین دنیا جنگل داریم و به همین دلیل باید با جنگل‌کاری‌های گسترده این کمبود را جبران کنیم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: براساس قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی باید سرانه جنگل‌ها بین سال‌های ۸۹ تا ۹۹ به ۲۵۰۰ متر مربع در هر هکتار می‌رسید، اما در اجرای طرح‌های جنگل‌کاری با تاخیر گسترده‌ای مواجه شدیم و این مساله باعث شد که اکنون نیاز جدی به درختکاری داشته باشیم و طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در ایران با همین تفکر آغاز شود.

حمایت‌های دولتی از جنگل‌ها باید حداقل سه برابر شود

شعبانیان با بیان این که نتیجه کم‌توجهی به منابع طبیعی و جنگل‌ها در دنیا، افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای، تشدید گرد و غبار و افزایش فرسایش خاک است، اظهار داشت: در میزان حمایت‌های دولتی از جنگل‌ها و منابع طبیعی نسبت به دنیا جلوتر هستیم، اما این حمایت‌ها طبق برآوردها حداقل باید سه برابر شود.

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ادامه داد: شکی نیست که باید بودجه جنگل‌های کشور به‌شدت افزایش پیدا کند تا بتوانیم با خیال راحت‌تری به اجرای طرح‌های حفاظتی و جنگل‌کاری بپردازیم. البته خوشبختانه مسئولان ارشد دولت سیزدهم نسبت به حفظ منابع طبیعی توجیه هستند و در این زمینه وضعیت بهتری نسبت به دولت‌های قبل داریم، اما باید با کمک اصحاب رسانه تلاش کنیم که تخصیص اعتبارات نیز به اندازه کافی انجام شود.

وی در پایان گفت: برای اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در ایران ۱۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه برآورد شده بود اما بعداً با در نظر گرفتن ظرفیت‌های خود سازمان منابع طبیعی این رقم را به ۱۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان کاهش دادیم که البته بخش زیادی از این اعتبارات توسط نهادها و دستگاه‌های عمومی و مردمی تامین خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز