خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

جزئیات مشاهده هم‌زمان ۵ یوزپلنگ در ‌‌پارک ملی توران + فیلم

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۱۹۰۵

مدیر کل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان جزئیات مشاهده هم‌زمان ۵ فرد یوزپلنگ آسیایی در حوزه «پاسگاه محیط‌بانی دلبر» در محدوده پارک ملی توران را تشریح کرد.

«بهرامعلی ظاهری» در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا توضیح داد: روز چهارم آبان‌ماه، آقای احمد شیرخانی، محیط‌بان پاسگاه دلبرر موفق شد ۵ فرد یوز‌پلنگ آسیایی را به صورت هم‌زمان مشاهده و تصویر آنها را ثبت کند.

وی افزود: این محیط‌بان در منطقه در حال گشت‌زنی بود که در تصویربرداری خود ۵ فرد یوز را مشاهده کرد که در حال گشت‌وگذار در منطقه بودند.

مدیر کل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان با بیان این که یوزپلنگ آسیایی یک گونه در بحران انقراض است، اظهار داشت: مشاهده ۵ فرد یوزپلنگ در کنار یکدیگر در نوع خود بسیار کم‌نظیر است. 

ظاهری با تاکید بر این که حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در زیستگاه طبیعی خود در اولویت سازمان محیط‌زیست قرار دارد، اظهار داشت: تکثیر یوزپلنگ در اسارت نیز از جمله دیگر اقدامات در حال انجام است و خوشبختانه حال ۵ یوزپلنگی که در سایت تکثیر در اسارت توران نگهداری می‌شوند نیز خوب است. 

گفتنی است؛ سال‌هاست که یوزپلنگ آسیایی در فهرست قرمز اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) به عنوان «گونه در بحران انقراض» طبقه‌بندی شده و از سال ۱۳۸۰ به این سو، پروژه‌های ملی و بین‌المللی مختلفی برای حفاظت از این گونه در کشورمان اجرا شده است. 

ذخیره‌گاه زیست‌کره توران یا خارتوران به مساحت بیش از یک میلیون و ۴۶۰ هزار هکتار به عنوان مهمترین زیستگاه زادآور باقیمانده یوزپلنگ ایرانی، شامل سه محدوده حفاظت‌شده است که پارک ملی ۸ درصد، پناهگاه حیات‌وحش ۱۷ درصد و منطقه حفاظت‌شده ۷۵ درصد از کل مساحت آن را تشکیل می‌دهد. 

ذخیره‌گاه زیست‌کره توران، بزرگ‌ترین ذخیره‌گاه زیست‌کره ایران است که پس از سرنگتی آفریقا واقع در کشور تانزانیا، دومین زیست‌کره وسیع جهان به حساب می‌آید. به دلیل تنوع زیستی غنی و زیست گونه‌های مختلف حیات وحش در منطقه خارتوران، به این محدوده لقب «آفریقای ایران» را داده‌اند.

حجم ویدیو: ۲.۸۵M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۰:۴۸ دانلود ویدیو
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز