خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

تاکید بر توسعه علوم انسانی و علوم پایه مبتنی بر زیست‌بوم در برنامه هفتم توسعه/باید برای تاسیس و فعالیت‌ اندیشکده‌ها جایگاه ویژه‌ای قائل شویم

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۳۵۴۶

رئیس فراکسیون دانشگاهیان گفت: در راستای توسعه علوم انسانی و علوم پایه مباحثی را در برنامه هفتم مطرح کردیم و حکمی هم در صحن مجلس رای آورده که براساس آن دولت مکلف شد در علوم انسانی شاخص‌های جایگاه منطقه‌ای ایران را مشخص کند و در علوم پایه نیز قرار است براساس شاخص‌های زیست بودم خودمان، طراحی‌هایی انجام شود.

«روح‌الله متفکرآزاد»، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو و رئیس این فراکسیون دانشگاهیان در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در مورد سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مواردی که در این خصوص در برنامه توسعه هفتم وجود دارد، بیان کرد: در مجلس جلساتی در این خصوص برگزار شده و موضوع در حال پیگیری است. 

رئیس فراکسیون دانشگاهیان ادامه داد: ما در فراکسیون دانشگاهیان مجلس شورای اسلامی بیشتر به صورت نظارتی ورود پیدا می‌کنیم و بر آنچه موجب گفتمان‌سازی در این حوزه می‌شود نظارت و تاکید داریم. 

متفکر آزاد اضافه کرد: فراکسیون دانشگاهیان پیگیر تحقق سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها هست و سعی کردیم در برنامه توسعه هفتم و با توجه به اهدافی که در این سند ذکر شده، بیشترین تاکید خود را بر این نکته بگذاریم که حداقل یکی دو حوزه از سند را در دست بگیریم. 

نماینده مردم تبریز افزود: حوزه‌های علوم انسانی و مباحث مربوط به آیین نامه ارتقای مرتبه اعضای هیات علمی دو موردی است که در صدد اجرایی شدن آن هستیم البته سایر موارد نیز قطعا دنبال می‌شود. برای این هدف با وزارت علوم نیز در این خصوص صحبت‌هایی انجام شده است، همچنین با نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیز برای تحول در حوزه آموزش عالی براساس آنچه در سند آمده است، ارتباطات نزدیکی ایجاد کرده‌ایم. 

متفکر آزاد اظهار کرد: خروجی سند را باید از سوی این دستگاه‌هایی که ذکر کردم دنبال کرد و فراکسیون دانشگاهیان در این امر بیشتر نقش پیشران را بازی می‌کند. 

رئیس این فراکسیون دانشگاهیان با اشاره به اینکه در برنامه هفتم هنوز پیشنهادات مشخصی برای اجرایی شدن سند اعلام نشده است، توضیح داد: در برنامه هفتم توسعه علوم پایه و علوم انسانی و بیشتر رشته‌های کاربردی آن به شدت مورد تاکید قرار گرفته است و در همین راستا احکامی را نیز آورده‌ایم. 

متفکر آزاد عنوان کرد: در راستای توسعه علوم انسانی و علوم پایه مباحثی را در برنامه هفتم مطرح کردیم و حکمی هم در صحن مجلس رای آورده که براساس آن دولت مکلف شد در علوم انسانی شاخص‌های جایگاه منطقه‌ای ایران را مشخص کند و در علوم پایه نیز قرار است براساس شاخص‌های زیست بودم خودمان، طراحی‌هایی انجام شود. البته این بومی‌سازی و طراحی براساس نیازهای زیست بوم، در علوم انسانی نیز مطرح است. 

او در ادامه تاکید کرد: در واقع حکمرانی حوزه علوم انسانی و به کلی حکمرانی علمی کشور مبتنی بر علوم انسانی و شاخه‌های گسترده‌ای که دارد، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. همچنین یکی دیگر از موارد مورد اشاره موضوع اندیشکده‌هاست. 

متفکر آزاد گفت: می‌دانیم که اندیشکده‌ها اهمیت زیادی در توسعه دارند و می‌خواهیم به شکل کلی اندیشکده‌ها و اقداماتی که می‌توانند پیش ببرند را در احکام نهادینه کنیم. از سوی دیگر باید برای تاسیس و فعالیت‌های اندیشکده‌ها جایگاه ویژه‌ای قائل شویم که این موضوع نیز بسیار مهم است. 

رئیس فراکسیون دانشگاهیان در آخر بیان کرد: یکی دیگر از موارد مورد اشاره راه‌اندازی و جدی گرفتن مدارس حکمرانی است که آن‌ها نیز می‌توانند به تولید علم در شاخه‌های گوناگون بپردازند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز