خبرگزاری کار ایران

مسئولیت ۲۰ دستگاه در حوزه کودکان

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۷۴۲۶

وزیر دادگستری با اشاره به اهمیت سپردن کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست به خانواده‌ها، گفت: برخی خانواده‌ها حاضر نیستند کودک معلول و بیمار را برای همیشه به عنوان فرزندخواندگی بپذیرند اما حاضرند این کودکان را سرپرستی کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، امین حسین رحیمی در مراسم افتتاح اولین مجتمع شوق زندگی استان تهران با گرامی داشت هفته کودک، اظهار کرد: در هفته کودک که همه دنیا کودکان را گرامی می‌دارند رژیم صهیونیستی طی روزهای اخیر حدود ۷۰۰ کودک را کشت، این جنایت را محکوم می‌کنیم و از کنوانسیون بین المللی حقوق کودک انتظار داریم این جنایت را محکوم کرده و هرکاری که برای توقف آن ممکن است را انجام دهند.

وی به قانون کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بد سرپرست و قانون حمایت از اطفال و نوجوانان اشاره کرد و ادامه داد: ما به لحاظ احکام اسلام و تفکرات ملی که داریم برای کودک اهمیت ویژه‌ای قائل هستیم. قوانینی نیز در این خصوص در کشور داریم و طبق این قوانین حدود ۲۰ دستگاه اجرایی مسئولیت مستقیم در این خصوص دارند که این امر نیازمند هماهنگی بین این دستگاه‌ها است. اینکه دستگاه‌های زیادی مسئولیت دارند از یک جهت خوب است یعنی کودکان حامیان زیادی دارند اما زیادی دستگاه‌ها ممکن است باعث پیچدگی و مشکلات شود. در گذشته یک روش سنتی برای انجام اقدامات وجود داشت و دادیار به مراکز نگهداری سرکشی می‌کرد.

وزیر دادگستری با اشاره به اقتتاح مجتمع شوق زندگی در تهران، تصریح کرد: روشی که امروز در این مجتمع به کار گرفته می‌شود، روشی نوین برای هماهنگی بین دستگاه‌های متولی در این زمینه است‌. همه دستگاهایی که در قبال کودک وظیفه دارند، جمع شدند و مجتمع شوق زندگی را راه اندازی کردند و با همکاری هم تلاش دارند از کودکان حمایت کنند. مجتمع شوق زندگی در کشور نماد همکاری جدی قوه قضاییه و دولت و مردم است. تشکل های مردم نهاد نیز یک ضلع این همکاری هستند لذا امر مبارکی است که بتوانیم بهترین بهره‌ها را از آن ببریم.

رحیمی تصریح کرد: وزارت دادگستری از سال گذشته پیگیر این امر بود که این مجتمع ها را با همکاری دوستان در سراسر کشور تشکیل دهند. نمونه آن پیش‌تر در مشهد انجام شده بود، گرچه آن نمونه تفاوت جدی با این مجتمع دارد. آنجا به جز کار کودک درباره موضوعات سرپرستی نیز کارهایی انجام می‌شود اما این مجتمع اختصاصا برای کودکان و نوجوانان است.

وی توضیح داد: اگر بهزیستی بچه‌ها را به خانواده ها دهد، باید این امر در موضوع فرزندخواندگی رسیدگی شود. فرزندخواندگی یک فرایند طولانی است اگرچه در این مدت به دستور همکاران از روزنه قانون استفاده می‌شد و با دستور موقت این کار را می‌کردند؛ اما محل ابهام بود. مرجع ملی با همکاری دستگاها پیشنهاد اصلاح آیین نامه قانون را داد و بهار امسال اصلاح شد. قانون این اجازه را به سازمان بهزیستی داده است که پس از دستور دادستان و در اختیار قرار گرفتن کودکان بی‌سرپرست و بد سرپرست، بهزیستی یا کودکان را خودش نگه دارد، یا در اختیار مراکز شبه خانواده قرار دهد و یا موقتا به خانواده‌ها بدهد. مهمترین کار این است که به خانواده‌ها دهد، چراکه آغوش خانواده بسیار مهم است و تلاش بر این است که کودکان از طفولیت در آغوش خانواده قرار بگیرند.

وی تصریح کرد: تمام افراد زیر 18 سال اگر بدسرپرست و بی سرپرست باشند این امکان برایشان فراهم شده که بتوانند تحت سرپرستی قرار بگیرند. این مجموعه تحول بزرگی در بحث حمایت از کودکان و نوجوانان ایجاد خواهد کرد. ما در باره کودکان کار و خیابان اقدامات بسیاری داشتیم اما هنوز نهایی نشده است و این مجتمع می‌تواند به این کار کمک کند چراکه کودکان کار و خیابان چند دسته هستند یک سری از این کودکان سرپرست ندارند و مشمول این واگذاری هستند. یک سری از کودکان ممکن است معلول باشند و خانواده تمایل ندارد برای همیشه سرپرستی این کودکان را واگذار کند و با همکاری این مجتمع می‌توان اقدامات بسیار خوبی را انجام داد.

افتتاح مجتمع شوق زندگی گامی در جهت رفع آسیب اجتماعی کودکان رها شده

در ادامه علی القاصی‌مهر رییس کل دادگستری استان تهران، نیز در این مراسم اظهار کرد: کاری که امروز تحت عنوان مجتمع شوق زندگی در تهران اتفاق افتاد جلوه‌ای از تعاون و نوع دوستی و خداجویی و کرامت نگه داشتن انسان به ما هو انسان است که تا به امروز هم در مراکز دولتی ما و در مجموعه سازمان بهزیستی که متولی این حوزه است به این سطح و کیفیت وجود نداشت.

وی ادامه داد: افتتاح این مجموعه و گردهمایی همه دستگاه‌ها و نهادهای متولی برای رفع آسیب اجتماعی کودکان رها شده و افرادی که نیازمند دستگیری و کمک هستند از رویکردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

رییس کل دادگستری استان تهران، تصریح کرد: این کار بزرگی که امروز اتفاق افتاد به جز وظیفه انسانی و دینی، وظیفه‌ای است که قانونگذار بر عهده ما قرار داده است.

وی افزود: بر اساس قانون حمایت از اطفال و نوجوانان نهادهایی عهده دار این وظیفه مهم هستند، علاوه بر سازمان بهزیستی ، نیروی انتظامی، سازمان زندان‌ها، وزارت کشور، وزارت بهداشت، آموزش و پرورش و صداوسیما همگی در این زمینه وظیفه دارند که مهم ترین آن سازمان بهزیستی است.

القاصی با بیان اینکه این مجتمع نوید مهمی است برای اینکه افراد آسیب دیده و رها شده در حمایت کامل و همه جانبه قرار گیرند  اضافه کرد: یکی از ماموریت‌های اصلی این است که این فضا ضمن اینکه محیطی با محبت و بانشاط برای طفل و فرد آسیب دیده ایجاد می‌کند باید حلقه مفقوده را برای اینکه فرد در کانون خانواده قرار گیرد نیز فراهم کند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز