خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان هواشناسی کشور:

حداقل به ۳ رادار هواشناسی در شرق کشور نیاز است

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۳۴۲۳

رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: برای شرق و جنوب شرق کشور، حداقل به ۳ رادار هواشناسی نیاز داریم.

به گزارش ایلنا، سحر تاج‌بخش مسلمان، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور در دومین روز از سفر استانی خود به سیستان و بلوچستان، با کارکنان اداره‌کل هواشناسی این استان دیدار کرد و گفت: هم‌اکنون ۹ رادار هواشناسی در کشور فعال است و یک رادار جدید نیز به‌زودی به شبکه راداری کشور اضافه خواهد شد. 

وی افزود: به طور کلی حداقل ۱۶ رادار هواشناسی جدید برای تکمیل شبکه رادار هواشناسی کشور نیاز است که  در برنامه‌های توسعه سازمان هواشناسی قرار گرفته است. اولویت رادارهای جدید براساس مناطق سیل‌خیز، پرخطر و پرجمعیت تعیین می‌شود و تلاش می‌کنیم با حمایت دولت، تکمیل شبکه راداری را در یک تقویم زمانی مناسب عملیاتی کنیم.

تاج‌بخش ادامه داد: یکی از مهمترین فعالیت‌های سازمان هواشناسی یعنی ثبت و برداشت داده‌های جوی، در ایستگاه‌های سینوپتیک انجام می شود که کار مهم، دقیق و ارزشمندی است. تلاش‌های همه همکاران در مجموعه ارکان سازمان هواشناسی قابل ستایش است، به‌ویژه عزیزانی که در شرایط سخت جوی و جغرافیایی مشغول خدمت هستند.

رئیس سازمان هواشناسی کشور همچنین بر ضرورت بهبود معیشت کارکنان اشاره کرد و افزود: برای بهبود وضعیت معیشتی همکاران تلاش‌های زیادی از سوی سازمان و وزارت راه و شهرسازی انجام شده است و این تلاش‌ها همچنان ادامه دارد. البته باید توجه داشت با وجود این که در چهار سال اخیر، اعتبارات سازمان در بخش‌های مختلف به ویژه حوزه درآمد و جذب جهش قابل توجهی داشته است، اما بازهم کفایت نیازها و مخارج سازمان را نمی‌دهد.

زیرساخت‌های هواشناسی در سیستان و بلوچستان ارتقا می‌یابد

 

تاج‌بخش همچنین در بخش دیگری از سفر استان خود به بازدید از زیرساخت‌های هواشناسی سیستان و بلوچستان پرداخت و در حاشیه این بازدید گفت: چهار پروژه هواشناسی در شهرستان‌های استان وجود دارد که با بهره‌برداری از آنها، زیرساخت‌های فنی استان تا حد قابل توجهی ارتقا می‌یابد.

وی افزود: سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان کشور با مخاطرات جوی متعددی درگیر است، ضرورت توجه به زیرساخت های هواشناسی در آن حیاتی است؛ از جمله مخاطرات جوی این استان می‌توان به رخداد پدیده‌های خاکدار و وزش بادهای ۱۲۰ روزه، جریانات موسمی جنوبی و بارش‌های سیل‌آسا، چرخندهای حاره‌ای و ... اشاره کرد که با بهبود زیرساخت‌های هواشناسی تلاش شده است تا خدمات جوی مطلوبی به هموطنان استان ارائه شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: سازمان هواشناسی در دولت سیزدهم حدود شش نوع ایستگاه خودکار هواشناسی و پایش گرد و غبار را در سیستان و بلوچستان راه‌اندازی کرده است تا به بهبود خدمات هواشناسی این استان کمک کند، البته روند این توسعه همچنان ادامه خواهد داشت. 

تاج بخش خاطرنشان کرد: سیستان و بلوچستان یکی از هفت استان دریایی کشور است که به دلیل اتصال به آب های اقیانوسی و دارا بودن ۳۰۰ کیلومتر مرز دریایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این موضوع سبب شده است تا علاوه بر ایستگاه هواشناسی دریایی چابهار، ۲ ایستگاه جدید هواشناسی دریایی در شهرستان‌های پسابندر و زرآباد  تعریف شود تا پوشش شبکه دریایی جنوب کشور بهبود یابد.

رئیس سازمان هواشناسی کشور همچنین گفت: علاوه بر این، یکی ایستگاه سینوپتیک هواشناسی اصلی نیز در شهرستان دلگان در حال احداث است تا تراکم شبکه ایستگاهی از مرکز استان بهبود یابد. ایستگاه در حال احداث دلگان به دلیل مجاورت با جازموریان و رونق کشاورزی در این منطقه دارای اهمیت است.

براساس اعلام روابط‌عمومی سازمان هواشناسی کشور، تاج‌بخش در پایان گفت: برای تاسیس رادار هواشناسی در جنوب استان نیز تلاش می‌شود با حفظ اولویت‌های فنی، این موضوع در دستور کار معاونت فنی و مهندسی تجهیزات سازمان قرار گیرد.

گفتنی است، رئیس سازمان هواشناسی کشور برای شرکت در شانزدهمین جلسه «ستاد ملی سیاست‌گذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار» به سیستان و بلوچستان سفر کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز