خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو:

به کارکنان عملیاتی مترو بابت شروع زودهنگام ساعت کاری، اضافه‌کار پرداخت می‌شود/ تداوم فعالیت‌ها در خطوط تا ۲ ساعت بعد از اعزام آخرین قطار

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۵۴۲۶

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه گفت: تعدادی از کارکنان عملیاتی متروی تهران که در ایستگاه‌ها فعالیت می‌کنند و به دلیل یک ساعت زودتر شروع شدن فعالیت مترو، ساعت کاری آنها بیشتر شده است، براساس قانون کار و ضوابط تعریف‌شده در شهرداری تهران، اضافه‌کار می‌گیرند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پس از صدور مصوبه هیات دولت مبنی بر تغییر ساعت کاری ادارات، زمان شروع فعالیت متروی تهران در روزهای شنبه تا پنجشنبه نیز تغییر کرد و از ساعت ۵:۳۰ صبح به ساعت ۴:۳۰ صبح انتقال یافت. این در حالی است که زمان اعزام آخرین قطار مترو همان ۲۲ باقی مانده و این یعنی عملا یک ساعت به ساعات کاری متروی تهران در بازه زمانی ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور اضافه شده است. البته شروع زمان فعالیت مترو در روزهای جمعه به روال سابق همان ۶ صبح باقی مانده و تغییری نکرده است. 

در چنین شرایطی سوال مهمی که مطرح است، این است که ساعت کاری کارگران مترو در این ایام چه تغییری کرده است و آیا شیفت اضافه یا اضافه‌کار برای این کارگران بابت فعالیت طولانی‌تر در ایستگاه‌های مترو در این بازه زمانی تعلق می‌گیرد؟ 

این سوال را از مسعود درستی، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه پرسیدیم و او نیز در پاسخ به ایلنا گفت: شرکت بهره‌برداری مترو در تعیین ساعت کاری و پرداخت حقوق، مزایا، اضافه‌کار و ... به کارکنان خود کاملا تابع قانون کار و ضوابط تعیین‌شده توسط شهرداری تهران است؛ به نحوی که بسته به نوع استخدام کارکنان، برحسب ضوابط شهرداری یا قانون کار حق و حقوق آنها را می‌پردازیم و هیچ وقت اجازه نمی‌دهیم که حق کسانی ضایع شود. 

وی افزود: متروی تهران یک شرکت ۲۴ساعته است و بخش‌های مختلف آن به صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کنند. با تغییر ساعت کاری ادارات و زودتر شدن زمان اعزام اولین قطار و باز شدن ایستگاه‌ها در اول صبح نیز صرفا بخشی از پرسنل عملیاتی مترو که جزو کارکنان امور ایستگاه‌ها هستند، اکنون باید یک ساعت زودتر به سر کار خود بیایند و طبق مر قانون در پایان ماه‌های خرداد، تیر، مرداد و شهریور اضافه‌کار مربوطه بابت این یک ساعت بیشتر به آنها پرداخت می‌شود. 

فعالیت حدود ۱۵۰۰ نیروی ستادی و ۶۲۰۰ پرسنل عملیاتی در متروی تهران 

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: در حال حاضر ساعت کاری پرسنل ستادی مترو بیشتر نشده و برحسب ضوابطی که شهرداری تهران برای تغییر ساعت کار پرسنل ستادی خود اعلام کرده است، کارکنان ستادی ما نیز طبق همان ساعات در محل کار خود حضور می‌یابند. اما در حوزه عملیات، ساعت کاری بخشی از کارکنان یک ساعت در روز بیشتر شده است که بابت این یک ساعت بیشتر به همکاران خود اضافه‌کار می‌پردازیم. 

درستی ادامه داد: در متروی تهران، موضوع اضافه شدن ساعت فعالیت همکاران بخش عملیات، مساله تازه‌ای نیست و همان‌طور که در روزهایی مانند سالگرد ارتحال امام، مسابقه دربی، شب‌های قدر و ... ساعت کاری تعدادی از کارکنان بخش عملیات بیشتر می‌شود، اکنون نیز به دلیل مصوبه تغییر ساعت کاری ادارات، ناچار شده‌ایم که زمان شروع به کار متروی تهران را در روزهای اداری یک ساعت افزایش دهیم، اما همان‌طور که در روزهای خاص، حق و حقوق لازم شامل اضافه‌کار و ... را به کارکنان خود می‌پردازیم، در این ایام نیز حتما به پرسنلی که یک ساعت بیشتر فعالیت می‌کنند، اضافه‌کار خواهیم داد. 

وی درباره تعداد پرسنل شاغل در متروی تهران نیز توضیح داد: متروی تهران حدود ۷ هزار و ۷۰۰ نفر پرسنل دارد که در این میان حدود یک هزار و ۵۰۰ نفر نیروهای ستادی و حدود ۶ هزار و ۲۰۰ نفر نیروهای عملیاتی هستند. ساعت کاری هرکدام از این نیروها نیز براساس ضوابط خاص خود و برنامه‌ریزی‌هایی که در بخش‌های مختلف مترو صورت می‌گیرد، تعریف می‌شود، اما همه این نیروها، یا براساس ضوابط شهرداری تهران حقوق و اضافه کار می‌گیرند یا براساس آنچه در قانون کار برای نیروهای کارگری تعریف شده است. 

فعالیت‌های مختلف در خطوط مترو تا ساعت ۲۴ هر شب در جریان است 

درستی با بیان این که همواره به صورت شبانه‌روزی و سه‌شیفته فعالیت‌های مختلفی در متروی تهران در جریان است، اظهار داشت: با وجود این که ساعت اعزام آخرین قطار در خطوط مترو ۲۲ است، اما بعد از رسیدن آخرین قطارها به مقصد نیز بازهم جابه‌جایی در قطارهای خطوط مختلف صورت می‌گیرد و فعالیت‌هایی نیز برای نظافت و سرویس قطارها و ایستگاه‌ها انجام می‌شود و مجموع این اقدامات باعث می‌شود تا حدود دو ساعت بعد از اعزام آخرین قطار، همچنان فعالیت‌ها در خطوط مترو ادامه داشته باشد. 

وی در پایان تصریح کرد: ساعت ۲۲ به ظاهر ساعت پایان فعالیت مترو است، اما عملا تا نزدیک به ساعت ۲۴ هر شب، برق در خطوط مترو در جریان است و حوزه عملیات مشغول جابه‌جایی ناوگان و سایر اقدامات مربوطه است. در حال حاضر نیز از ساعت ۳:۳۰ صبح سرویس‌های روزانه قطارها و ایستگاه‌های مترو آغاز می شود و درب ایستگاه‌ها نیز قبل از ساعت ۴:۳۰ صبح باز می‌شود. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز