خبرگزاری کار ایران

مدیر کل امور دانشجویان بین المللی سازمان امور دانشجویان با ایلنا مطرح کرد:

رایزنی با مجموعه‌هایی در خارج از کشور برای آموزش زبان فارسی به علاقه‌مندان تحصیل در ایران/ همه دانشجویان بین‌المللی باید بیمه سلامت داشته باشند

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۵۰۱۳

مدیر کل امور دانشجویان بین المللی سازمان امور دانشجویان گفت: قبلا بیمه سلامت یک امر اختیاری بود و برخی دانشجویان برای دریافت این بیمه اقدام نمی‌کردند، اما چندماهی است که ما نامه‌ای به دانشگاه‌ها زدیم که اگر دانشجوی بین المللی دارند که بیمه سلامت ندارند، دانشگاه‌ها کارهای مربوط به بیمه سلامت این افراد را هرچه سریعتر انجام دهند.

«جعفر رازقی» مدیر کل امور دانشجویان بین المللی سازمان امور دانشجویان در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در مورد وضعیت آموزش زبان فارسی به دانشجویان خارجی توضیح داد: براساس قوانین آغاز تحصیل این دانشجویان باید به زبان فارسی باشد. در حال حاضر دانشجویان بین المللی که در ایران پذیرش می‌گیرند، به کشور می‌آیند و تا مدت مشخصی با سرفصل‌های معینی زبان فارسی می‌آموزند و بعد تحصیلات دانشگلاهی‌اش آغاز می‌شود. 

مدیر کل امور دانشجویان بین المللی سازمان امور دانشجویان ادامه داد: ما دنبال این هستیم که اولا بتوانیم قبل از اینکه به ایران بیایند در کشور خودشان آموزش زبان فارسی را شروع کرده باشند. در حال رایزنی با مجموعه‌هایی در خارج از کشور هستیم که این امکان را دارند تا فضایی برای آموزش زبان فارسی برای این افراد فراهم کنند و این آموزش می‌تواند یا به صورتی حضوری یا به صورت مجازی اتفاق بیفتد. 

رزاقی با بیان اینکه دوران کرونا روی سطح کیفی دانش زبان فارسی این دانشجویان خارجی اثر داشته، اظهار کرد: کرونا باعث شد که به صورت اجباری آموزش زبان فارسی این دانشجویان مجازی شود. بنابراین به لحاظ کیفیت دانشجویانی که زبان فارسی یاد می‌گرفتند با اینکه زبان را آموخته‌اند اما کیفیت لازم را نداشت. 

رزاقی بر تعداد زیاد دانشجویان خارجی که زبان فارسی را به صورت مجازی خوانده اند، تاکید و بیان کرد: همانطور که آموزش مجازی به کلی کیفیت متفاوتی نسبت به آموزش حضوری دارد، در یادگیری زبان فارسی دانشجویان خارجی نیز بی‌تاثیر نبوده و این اتفاق افتاده است. 

او در مورد رشته‌های پرطرفدارتر از سوی دانشجویان خارجی نیز گفت: بیشتر از همه از رشته‌های علوم انسانی مانند حقوق استقبال می‌کنند، البته رشته‌های فنی و مهندسی نیز طرفدارانی دارد و به تازگی رشته مهندسی کامپیوتر خیلی طرفدار پیدا کرده، همچنین رشته‌هایی مانند مکانیک نیز مورد اقبال دانشجویان خارجی است. دانشکده‌های پزشکی ایران و رشته‌های آن هم از جمله رشته‌های مورد علاقه دانشجویان بین المللی است که این رشته‌ها را نیز برای تحصیل در ایران انتخاب می‌کنند. 

مدیر کل امور دانشجویان بین المللی سازمان امور دانشجویان در مورد رشته‌هایی که خارجی‌ها نمی‌توانند در ایران به تحصیل در آن رشته‌ها بپردازند گفت: رشته‌های معدودی اینطور هستند که در همه جای دنیا نیز به همین ترتیب است و تقریبا امکان تحصیل در اکثر رشته‌ها برای دانشجویان وجود دارد.

او در پاسخ به پرسشی در مورد وضعیت بیمه سلامت دانشجویان خارجی و جزئیات آن نیز عنوان کرد: وقتی دانشجوی خارجی برای تحصیل به هرکشوری برود طبیعتا گواهی سلامتی ارائه می‌کند. 

او در مورد بررسی وضعیت روانی، جسمانی و امنیتی دانشجویان خارجی نیز گفت: قبل از اینکه وارد کشور شود، سامانه‌ای داریم که در آن سامانه نام‌نویسی می‌کند. بررسی‌های مربوط به سلامت آنها در آن سامانه انجام می‌شود و سپس وقتی حضورش در کشور ایران بلامانع شد، می‌تواند درخواست ویزا بدهد و ملاحظات مختلف در همه این موارد مدنظر است. 

رزاقی ادامه داد: دانشجویان خارجی با بیمه مسافرتی به ایران می‌آیند، اما وقتی به کشور ما رسیدند، حتما باید بیمه سلامت بگیرند. قبلا بیمه سلامت یک امر اختیاری بود و برخی دانشجویان برای دریافت این بیمه اقدام نمی‌کردند، اما چندماهی است که ما نامه‌ای به دانشگاه‌ها زدیم که احیانا اگر دانشجوی بین المللی دارند که بیمه سلامت ندارند، دانشگاه‌ها کارهای مربوط به بیمه سلامت این افراد را هرچه سریعتر انجام دهند. اگر حادثه‌ای برای این دانشجویان رخ دهد، بدون بیمه سلامت باید هزینه چند برابری و برای خودشان هم سخت می‌شود. 

مدیر کل امور دانشجویان بین المللی سازمان امور دانشجویان یادآور شد: ما به صورت جدی پیگیری می‌کنیم که دانشجویان خارجی شهریه‌پرداز حتما بیمه سلامت دریافت کنند. در مورد دانشجویان خارجی که بورسیه دارند خودمان بیمه سلامت آن‌ها را تامین می‌کنیم که درصد خیلی کمی هستند؛ در حال حاضر یک درصد از دانشجویان بین المللی در ایران بورسیه دارند و امور بیمه این تعداد دانشجو را خودمان انجام می‌دهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز