خبرگزاری کار ایران

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران:

امروز بیشترین تارکان تحصیل به دلیل مصرف مواد مخدر هستند

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۸۷۸۹

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: امروز بیشترین تارکان تحصیل به دلیل مصرف مواد مخدر هستند این مشکلات کوتاه مدت است، اما در ادامه مشکلات عدیده‌ای به دلیل ترک تحصیل برای این دانش‌آموزان متصور هستیم. مشکلات اخلاقی و گرایش به سمت سایر رفتارهای پرخطر از جمله دیگر آسیب‌ها است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «علیرضا کریمیان» مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در افتتاحیه نمایشگاه یاریگران که صبح امروز برگزار شد، گفت: امروز در تمام جوامع بشری گرایش به مواد اعتیادآور یکی از چالش‌های جدی است چراکه عوامل بسیار زیان باری را به بار می‌آورد و پیامدهای منفی زیادی را از خود برجای می‌گذارد. 

وی ادامه داد: با گرایش به مصرف مواد مخدر هزینه‌های سنگینی تحمیل می‌شود؛ هم به فرد که گرایش به مواد پیدا کرده و هم به خانواده و جامعه هزینه‌های سنگینی وارد می‌شود. این‌ها صرفا هزینه نیست بلکه مشکلات بسیاری از جمله روانی، جسمانی خانوادگی و اجتماعی و… ایجاد می‌شود که این هزینه‌ها برای قشر جوان و نوجوان به مراتب بیشتر است. 

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: وقتی نوجوان و جوان ما به سمت مصرف مواد اعتیادآور سوق پیدا می‌کند از دو منظر بیشتر در معرض آسیب است اول اینکه دوران رشد خود را کامل طی نکرده‌اند نکته دوم اینکه هنوز مهارت مراقبت از خودشان را به صورت کامل یاد نگرفته‌اند به این دو دلیل بیشترین آسیب برای قشر نوجوان و جوان است. 

وی با بیان اینکه این آسیب‌ها هم کوتاه مدت است و هم بلند مدت، تصریح کرد: با گرایش به مصرف مواد مخدر در بین جوانان و نوجوانان شاهد افت عملکرد در این نوجوانان هستیم، همچنین ترک تحصیل از مشکلات دیگر این بچه‌ها است. امروز بیشترین تارکان تحصیل به دلیل مصرف مواد مخدر هستند این مشکلات کوتاه مدت است، اما در ادامه مشکلات عدیده‌ای به دلیل ترک تحصیل برای این دانش‌آموزان متصور هستیم. مشکلات اخلاقی و گرایش به سمت سایر رفتارهای پرخطر از جمله دیگر آسیب‌ها است. اگر خشونتی رخ می‌دهد در بین این دانش آموزان بیشتر است، آسیب به خود و به دیگران و مشکلات خانوادگی از دیگر مسائل مرتبط با این دانش آموزان است. 

وی ادامه داد: فرار از مدرسه مسئله بعدی است که این دانش آموزان با آن مواجه هستند این دانش آموزان تاب و توان مدرسه را ندارند و به سمت سایر بزه‌ها گرایش پیدا می‌کنند. 

کریمیان تاکید کرد: علت اینکه دانش آموزان به سمت مصرف مواد مخدر می‌روند در ۴ دسته تقسیم می‌شود مشکلات فردی مانند استرس زیاد، اضطراب و… گاها این مشکلات فردی عامل موثر گرایش به مواد مخدر است. عامل دیگر خانواده است یعنی والدین مصرف کننده هم می‌تواند الگوی نوجوانان باشد و هم مشوق مصرف نوجوان می‌شود و نکته بعدی این است که والدین مهارت فرزندپروری را ندارد و نمی‌داند مهارت لازم را چگونه به فرزند خود آموزش دهد والدینی که مهارت فرزندپروری را ندارند بیشتر در معرض خطر هستند. 

وی با اشاره به سومین عامل یعنی مشکلات اجتماعی گفت: در دسترس بودن مواد مخدر یک معضل اجتماعی است. این می‌تواند یکی از عوامل اجتماعی گزاش به مصرف مواد مخدر باشد همچنین فقر فرهنگی محله می‌تواند از دیگر عوامل مؤثر باشد. 

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: عامل چهارم به مشکلات مربوط به ناهنجاری بین همسلان باز می‌گردد گرایش به همسالان یک هنجار خوب است که اگر درست و صحیح نباشد ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند. 

وی ادامه داد: دانش آموزان در ارتباط با همسالان معمولا به اعضای گروه وفادار هستند. به شدت تحت تاثیر همدیگر هستند. بایداز این ویژگی نهایت استفاده را ببریم. اگر فردی که قدرت رهبری و اثرگذاری در گروه را دارد بداند آثار منفی مصرف مواد مخدر چقدر شدید می‌تواند در پیشگیری از این موضوع دربن همسالان خود کمک کند. 

وی خاطرنشان کرد: ما در آموزش و پرورش با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر اداره مشاور و پیشگیری داریم که ۹ طرح و برنامه را با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر در دست اجرا داریم طردح توانمندسازی دانش آموزان کانون یاریگران زندگی، تهیه و توضیح محتواهای اموزشی تربیت مربی پیشگیری از اعتیاد و… است. 

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران ادامه داد: این طرح‌ها برای سه گروه مخاطب دانش آموزان، کارکنان مدرسه و والدین است. 

کریمیان گفت: اگر می‌خواهیم کشورمان موفق باشد و سرمایه‌های کشورمان به خوبی رشد کنند باید به این نکته توجه کنیم که بهترین جا برای سرمایه‌گذاری و تمرکز بر آن آموزش و پرورش است. اگر می‌خواهیم در آینده شاهد رشد کشور باشیم باید بر آمورش و پرورش تمرکز کنیم

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز