خبرگزاری کار ایران

رئیس شورای اسلامی شهر تهران:

مجلس قرارداد طرح‌های جامع شهری را به شهرداری‌ها واگذار کند

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۲۷۳۴

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر این که طرح جامع تهران قابلیت انعطاف‌پذیری داشت و هنوز هم دارد، گفت: از مجلس شورای اسلامی می‌خواهیم که مساعدت کند تا قرارداد طرح‌های جامع شهری از وزارت مسکن و شهرسازی به شهرداری‌ها واگذار شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در آیین افتتاحیه گردهمایی «تهران آینده؛ یک شهر، یک برنامه» با بیان این که در گذشته شهر تهران بدون دستور و قانون جلو می‌رفت، اظهار داشت: هرچه که می‌خواستند، تصمیم می‌گرفتند و اجرا می‌کردند و نتیجه آن بی‌قانونی‌ها را امروز می‌بینیم و اگر مردم از ناهنجاری‌های شهر تهران ناراحت هستند، باید بگوییم که شهر یک روزه پدید نمی‌آید و مدت زمان مدیدی را نیاز دارد.

وی افزود: در گذشته شهر به هر طریقی که پول داده می‌شد، ساخته می‌شد و از درآمدهای حاصل شده، بزرگراه و خیابان می‌ساختند و کار به جایی رسید که مردم و شهروندان احساس کردند به‌راحتی نمی‌توان در شهر زندگی کرد و امروز نیز به همین شکل است و به راحتی نمی‌توان در تهران زندگی کرد.

چمران با بیان این که در ابتدای دهه ۸۰ تصمیم گرفته شد برای تهران طرح جامع تهیه شود، خاطرنشان کرد: شورای شهر اول تصمیم به تدوین طرح جامع گرفت و در انعقاد قرارداد با مشاوران، پایه‌ها را تنظیم کرد، اما اجرایی نشد. در دوره دوم شورا تعداد زیادی معمار و شهرساز در میان اعضا وجود داشت و در آن دوره نسبت به اجرایی شدن طرح جامع شهری پافشاری کردیم و موفق شدیم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در آن زمان معاونت وزارت مسکن و شهرسازی اعلام کرد که قرارداد طرح‌های جامع باید توسط وزارت مسکن و شهرسازی منعقد و هزینه آن تامین شود، اما از مجلس شورای اسلامی می‌خواهیم که مساعدت کند تا قرارداد طرح‌های جامع شهری از وزارت مسکن و شهرسازی به شهرداری‌ها واگذار شود.

وی همچنین تصریح کرد: قرار بر این شد شهرداری تهران بودجه را تامین کند و وزارت مسکن و شهرسازی در آینده مبالغ را بپردازد که این اقدام انجام شد. ما در آن دوره ۲۲ مشاور برای ۲۲ منطقه گرفتیم و یک مهندس مشاور انتخاب شد. در کمتر از ۲ سال مطالعاتی صورت گرفت و طرح جامع آماده و به وزارت مسکن و شهرسازی ارسال شد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که بنده در طراحی طرح جامع برخی شهرها سهیم بوده ام، خاطرنشان کرد: طراحی طرح جامع شهری دیگر شهرها در نیم روز به نتیجه می‌رسد، اما طرح جامع تهران مدت‌ها بررسی شد تا به تصویب برسد. در آن زمان شهردار وقت تهران چهار جلسه چند ساعته را برگزار کرد و پیشنهادات اصلاحی در شورای عالی شهرسازی و معماری تعدیل و تصویب شد و به اجرا رسید و تهران از قاموس و برنامه برخوردار شد.

چمران با تاکید بر این که قانون داشتن حتی در صورت ضعف بهتر از بی‌قانونی است، گفت: قانون بهتر از این است که هرچه پول دهیم، تعداد طبقات ساختمان‌ها افزایش یابد. امروز نتایج بی‌قانونی‌های گذشته را شهر می‌بینیم و این مساله نشان می‌دهد که وجود طرح جامع و قاموس برای شهر تا چه اندازه اهمیت دارد.

وی با اعلام این که طرح‌های جامع شهری انعطاف‌پذیر هستند و به‌تدریج قابلیت اصلاح دارند، عنوان کرد: طرح جامع تهران قابلیت انعطاف‌پذیری داشت و هنوز هم دارد؛ پس از طرح تفصیلی شهر، شهرداران مناطق و مردم پیشنهادات اصلاحی را بالغ بر ۴۰۰ مورد مطرح کردند و اصلاحات اعمال شد؛ بنابراین هر سال که جلو می‌رویم طرح جامع نیز جلو می‌رود و اصلاح می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که برخلاف ناهنجاری‌های گذشته، پایتخت در اوایل دهه ۹۰ صاحب طرح تفصیلی و طرح جامع شد و وضعیت هر پارسل در تهران مشخص است، اظهار داشت: اصرار ما بر این بود که باید به این طرح احترام بگذاریم و آن را اجرایی کنیم و اگر بخشی از آن مشکلی دارد، سالیانه و یا پنج ساله بازبینی شود.

چمران با تاکید بر این که معماران، جامعه‌شناسان و اندیشمندان شهری طرح جامع را بررسی می‌کنند، اظهار داشت: این افراد علاوه بر طرح جامع، تصمیماتی می‌گیرند و برای اجرا به شورا، شهرداری و شورای عالی معماری و شهرسازی تحویل می‌دهند. در همین راستا هیاتی سه نفره شکل گرفت و وزیر راه و شهرسازی، شهردار و رئیس شورای وقت در این هیات عضو شدند و در نهایت نهاد راهبری و پایش شکل گرفت تا تصمیمات را بررسی کند و به این هیات ارائه دهد.

وی با بیان این که احکام طرح جامع اجرایی شده است و اگر اجرا نمی‌شد، قابلیت اداره شهر وجود نداشت، تصریح کرد: برای طرح تفصیلی شهر تهران اقدامات بسیار خوبی انجام شده و برخی کاستی‌ها به طرح‌های موضعی و موضوعی بازمی‌گردد. بخشی از این طرح‌ها اجرایی نشده است و بسیاری از این طرح‌ها نیز به نتیجه نرسیده که باید قراردادهای آن توسط معاونت شهرسازی و معماری منعقد شود.

چمران در پایان گفت: امیدواریم معاون وزیر راه و شهرسازی در جلسات مربوط به پایش طرح‌های جامع توسعه شهری تهران حضور پیدا کند و در جریان امور قرار بگیرد.

گفتنی است، عصر امروز آیین افتتاحیه گردهمایی «تهران آینده؛ یک شهر، یک آینده» با حضور خسرو دانشجو، معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی، علیرضا زاکانی، شهردار تهران، مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر، احمد قیومی، فرماندار تهران، اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران شهرداری و اعضای شورای شهر تهران در سالن همایش‌های شورا برگزار شد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز