خبرگزاری کار ایران

استاندار تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

روند مهاجرت معکوس از تهران محسوس است

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۸۷۴۰

استاندار تهران با بیان اینکه روند مهاجرت معکوس از تهران محسوس است، درباره کاهش مشکلات حمل و نقل عمومی از تهران به شهرهای اطراف توضیحاتی ارائه کرد.

«علیرضا فخاری» استاندار تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که آقای محسنی‌بندپی در زمان حضورش در استانداری تهران اعلام کرده بود سالانه به طور میانگین ۲۵۰ هزار نفر به تهران مهاجرت کرده و به جمعیت آن اضافه می‌شود، در حال حاضر با توجه به تورم و مشکلات اقتصادی که وجود دارد آیا آماری از مهاجرت سالانه به استان تهران داریم یا این مهاجرت به شکل معکوس درآمده و افراد از تهران مهاجرت می‌کنند؟ گفت: به نظر می‌رسد برآوردی که جناب آقای بندپی در آن زمان داشتند براساس آمارها درست بوده است و امروز نیز ما تقریبا مشابه آن شرایط را داریم.

وی ادامه داد: اما روند مهاجرت به تهران روند کندی است، چراکه تقریبا وقتی هر فردی که تهران می‌آید ممکن است جذابیت‌های اولیه‌ای برای او داشته باشد، اما ظرف یک هفته تا ده روز متوجه می‌شود شرایط برای ادامه سخت است. بنابراین آن چیزی که ما شاهد هستیم حقیقتا بدور از اغراق این است که زمینه بازگشت مردم از تهران به روستاها و شهرهایشان فراهم شده است.

استاندار تهران تصریح کرد: اما اگر زیرساخت‌ها در برخی از همین روستاها یا شهرهایی که  مردم‌شان  به تهران مهاجرت کرده‌اند، فراهم شود و زمینه اسکان و اشتغال در آنجا فراهم شود، می‌تواند در بازگشت مردم به این روستاها و شهرهایی که از آنجا مهاجرت کرده‌اند، موثر باشد.

فخاری با بیان اینکه در کشور ما به لحاظ سرانه‌هایی مانند بهداشت و آموزش تقریبا شرایط متعادلی داریم، خاطرنشان کرد: یعنی به طور مثال شرایط تخت‌های بیمارستانی ما در تهران ممکن است، ۱.۸ تا ۱.۹ باشد و همین شرایط در برخی از استان‌ها نسبت به تهران وضعیت بهتری دارند. همچنین در بخش مربوط به مسکن هزینه استیجاری و تامین مسکن بالاست و ترجیحا کسانی که نمی‌توانند در تهران زندگی کنند به شهرشان باز می‌گردند و در آنجا زندگی می‌کنند. وقتی در اینجا عرضه و تقاضا یک شرایط نامتعادلی دارد، طبیعتا به وجه مربوط به قیمت‌گذاری نیز اثر می‌گذارد و این زمینه تصمیم‌گیری برای مهاجرت معکوس را ایجاد می‌کند و ما این روند را می‌بینیم و محسوس است.

وی ادامه داد: در همین اطراف تهران در بازدیدهایی که انجام می‌دهیم خیلی از مردم اذعان دارند که نتوانستند در تهران بمانند و از همین رو به روستا و محله خودمان بازگشتیم. ما در ابتدا یک گام در استان تهران برداریم و بعد انشالله گام بعدی را در استان‌هایی که به تهران مهاجرت کرده‌اند برمی‌داریم.

استاندار تهران در پاسخ به این سوال که اگرچه مهاجرت به روستاها و شهرهای اطراف تهران صورت گرفته اما برخی از این افراد در تهران شاغل هستند و برای رفت و آمد هر روزه به تهران با چالش‌هایی در زمینه حمل و نقل مواجه هستند در این خصوص استانداری تهران چه تمهیداتی اندیشیده است، گفت: استانداری تهران جز سیاست‌گذاری یا نظارت عالیه و جهت‌دهی موضوعات وظیفه‌ای ندارد و دستگاه‌های متولی وظیفه لازم را در این زمینه دارند. اما ما در جهت این نظارت عالیه که مسئولیت‌آور است برای مجموعه استانداری تهران تلاش کرده‌ایم که موضوع حمل و نقل را به شکل‌های مختلف و تنوع بخشی به موضوع حمل و نقل را در دستور کار قرار دهیم.

فخاری با اشاره به متروی پرند، تصریح کرد: اگر پرند ظرفیت افزایش جمعیت را نمی‌داشت و برنامه‌ای برای توسعه آن در آینده وجود نداشت کسی به دنبال تامین مترو نبود. ما طرح و برنامه‌ای که امروز برای شهرهای دیگر اطراف تهران مانند شهر پردیس یا دماوند داریم این است که با تامین مترو مشکلات حمل و نقل را کاهش دهیم. همچنین تامین گذرگاه‌های بزرگراهی که برای اطراف تهران برنامه‌ریزی شده و طرح توسعه آن را داریم. همچنین اجرای برخی از پروژه‌های کمربندی در اطراف تهران برای اینکه بتواند بار ترافیکی را متعادل کند همه این موارد از زمینه‌هایی است که در حوزه حمل و نقل تاثیرگذار است.

وی تاکید کرد: اما عامل حمل و نقل وسیله نقلیه است ما در تامین وسیله نقلیه در برخی از جاها مشکل داریم مانند انتقال جمعیت تا گرمسار، ورامین، قرچک از مسیر خط راه‌آهن تهران. در حال حاضر هماهنگی‌هایی با حوزه راه‌آهن صورت گرفته و خدماتی ارائه می‌دهند ما در طرح‌های آینده‌مان پیش‌بینی کرده‌ایم که در آنجا یک طرح قطار شهری اجرا کنیم مانند کرج تا انشالله با یک ظرفیت بسیار بزرگی این جمعیتی که روزانه بالغ بر ۵۰ تا ۶۰ هزار نفر در جنوب تهران هستند را پوشش دهیم. برای نقاط شرقی تهران نیز با خط مترو و افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوس‌های شرکت واحد و… مشکلات را کاهش دهیم. اما برای غرب تهران با پوشش مربوط به حمل و نقل عمومی و خطوط مترو بتوانیم این بخش را نیز تحت پوشش قرار دهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز