خبرگزاری کار ایران

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل در گفت‌وگو با ایلنا:

آموزش به مدیران و دانش‌آموزان برای چگونگی مواجهه با مسمومیت در مدارس/ ۹۵ درصد دانش‌آموزان بدحال ترخیص شده‌اند

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۷۲۲۷

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل در مورد اقدامات لازم در مواجهه با مسمومیت در مدارس گفت: با برگزاری جلسات متعدد، برنامه عملیاتی پدافند غیرعامل را بر مبنای مدرسه محوری، دانش آموز محوری و دانش بنیان محوری ارائه کردیم و توجیه مدیران و عوامل مدرسه را به عنوان یکی از جریان‌های اصلی در نظر گرفتیم.

«کلام الله صفری» مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد چند گزارش مسمومیت در مدارس استان اردبیل و آخرین پیگیری‌ها در این رابطه توضیح داد: در این خصوص جلساتی داشته‌ایم و به نقش مسائلی مانند تاثیرات ۲۶ ماه تعطیلات مدارس به دلیل شیوع کرونا هم اشاره کردیم. این موضوع آسیب‌های روحی و روانی را در خانواده‌ها و دانش آموزان تشدید کرد به طوری که برخی از این آسیب‌ها غیرقابل جبران است و هرچقدر آموزش و پرورش و نهادهای فرهنگی تلاش کنند نیز نمی‌توانند به راحتی این دوران را جبران کنند. بنابراین ما در تلاش هستیم که مدارس به هیچ طریقی تعطیل نشود و دیگر وقفه‌ای در امر آموزشی و پرورشی نداشته باشیم. 

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل تصریح کرد: شاید برخی به دنبال این باشند که آموزش و پرورش را از ریل و مسیر خود منحرف کنند و خواسته و ناخواسته نظر و برنامه خود را تحمیل کنند. بنابراین ما با این مقاومت‌ها و عایق‌هایی که ایجاد می‌کنند مقابله کردیم و بسترسازی‌هایی انجام شد و خوشبختانه با بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید، روندی عادی را طی می‌کردیم تا اینکه برخی حوادث مانند مسمومیت گریبانگیر برخی استان‌ها از جمله اردبیل شد. 

صفری در ادامه  با بیان اینکه موضوع بدحالی دانش آموزان در مدارس باعث شد که تدابیر خاصی برای دانش آموزان طراحی کنیم، تاکید کرد: ما برنامه‌هایی عملیاتی در این رابطه پیش بینی کردیم همچنین دستورالعمل‌های اجرایی و پیشگیرانه هم در دست کار داریم. با برگزاری جلسات متعدد، برنامه عملیاتی پدافند غیرعامل را بر مبنای مدرسه محوری، دانش آموز محوری و دانش بنیان محوری ارائه کردیم و بر مبنای اقدامات و تدابیر پیشگیرانه و اینکه چگونه با این حوادث مقابله کنیم کارهایی انجام دادیم و توجیه مدیران و عوامل مدرسه را به عنوان یکی از جریان‌های اصلی در نظر گرفتیم و از ظرفیت دستگاه‌های اجرایی، آموزشی، بهداشتی و… مانند دانشگاه علوم پزشکی، اورژانس و هلال احمر در جهت ارتقای سطح آگاهی در مدیران مدارس و سایر عوامل اجرایی، دانش آموزان و اولیای آن‌ها استفاده کردیم. 

او در ادامه اظهار کرد: ما کارگاه‌های توانمندسازی متعددی را تشکیل دادیم و همین اقدامات باعث شد بحث‌هایی که در مورد حوادث در اسفند سال گذشته داشتیم ترمیم شود و آمادگی در سطح مدرسه ایجاد کردیم. دستگاه‌های اجرایی دیگر؛ دستگاه‌های فرهنگی، انتظامی و امنیتی هم پای کار و در کنار آموزش و پرورش هستند تا روند عادی ادامه داشته باشد و دانش آموزان با آرامش ادامه تحصیل دهند. پس از بازگشایی مدارس بعد از تعطیلات عید، شیطنت‌هایی مجدد رخ داد و گزارشاتی از بدحالی دانش آموزان در برخی مدارس اردبیل به ما ارائه شد که خوشبختانه طبق آخرین اطلاعاتی که داریم با اقدام به موقع و عمل هوشمندانه مدیران مدارس و همراهی اولیا و دانش آموزان تا حدودی وضعیت مدیریت شده است و نگذاشتند آرامش روحی و روانی بچه‌ها بهم بریزد و استرس در مدارس حاکم شود.

صفری افزود: آماری که ما داریم این است که در یک مدرسه مثلا دو دانش آموز احساس بدحالی داشته‌اند یا در مدرسه‌ای دیگر فقط یک نفر مسمومیت گزارش شده است. از همین رو موارد خاصی نبوده و اکثرا سرپایی بهبود یافتند و فقط دو مدرسه گزارش تعداد مسمومیت بیشتری داشتند و از ۳۰۰ دانش آموز حدودا  ۳۰ دانش آموز بدحالی داشتند که این آمار کمتر هم شد و آخرین چیزی که به ما اعلام کردند این بود که ۹۵ درصد دانش آموزان بدحال ترخیص شده‌اند و باقی افراد تحت معالجه هستند و آزمایش‌هایشان که کامل شود، آن‌ها نیز مرخص می‌شوند. 

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل با اشاره به اینکه در خصوص علت مسمومیت‌ها هنوز به عامل خاصی اشاره نشده است، عنوان کرد: به نظرم فقط باید آرامش دانش آموزان و والدین را در نظر داشته باشیم. اگر بتوانیم بر افکار عمومی فائق شویم و جلوی برخی هیجانات و شایعات را بگیریم، ۹۹ درصد قضیه حل شده است. احتمالا برخی از خانواده‌ها و افراد در خصوص وضعیت مدارس نگرانی‌هایی دارند و ما به آنها می‌گوییم که مدارس ما باز هستند و تمام عوامل و کارکنان مدرسه برای خدمت به دانش آموزان حضور دارند و مدیریت هر مدرسه را به مدیران مدارس، والدین دانش آموزان به خصوص شورای انجمن اولیا و مربیان و تشکل‌های دانش آموزی سپرده‌ایم و آن‌ها را یار و همراه خود می‌دانیم و با تشکیل هسته‌های دانش آموزی و تعامل اولیای دانش آموزان، امیدواریم شاهد برگزاری پرقوت کلاس‌های درسی باشیم. 

صفری در آخر گفت: آموزش‌ها و دستورالعمل‌ها در برخورد با حوادث مرتبط با مسمومیت در مدارس، هم به مدیران هم به دانش آموزان داده شده است. در جلسه شورای معاونین نواحی و اداره کل نیز به این نتیجه رسیدیم که مجددا ساختار و فرایندی که در نظر داریم باید به مدیران یادآوری شود و به همین دلیل از طریق شبکه شاد با کل مدیران مدارس استان اردبیل که نزدیک به ۲۵۰۰ مدیر هستند، وبیناری داریم و همه در جریان کار قرار می‌گیرند. پیشتر اولیا و دانش آموزان در جریان موضوع نبودند، اما حالا همه توجیه شده‌اند البته هنوز درصدی نگرانی وجود دارد که به مرور زمان حل خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز