خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مطرح شد؛

تشریح عملکرد فراجا در شش ماه نخست سال ۱۴۰۲

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۳۴۴۶

سخنگوی فراجا ضمن تشریح عملکرد مجموعه انتظامی کشور در شش ماه نخست سال ۱۴۰۲ گفت: طی این مدت، ۵۰ شهید در راه اعتلای امنیت و احساس آن در جامعه تقدیم مردم و جمهوری اسلامی شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سردار سعید منتظرالمهدی، معاون فرهنگی و اجتماعی و سخنگوی فراجا در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت «هفته فراجا» به تشریح عملکرد پلیس در شش ماه نخست سال ۱۴۰۲ پرداخت و گفت: آنچه که بیان می‌شود تنها گوشه‌ای از اقدامات و طرح‌هایی است که از سوی همکاران من در پلیس‌های تخصصی و بخش‌های متخلف فراجا در شش ماه ابتدایی امسال اجرا شده است.

وی با بیان این که ماموران پلیس جان خود را برای تامین و حفظ امنیت مردم می‌دهند، گفت: در شش ماه نخست سال ۱۴۰۲، ۵۰ شهید در راه اعتلای امنیت و احساس آن در جامعه تقدیم مردم و جمهوری اسلامی شده است. البته در کنار آمار متاثرکننده شهدای پلیس، با تدابیر صورت‌گرفته و افزایش سطح مهارت و تجهیزات، آمار مجروحان پلیس نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۸ درصد کاهش داشته است.

افزایش ۲۴ درصدی کشف سرقت در کشور

منتظرالمهدی در تشریح اقدامات انجام‌شده از سوی پلیس آگاهی کشور اظهار داشت: پلیس آگاهی یکی از قدیمی‌ترین پلیس‌های تخصصی در کشور است. از ابتدای سال جاری تا ابتدای مهرماه با اقدامات انجام شده از سوی ماموران و کارآگاهان پلیس آگاهی شاهد افزایش ۲۴ درصدی کشف انواع سرقت­‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته بودیم.

سخنگوی فراجا با بیان این که متاسفانه ۵۸ درصد سرقت‌ها مربوط به سرقت‌های خرد است، گفت: در این مدت شاهد افزایش ۴۱ درصدی کشفیات سرقت‌های خرد نسبت به مدت مشابه سال گذشته بودیم. سرقت‌های خرد اگرچه مبلغ اندکی دارد، اما آرامش روانی و احساس امنیت در جامعه را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد و لذا برخورد با آن جزو اولویت‌های مهم پلیس است.

وی افزود: پلیس البته در برخورد با سرقت‌های مهم نیز به جد عمل می‌کند و در نتیجه اقدامات انجام‌شده توسط پلیس آگاهی، میزان کشفیات سرقت‌های مهم در شش ماه ابتدایی امسال ۹ درصد افزایش داشت.

کاهش ۱۱ درصدی وقوع سرقت از منازل و مغازه‌ها

منتظرالمهدی در همین راستا خاطرنشان کرد: در شش ماه ابتدایی امسال و در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته، شاهد کاهش ۱۱ درصدی وقوع سرقت از منازل و مغازه‌ها ۱۱ درصد، کاهش ۳۷ درصدی وقوع سرقت از طلافروشی‌‌ها، کاهش ۷ درصدی دستبرد به اماکن خصوصی و کاهش ۶ درصدی دستبرد به اماکن دولتی هستیم. همچنین افزایش ۱۶ درصدی کشف سرقت‌های موتورسیکلت و رشد ۱۵ درصدی کشف سرقت­‌های اتومبیل نیز در آمار پلیس آگاهی به ثبت رسیده است.

سخنگوی فراجا ادامه داد: کشف ۷۲ درصد قاپ‌زنی‌ها و کیف قاپی­‌ها و کشف ۵۹ درصد سرقت­‌های مسلحانه از جمله دیگر اقدامات پلیس آگاهی از ابتدای فروردین تا پایان شهریور ۱۴۰۲ بوده است. همچنین در نیمه نخست سال جاری ۴۶۸ سرقت در پوشش و تحت عنوان مامور صورت گرفته است که در این حوزه نیز شاهد افزایش ۳۲ درصدی کشف سرقت‌ها در پوشش مامورنماها بودیم.

وی در ادامه تاکید کرد: ماموران پلیس آگاهی در سراسر کشور موفق شدند که از ابتدای سال تا پایان شهریور ۷۶ درصد آدم‌ربایی­‌ها  و ۹۰ درصد قتل­‌ها را کشف کنند.

کشف بیش از ۳ هزار سلاح شکاری و جنگی توسط نیروهای مرزبانی

منتظرالمهدی به اقدامات مرزبانی فراجا در شش ماه ابتدایی امسال نیز اشاره کرد و گفت: فرماندهی مرزبانی در مرزهای سراسر کشور استقرار دارد. این فرماندهی از ابتدای سال تاکنون، موفق به کشف حدود ۱۸ هزار میلیارد ریال انواع کالای قاچاق شده و بیش از ۳ هزار قبضه سلاح شکاری و جنگی را کشف و از ورود آن به کشور جلوگیری کرده است. همچنین بیش از ۲۲ هزار قبضه انواع سلاح در همکاری مشترک مرزبانی فراجا با پلیس اطلاعات کشف شده است.

سخنگوی فراجا همچنین از هلاکت ۳۰ نفر از اشرار، معاندان و قاچاقچیان سلاح و مواد مخدر در درگیری‌های مرزی در شش ماه نخست امسال خبر داد و گفت: مرزبانان غیور کشورمان طی این مدت از خروج و قاچاق حدود ۷۲ میلیون لیتر سوخت از کشور نیز جلوگیری کردند. کشف حدود ۱۵ میلیون لیتر انواع سوخت قاچاق نیز دستاورد دیگری است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از افزایش ۱۰ درصدی حکایت دارد.  

وی با بیان این که کشف و مهار ۲۰ هزار رأس انواع دام سبک و سنگین قاچاق نیز از سوی مرزبانان انجام شده است، بیان کرد: در حوزه کشف دام سنگین شاهد افزایش ۱۵ درصدی بوده‌ایم. همچنین در ۶ ماه ابتدایی امسال حدود ۷۵ میلیون نخ انواع سیگار نیز کشف شده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته با افزایش ۶۲ درصدی روبه‌رو بوده است.

کشف نزدیک ۳۰ تن انواع مواد مخدر در مرزهای کشور

منتظرالمهدی با بیان اینکه بیش از ۳۲۰ هزار عدد انواع مواد محترقه در نیمه نخست سال ۱۴۰۲ از سوی مرزبانی کشف شده است، گفت: کشف ۲ میلیون و ۶۷۰ هزار لیتر مشروبات الکلی دست‌ساز و مسمومیت‌زا و بیش از یک میلیون بطری مشروبات الکلی خارجی نیز در همین مدت توسط مرزبانان غیور کشور انجام شده است.

سخنگوی فراجا ادامه داد: انهدام چندین باند قاچاق مواد مخدر و دستگیری بیش از ۳۹۵ سوداگر مرگ، کشف نزدیک ۳۰ تن انواع مواد مخدر در مرزهای کشور و بخصوص افزایش سه برابری کشف ماده مخدر کراک و کشف حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار قلم انواع داروی قاچاق که عمدتا داروهای آنتی‌بیوتیک تاریخ مصرف گذشته بودند، از دیگر اقدامات انجام شده از سوی مرزبانی است.

کاهش ۲۸ درصدی نزاع‌های دسته‌جمعی در کشور

منتظرالمهدی درباره اقدامات مشترک پلیس‌های تخصصی اطلاعات، آگاهی و پیشگیری نیز گفت: کاهش ۲۸ درصدی نزاع‌­های دسته­‌جمعی در شش ماهه نخست ۱۴۰۲ و کاهش ۸ درصدی درگیری­‌های فردی در همین مدت با اقدامات پیشگیرانه و پیش‌دستانه پلیس محقق شده است. همچنین از ابتدای سال تا کنون، شاهد افزایش ۱۵ درصدی دستگیری اتباع بیگانه بودیم.

سخنگوی فراجا ادامه داد: در حوزه اینترپل نیز ارتباط‌گیری موثر با پلیس دیگر کشورها با هدف شناسایی مجرمان و پیشرفت برای رویارویی با چالش‌های مربوط به جرایم نوظهور، توانسته است از فعالیت ۱۹۵ کشور عضو در مبارزه با جرایم فرامرزی حمایت و پشتیبانی کند، به طوری که تنها در همین یک ماه گذشته ۲ کلاهبردار با مجموع رقم کلاهبرداری یک هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال شناسایی و به کشور مسترد شدند.

وی همچنین اظهار داشت: اقدامات و خدمات انتظامی صورت‌گرفته درخصوص متهمان و مجرمانی که به خارج از کشور گریخته‌اند و صدور گواهی عدم سوء پیشینه بین‌المللی برای اتباع ایرانی خارج از کشور که همگی بنا به درخواست وزارت امورخارجه بوده است، بیش از ۲۰ هزار مورد در شش ماه نخست امسال انجام شده است.

کاهش یک درصدی جان‌باختگان حوادث ترافیکی در شش ماه نخست امسال

منتظرالمهدی درباره اقدامات پلیس راهور در شش ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲ نیز گفت: در نیمه نخست امسال اگرچه آمارها از افزایش ۸ درصدی تصادفات حکایت دارد، اما با اقدامات انجام‌شده ازسوی پلیس راهور و آموزش‌های ارائه.شده به مردم، تعداد جان‌باختگان حوادث ترافیکی ۹۳ نفر معادل یک درصد سال گذشته و آمار مصدومان سوانح رانندگی ۴ هزار و ۷۲۶ نفر یعنی چیزی در حدود ۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته، کاهش داشته است.

سخنگوی فراجا تاکید کرد: همان‌طور که بارها گفته شده است، در حوزه تصادفات تنها پلیس راهور مسئول نیست و دستگاه‌های بسیاری مسئولیت دارند که باید پای کار بیایند.

وی درباره عملکرد پلیس فتا نیز گفت: پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فراجا ۸۶ درصد پرونده‌های تشکیل‌شده را در شش ماه ابتدایی امسال کشف کرده و به نتیجه رسانده است که عودت یک هزار و ۹۵۰ میلیارد ریال وجوه سرقتی به مال‌باختگان سایبری، تاییدکننده این اقدام است.

افزایش ۱۵۸ درصدی کشف ماده مخدر گل در کشور

منتظرالمهدی درباره عملکرد پلیس مبارزه با مواد مخدر در نیمه اول سال ۱۴۰۲ نیز گفت: در این مدت شاهد افزایش ۱۵۸ درصدی کشف مخدر گل نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده‌ایم. همچنین افزایش ۸۸ درصدی کشف کوکائین، رشد ۹۷ درصدی کشف متادون و افزایش ۲۲ درصدی کشف شیشه نسبت به مدت مشابه سال گذشته در آمار پلیس مبارزه با مواد مخدر به ثبت رسیده و این پلیس تخصصی مجموعا ۳۰۳ تن مواد مخدر را در نیمه اول امسال کشف کرده است.

وی افزود: افزایش ۱۹ درصدی دستگیری خرده‌فروشان مواد مخدر در شش ماه ابتدایی امسال نسبت به زمان مشابه سال گذشته و افزایش ۳۴ درصدی جمع‌آوری معتادان متجاهر نیز جزو اقدامات پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا طی این مدت بوده است.

صدور ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار گذرنامه توسط پلیس در شش ماه ابتدایی ۱۴۰۲

سخنگوی فراجا درباره اقدامات انجام‌شده از سوی پلیس گذرنامه نیز گفت: امسال ثبت ۶۶۰ هزار درخواست اینترنتی گذرنامه زیارتی از اول محرم تا پایان ایام اربعین در نرم افزار «پلیس من» را مشاهده کردیم. پلس گذرنامه در مجموع در شش ماه نخست امسال ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار گذرنامه را صادر کرده است.

وی درباره اقدامات سازمان وظیفه عمومی فراجا در نیمه نخست امسال نیز توضیح داد: طی این مدت بالغ بر ۱۳۴ هزار اعزام به سربازی صورت گرفته است. همچنین نزدیک به ۱۵۰ هزار کارت پایان خدمت، معافیت یا المثنی هم صادر شده است.

وی از صدور بالغ بر ۱۸۰ هزار مورد معافیت تحصیلی در شش ماه ابتدایی امسال خبر داد و گفت: ۳۰ هزار و ۵۰۰ معافیت پزشکی و بالغ بر ۲۲ هزار معافیت کفالت نیز در این مدت صادر شده است.

برقراری ۲۷ میلیون تماس با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ طی شش ماه

معاون فرهنگی و اجتماعی فراجا درباره اقدامات مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ نیز گفت: طی شش ماه نخست سال ۱۴۰۲، بالغ بر ۲۷ میلیون تماس با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ گرفته شد که از این تعداد بالغ بر ۱۲ میلیون مورد منجر به عملیات شده است. کل تماس‌ها یک درصد و تعداد تماس‌های عملیاتی ۷ درصد افزایش را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.‌

سخنگوی پلیس عنوان کرد: بیش از ۱۱.۵ میلیون تماس با سامانه ۱۱۰ نیز از طریق راهنمایی، ارشاد و مشاوره مناسب اپراتورها حل و فصل شدند، اما متاسفانه نزدیک به ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار مورد مزاحمت و تماس غیرقابل بررسی و دروغین نیز در این مدت با این سامانه برقرار شده است.

وی افزود: در مورد سامانه ۱۹۷ نیز باید بگویم که در نیمه نخست امسال بالغ بر ۸۳۴ هزار تماس از سوی مردم با این سامانه برقرار شده که از این میزان نزدیک به ۸۳ هزار مورد آن تشکر از اقدامات انتظامی بود و حدود ۲۸۱ هزار تماس قابل رسیدگی بود. بالغ بر ۱۳۷ هزار مورد انتقاد نسبت به عملکرد پلیس وجود داشته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، یک هزار و ۴۶۲ مورد کمتر بوده است.

ساخت ۶ سریال پلیسی و طراحی ۳ بازی رایانه‌ای

معاون فرهنگی اجتماعی فراجا همچنین از تولید و ساخت شش سریال پلیسی نیز خبر داد و گفت: سه مجموعه تلویزیونی «ناریا» در ۵۰ قسمت، مجموعه تلویزیونی «غریبه» که پیش تولید آن شروع شده و به‌زودی کلید خواهد خورد، مجموعه تلویزیونی «هشت پا» در ۱۳ قسمت که تقریبا دو ماه از مرحله تولید آن گذشته است.

سخنگوی فراجا ادامه داد: مجموعه‌های «ازازیل»، «بازنده» و «دفتر یادداشت» جهت پخش در شبکه نمایش خانگی برنامه ریزی شده و در مراحل ساخت و تولید است. همچنین پلیس تا کنون نسخه اولیه سه بازی رایانه‌ای را طراحی کرده تا پایان سال آن را منتشر خواهد کرد.

به گفته وی، راه‌اندازی سه پویش در فضای مجازی با موضوع پیشگیری از سرقت، نزاع و خشونت تا پایان سال، تولید سه سری کلیپ و تیزر هشداری و پخش از رسانه ملی، راه اندازی مرکز فرهنگی هنر «رسا» با هدف تولید آثار فاخر پلیسی، تولید آیتم های آموزشی  با نام «یادینو» در ۲۵ قسمت، دوربین مخفی با نام گاردریل در چهار قسمت، «یک روز با فرزندان شهدا» با نام «صمیما» در پنج قسمت، تریبون آزاد «حرف آزاد» در سه قسمت، مستندهای پلیسی در دو قسمت، تولید آیتم های «اینترو» با نام «رازآگاه» در چهار قسمت و تولید پادکست های صوتی قصه های پلیسی با نام «پادی پل» از دیگر اقدامات انجام‌شده در حوزه فرهنگی و اجتماعی است.

تشکیل ۱۱۰۰ دایره اجتماعی و ۵۵ مرکز مشاوره تخصصی توسط پلیس

منتظرالمهدی درباره فعالیت مراکز مشاوره و مددکاری پلیس نیز گفت: ایجاد دوایر مشاوره و مددکاری در کلانتری‌ها از جمله اقدامات خلاقانه و البته پیشگیرانه پلیس در حوزه کاهش پرونده‌های قضایی است و درحال حاضر هزار و ۱۰۰ دایره اجتماعی و ۵۵ مرکز مشاوره تخصصی اقدام به ارائه رایگان خدمات روانشناختی به هموطنان می‌کنند.

سخنگوی فراجا ادامه داد: مصالحه ۷۰ درصدی پرونده‌ها و ارائه بیش از نیم میلیون خدمت مشاوره‌ای به هموطنان از اقدامات این مراکز در نیمه اول امسال بوده است.

وی در پایان گفت: ۹ بیمارستان و ۵۵۶ درمانگاه شهری و پادگانی در سطح کشور زیر نظر معاونت بهداد فراحا مشغول ارائه خدمات بهداشتی، امدادی و درمانی به عموم مردم و هموطنان، کارکنان و اعضای وابسته به سازمان و سایر نیروهای مسلح هستند. افزایش سامانه‌های امداد و انتقال زمینی متناسب با مأموریت‌های انتظامی و مرزی مانند راه‌اندازی سامانه‌پزشکی از راه دور در ۱۰۷ نقطه مرزی کشور و اجرای حداکثری طرح سنجش و ارزیابی سلامت روان کارکنان وظیفه مراکز آموزشی و پایش سلامت حدود ۱۵۴ هزار نفر از کارکنان از جمله اقدامات انجام‌شده از سوی این معاونت در طول شش ماه ابتدایی امسال بوده است.

گفتنی است، هفته فراجا امسال با شعار «شهروند قانونمدار، پلیس خدمتگزار» از ۱۳ تا ۱۹ مهر در سراسر کشور برگزار می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز