خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

سازمان غذا و دارو به دنبال شفافیت در زنجیره توزیع شیرخشک است/ لزوم دسترسی عادلانه به خدمات سلامت در استان‌های مختلف

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۵۴۹۱

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: سازمان غذا و دارو به دنبال شفافیت در زنجیره توزیع شیرخشک است و قصد دارد این زنجیره را از صفر تا صد رصد کند.

چندی‌ پیش محمدرضا ملک‌یاری (سرپرست فروش شرکت بهداشت کار) در تماس با ایلنا، از مشکلاتِ شرکتهای توزیعی برای تمدید مجوز خبر داد. وی گفت در حالی که بخش آن‌ها به مدت ۵ سال با مجوز توزیع شیرخشک در تهران و البرز در حال فعالیت بود و حداقل ۵۰ درصد از نیاز استان تهران و البرز را تأمین می‌کرد. اما از حدود سه هفته‌ی گذشته سازمان غذا و دارو جلوی توزیع آن‌ها را گرفته است.

به گفته سرپرست فروش شرکت بهداشت کار این سازمان در بخشنامه‌ای اعلام کرده پخش استانی باید به پخش سراسری تبدیل شود.

وی ادامه داد: این ادعا که پخش استانی در شرایطِ کمبودِ شیرخشک مشکل‌ساز است، درست نیست. اگر شرکتی مثل ما با سال‌ها سابقه‌ی کار، توزیع نکند داخل تهران مشکل کمبودِ شیر خشک بیشتر می‌شود. 

ملک‌یاری به ایلنا گفت: درخواست ما از سازمان غذا و دارو این بود که همچنان مجوزِ فعالیتِ استانی داشته باشیم و در تهران و البرز به کار خود ادامه بدهیم. اما متأسفانه سازمان غذا و دارو با این درخواست موافقت نکرده است و ما مجبور به تعدیل نیروهای خود شدیم. در حال حاضر ۲۰ نیرو را تعدیل کردیم و احتمالا با ۳۰ نیروی دیگر هم به زودی قطع همکاری کنیم. 

به گفته وی این موضوع ضمن اینکه امنیتِ شغلیِ نیروهای شرکتِ توزیعی را تهدید کرده است، تاثیرِ مستقیمی در بحرانِ کمبودِ شیر خشک می‌گذارد چراکه شرکتی مثل ما که سال‌ها بخش قابل توجهی از نیاز استان تهران و البرز را فراهم کرده، دیگر اجازه‌ی فعالیت ندارد.

در همین رابطه «سجاد اسماعیلی» سخنگوی سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در واکنش به اظهارات سرپرست فروش شرکت بهداشت کار گفت: با توجه به اینکه براساس ابلاغ بخشنامه سازمان غذا و دارو در تاریخ اول مهرماه مبنی بر اینکه تمامی داروخانه‌ها ملزم به استعلام شیرخشک‌های رگولار با دریافت کد ملی نوزادان هستند، طبیعتا باید پیش‌زمینه‌های لازم برای اجرای این قانون که در احکام دائمی توسعه کشور بند پ ماده ۷ به تصویب رسیده است، مهیا می‌شد.

وی ادامه داد: یکی از پیش‌زمینه‌های مهم برای اجرای این قانون و همچنین بر اساس آیین نامه‌های سازمان، شرکت‌های توزیع کننده اقلام مورد نظر را از شرکت تامین کننده دریافت کرده و آن را به داروخانه‌ها توزیع کنند.

مشاور رییس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: برای این کار شرکت‌های پخش باید مجوز توزیع اقلام مرتبط با سازمان را از سازمان غذا و دارو دریافت و کد GLN را داشته باشند تا بتوانند این دارو را به داروخانه بدهند و این زنجیره از صفر تا صد رصد شود.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: این شرکت یکی از شرکت‌های تامین کننده شیرخشک بوده است که در سال ۹۷ به صورت موقت مجوز توزیع نیز دریافت کرده است؛ بدون اینکه کد GLN (کد اختصاصی شرکت‌های توزیع کننده) و هویت حقوقی جداگانه‌ای را به عنوان شرکت توزیع کننده دارا باشد. این شرکت باید از سازمان برای دریافت مجوز پخش سراسری طبق قوانین و مقررات مربوطه اقدام کرده، چرا که توزیع شیرخشک باید در سراسر کشور انجام شود و یک توزیع کننده که در حال حاضر در یک استان شعبه دارد، باید حداقل در ده استان دیگر نیز شعبه داشته باشد تا بتواند شیرخشک را به صورت مویرگی در استان‌های مختلف بر اساس عدالت در دسترسی به خدمات سلامت توزیع کرده و پوشش دهد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو ادامه داد: لازم به ذکر است مجوز موقت این شرکت اسفند سال گذشته به پایان رسیده است و بر اساس موارد ذکر شده، سازمان غذا و دارو برای اینکه شفافیت را در زنجیره برقرار کند، مجوز موقت این شرکت را تمدید نکرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز