خبرگزاری کار ایران

رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان خبر داد:

صدور 83 اخطاریه محیط‌زیستی برای واحدهای متخلف شهریار در سال 1401/ بی‌خطرسازی و امحای بیش از 900 هزار کیلوگرم پسماند ویژه

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۳۳۳۰

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان شهریار در تشریح مجموع اقدامات انجام‌شده این اداره در سال 1401 گفت: پایش بیش از یک هزار واحد تولیدی، صنعتی و خدماتی، پلمب 7 واحد آلاینده و بررسی بیش از 605 استعلام محیط‌زیستی از جمله اقدامات اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان شهریار در سال گذشته بوده است.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط‌عمومی حفاظت محیط‌زیست استان تهران، شیدا آکار با بیان این که در سال گذشته یک هزار مورد نظارت، پایش، گشت و کنترل واحدهای تولیدی، خدماتی و صنعتی در سطح شهرستان شهریار انجام شد، گفت: در این رابطه 83 مورد اخطاریه زیست‌محیطی برای متخلفان صادر و ابلاغ شده است و همچنین برابر اقدامات صورت‌گرفته، تعداد 5 واحد متخلف به علت عدم توجه به اخطارهای زیست‌محیطی و ادامه فعالیت غیرقانونی خود به مرجع قضایی معرفی شدند و 7 واحد نیز  پلمب و جمع‌آوری شدند. 

وی با بیان این که در سال 1401 در خصوص رسیدگی به شکایات واصله مردمی، تعداد 50 گزارش محیط‌زیستی مورد رسیدگی قرار گرفت، عنوان کرد: وصول این گزارشات  و شکایات مردمی در شناسایی واحدهای صنفی متخلف نقش موثری داشت و همچنین در راستای برخورد با واحدهای متخلف تعداد 5 پرونده حقوقی برای متخلفان زیست‌محیطی در مراجع قضایی تشکیل و پیگیری شد که در کنار پرونده‌های منتقله از سال قبل به غیر از یک مورد حکم برائت، 10 حکم پلمب، حبس تعزیری و جریمه نقدی از مرجع قضایی در سال 1401 اخذ شد.

بی‌خطرسازی و امحای بیش از 900 هزار کیلوگرم  پسماند ویژه در شهریار

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان شهریار با اشاره به این که در طول سال 1401 در حوزه مدیریت پسماندها بخصوص نظارت بر پسماندهای ویژه، بی‌خطرسازی و امحای 900 هزار کیلوگرم پسماند از جمله اقدامات مهم انجام‌شده این اداره بود، اظهار داشت: این رقم 100 برابر وزن پسماندهای ویژه مدیریت‌شده در سال 1400 بود و این افزایش نشان‌گر قرارگیری مدیریت پسماندهای صنعتی شهرستان شهریار در مسیر درست و اصولی است.

وی افزود: در حوزه مدیریت و نظارت بر پسماندها، پایش مستمر ایستگاه‌های انتقال زباله شهریار طی 14 مرحله بازدید، از دیگر اقدامات محیط‌زیست شهریار بود که خوشبختانه خروجی این بازدیدها منجر به رفع بسیاری از نواقص و انجام اصلاحات لازم شد و همچنین بازدید از 10 مرکز بیمارستانی و درمانی شهرستان و بررسی عملکرد بی‌خطرسازی پسماندها نیز در سال 1401  توسط کارشناسان انجام پذیرفت.

احداث و بهره‌برداری از 8 سیستم کنترل آلودگی در واحدهای صنعتی

آکار با تاکید بر لزوم اجرای تمهیدات محیط‌زیستی در واحدهای صنعتی شهرستان شهریار گفت: 63 مورد نمونه‌برداری از خروجی فاضلاب واحدهای صنعتی و یک مورد نمونه‌برداری از خروجی هوا، همچنین احداث و بهره‌برداری تصفیه‌خانه فاضلاب 3 واحد دامداری و یک واحد فلزی، نصب سیستم فیلتر آلودگی هوای یک واحد تولید قطعات بزرگ فلزی، اصلاح و ارتقای سیستم تصفیه فاضلاب یک واحد دامداری و 2 واحد آبکاری در این شهرستان طی سال گذشته انجام شد.

وی در ادامه تاکید کرد: در سال 1401 سیستم تصفیه فاضلاب مرکزی شهرستان شهریار و سیستم تصفیه فاضلاب مجتمع مسکونی «آ اس پ» از جمله مراکزی بودند که به طور مستمر مورد پایش و نمونه‌برداری قرار گرفتند. 

افزایش 1.5 برابری تعداد استعلام‌های محیط‌زیستی در شهرستان شهریار

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان شهریار با اشاره به این که در یک سال گذشته در مجموع 605 استعلام مورد بررسی کارشناسی قرار گرفت که نسبت به سال گذشته افزایش 1.5 برابری داشت، عنوان کرد: بخش اعظم استعلامات صنعتی واصله مربوط به شهرک جدیدالتاسیس سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بود که در سال جدید تعداد زیادی از این واحدها مشغول فعالیت خواهند شد. 

وی با بیان این که 195 مورد خوداظهاری محیط‌زیستی از سوی واحدهای صنعتی در سال 1401 ارائه شد که این رقم نسبت به سال گذشته افزایشی 4 برابری داشت، گفت: در طول سال گذشته نتایج خوداظهاری‌ها بررسی و موارد لازم به صاحبان واحدهای صنعتی تذکر داده شد.

افتتاح اولین خانه محیط‌زیست شهرستان شهریار در سال 1401 

آکار در خصوص اجرای برنامه‌های آموزشی - فرهنگی در سال 1401 در شهرستان شهریار توضیح داد: به منظور ارتقای دانش و فرهنگ زیست‌محیطی و ایجاد تعامل و بهره‌گیری از توان دانش‌آموزان و معلمان در فرهنگ‌سازی محیط‌زیستی، اولین خانه محیط‌زیست شهرستان شهریار در دبیرستان فرزانگان اندیشه افتتاح شد تا این مرکز بتواند در راستای رسیدن به شهری پایدار و محیط‌زیستی سالم در بخش فرهنگ‌سازی و آموزشی موثر باشد.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان شهریار ادامه داد: در سال 1401 در سطح شهرستان بیش از 400 نفر ساعت آموزش محیط‌زیستی برای معلمان و دانش‌آموزان برگزار شد و همچنین در مناسبت‌های زیست‌محیطی نظیر روزهای هوای پاک، زمین پاک، تنوع زیستی، هفته محیط‌زیست و ... اقدام به برگزاری برنامه‌های محیط‌زیستی کردیم. 

وی افزود: برگزاری نشست‌های تعامل و همکاری و هم‌اندیشی با شهرداری‌ها و نشست هم‌اندیشی زیست‌محیطی با همکاری انجمن‌های زیست‌محیطی با محوریت آب، ارائه کلیپ آموزشی زیست‌محیطی برای دانش‌آموزان با همکاری آموزش و پرورش شهرستان، تهیه و پخش تیزرهای ویژه روزهای جهانی زمین پاک و محیط‌زیست از طریق تلویزیون‌های شهری اندیشه، برگزاری مسابقات شعر، مقاله و داستان‌نویسی ویژه کودکان و نوجوانان با موضوعات زیست‌محیطی و برگزاری مراسم روز زمین پاک و هوای پاک برای پیش‌دبستانی‌ها، مهدکودک‌ها و مدارس شهرهای اندیشه از جمله برنامه‌های انجام شده در حوزه آموزش و مشارکت مردمی در سال 1401 بوده است.

15 مورد بازدید از 5 مرکز معاینه فنی سبک شهرستان شهریار 

آکار در خصوص پایش مراکز معاینه فنی خودرو در سطح شهرستان با بیان این که در سال گذشته اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان شهریار به عنوان یکی از اعضای ستاد معاینه فنی شهرستان در بیش از 15 مورد جلسه و بازدید ستاد معاینه فنی از 5 مرکز معاینه فنی سبک شهرستان حضور داشت و الزامات محیط‌زیستی و ضوابط مربوط به فعالیت مراکز را رصد و پایش کرد، گفت: برخی از این مراکز تخلفاتی داشتند که اخطاریه تخلفات برای آنها صادر و رفع نواقص از طریق ستاد پیگیری شد.  

وی در ادامه به بررسی دوره‌ای کیفیت خاک شهرستان شهریار در سال 1401 اشاره کرد و اظهار داشت: به دنبال هدف‌گذاری اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان تهران مبنی بر بررسی کیفیت خاک در سطح استان، بیش از 100 نقطه در سطح شهرستان شهریار شناسایی شد و از این تعداد در مرحله اول 30 نقطه تعیین و طی دو مرحله بخشی از آن نمونه‌برداری شده است تا از وضعیت خاک سطح شهرستان به‌ویژه نقاط با احتمال آلودگی زیست‌محیطی اطلاعاتی حاصل شود.  

بررسی بیش از 40 پرونده مربوط به ماده 55 قانون شهرداری‌ها

آکار در خصوص بررسی پرونده‌های ارسالی از بند 20 ماده 55 قانون شهرداری‌ها عنوان کرد: با توجه به مشکلات زیست‌محیطی و مزاحمت‌های برخی واحدهای صنفی در سطح شهرهای شهرستان، بیش از 40 مورد پرونده ارسالی از بند 20 ماده 55 قانون شهرداری‌ها توسط کارشناسان بازدید و نظریه زیست‌محیطی برای طرح در کمیسیون و برخورد لازم ارسال شد که این مراکز شامل واحدهای ضایعاتی، کوره ذغال، تولید قطعات فلزی، و بلوک‌زنی‌ها بود. 

وی در پایان گفت: انجام بازدیدهای مشترک محیط‌زیست، شبکه بهداشت و درمان و نمایندگان فرمانداری و بخشداری‌های شهرستان از وضعیت آب‌های سطحی و آبیاری مزارع با این آب‌ها و بعضا فاضلاب‌های جاری از دیگر اقدامات انجام‌شده اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان شهریار در سال 1401 بود. همچنین درباره سایر اقدمات این اداره طی این مدت، می‌توان به جمع‌آوری حوضچه امیریه به عنوان یک معضل زیست‌محیطی و تحت شکایت مردمی اشاره کرد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز