خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

جذب هزار آموزگار عشایر در ۲۶ استان/ بیش از ۸۰ درصد مدارس عشایری به صورت چندپایه اداره می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۵۰۴۴

مدیر کل توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش گفت: در آموزش و پرورش عشایری بیش از ۸۰ درصد مدارس به صورت چندپایه اداره می‌شوند و به همین دلیل معلمی که در این فضا تدریس می‌کند، باید به مدیریت و اداره مدرسه‌ای با چنین ویژگی‌هایی توجه داشته باشد.

«علی تیرگیر» مدیر کل توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص جذب آموزگار مدارس عشایری توضیح داد: امسال برای اولین بار توانستیم در آزمون استخدامی آموزش و پرورش، هزار سهمیه برای جذب آموزگار تحت عنوان معلم آموزگار یا آموزگار مدارس عشایری به دست آوریم. 

مدیر کل توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: فرایند جذب این معلمان برای مدارس عشایری مانند سایر معلمان به این ترتیب است که ابتدا باید در آزمون استخدامی و در مرحله کتبی قبول می‌شدند و پس از آن، مصاحبه یا فرایند ارزیابی را طی می‌کردند که همین روند این روزها در حال انجام است. البته برای جذب و ارزیابی این دسته از آموزگاران، رویکرد و پیوست عشایری متناسب با اقتضائات زندگی عشایری و مختصات زیستی این جامعه وجود دارد. 

مدیر کل توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: افرادی که در مرحله اول آزمون پذیرفته و دعوت به مصاحبه شده‌اند، از همان ابتدا عشایر بودن یا نبودن‌شان مشخص شده است، یعنی از ابتدای امر می‌دانیم که یک فرد پذیرفته شده، به عنوان معلم یا مدیرآموزگار برای مدارس عشایری انتخاب شده است. بعد از اینکه چنین افرادی حدنصاب نمره را از مرحله ارزیابی کسب کردند، توفیق خدمت در آموزش و پرورش استانی که پذیرفته شده اند را پیدا می‌کنند. 

تیرگیر تاکید کرد: ما در ۲۶ استان کشور دانش آموز عشایری داریم و طبیعتا در همین ۲۶ استان نیز معلم عشایری در مقطع ابتدایی برای آموزگاری جذب خواهند شد. در واقع سهمیه هزار نفری که امسال برای جذب آموزگار مدارس عشایری کسب کردیم را در ۲۶ استان تقسیم می‌کنیم. 

او ضمن تاکید بر اینکه دو مولفه در تقسیم بندی آموزگاران عشایری مدنظر است، گفت: مهم‌ترین شاخصه این تقسیم‌بندی و تخصیص آموزگار عشایری؛ جمعیت دانش آموزان عشایر در استان‌ها و میزان کمبود نیروی انسانی در مناطق عشایرنشین است که ما بر اساس این دو مولفه سهمیه‌ای برای هر استان تعیین کرده‌ایم و مصاحبه پذیرفته‌شدگان در این مناطق پیگیری می‌شود. 

به گفته مدیر کل توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش، آموزگاران مدارس عشایری همانند سایر آموزگارانی که پذیرفته می‌شوند، دوره‌های مهارتی طی خواهند کرد. او در همین زمینه عنوان کرد: این دوره‌ها که یکساله یا دوساله هستند و جزئیات مدت اجرای دوره ها و چگونگی برگزاری آن را معاونت پشتیبانی و منابع انسانی وزارتخانه تعیین می‌کند و برای معلمان عشایری نیز برگزار خواهد شد، اما تفاوتش با دیگر دوره‌های مهارتی که سایر معلمان طی خواهند کرد، در محتوا و نوع آموزش‌هایی است که به معلمان عشایری ارائه می‌شود. 

تیرگیر بیان کرد: مهم است که این دسته آموزگاران آموزش‌هایی ببینند و محتواهایی دریافت کنند که حاوی نگاهی عشایری یا دقیق‌تر بگویم متناسب با مناطق محروم باشد. در آموزش و پرورش عشایری بیش از ۸۰ درصد مدارس به صورت چندپایه اداره می‌شوند و به همین دلیل معلمی که در این فضا تدریس می‌کند، باید به مدیریت و اداره مدرسه‌ای با چنین ویژگی‌هایی توجه داشته باشد. 

او افزود: اینکه دوره‌های مهارتی معلمان عشایری پیوستی متناسب با مناطق عشایرنشین دارد معنایش این است که شرایط مدارس عشایر را بررسی کرده‌ایم و متناسب با آن در ارائه محتوا و آموزش‌هایی که آموزگاران می‌بینند و بعدها ارائه خواهند داد، عمل کرده‌ایم. 

مدیر کل توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش یادآوری کرد: ضرورت دارد معلمانی در مناطق عشایری تدریس کنند که آمادگی، رغبت و انگیزه حضور در این شکل از مدارس را داشته باشند و در ارزیابی، گزینش و مصاحبه‌ها نکات مذکور حتما مورد توجه ارزیابان قرار می‌گیرد. 

تیرگیر در خصوص جذب دبیر در مدارس عشایری برای مقاطع متوسطه اول و دوم نیز توضیح داد: در این رابطه هنوز آمار سهمیه‌ای که تخصیص داده خواهد شد مشخص نشده، اما حتما برای جذب دبیر برای مقاطع متوسطه اول و دوم در آزمون استخدامی دبیری که چند روز قبل برگزار شد، سهمیه داریم و افرادی که در این آزمون پذیرفته شوند، مانند داوطلبان آزمون آموزگاری، پس از قبولی، ارزیابی خاص خودشان را دارند و دوره‌های آموزشی و مهارتی آن‌ها نیز متناسب با زیست بوم عشایری و اقتضائات این مناطق خواهند بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز