خبرگزاری کار ایران

آغاز اجرای طرح یاریگران زندگی در روستا در ۵ استان کشور

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۲۸۹۹

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: طرح یاریگران زندگی در روستا که امروز در سمنان، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، اردبیل و گلستان اجرا می شود در جلسه گذشته ستاد در حضور رئیس جمهور طرح، تایید و مورد تصویب قرار گرفت.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ اسکندر مومنی در آئین افتتاح طرح یاریگران روستا در سمنان گفت: جمهوری اسلامی با همه ظرفیت و توانش در امر مبارزه با موادمخدر برای دفاع از بشریت جهاد و کوشش کرده است.

وی با اشاره به تقدیم قریب به ۴ هزار شهید و ۱۲ هزار جانباز در راه مبارزه با مواد مخدر افزود: راه حل نهایی به سامان رساندن امر مبارزه با موادمخدر پیگیری توامان چهار حوزه پیشگیری، درمان، مقابله و توانمند سازی به صورت همراه و همگام با هم است چرا که تاکید بر هر کدام به تنهایی ما را به سرانجام صحیح این مبارزه نمی رساند.

مومنی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع افتتاح طرح یاریگران زندگی در روستا با رویکرد پیشگیری اشاره کرد و افزود: پیشگیری ضرورتی اجتناب ناپذیر در امر مبارزه همه جانبه با موادمخدر و اعتیاد است. در کنار کشوری هستیم که ۹۰ درصد تولید تریاک جهان، رتبه دوم در تولید هروئین و مرفین و رتبه اول تولید ماده مخدر صنعتی متاآمفتامین را دارد.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر اضافه کرد: طی ۲۰ سال گذشته آمریکایی ها در افغانستان حاکم بوده و تولید مواد را ترویج کردند. طبق آمار رسمی سازمان ملل تولید تریاک در ابتدای اشغال این کشور حدود ۲۰۰ تن و در سالهای پایانی به حدود ۱۰ هزار تن (۵۰ برابر) افزایش پیدا کرد. اقتصاد افغانستان نابود و تبعات تولید سرسام آور موادمخدر در افغانستان به کشورهای همسایه هم رسید.

مومنی با اشاره به کشف بیش از ۹۲ درصد تریاک جهان، ۵۲ درصد مرفین و ۲۷ درصد هروئین جهان توسط ایران بیان کرد: با اینکه ایران مبارزه بی امانی را با این پدیده انجام می دهد وضعیت اینگونه است حال اگر این مبارزه انجام نمی شد چه بر سر دنیا می آمد.

وی گفت: آسیب اعتیاد و موادمخدر، هم فرد و هم خانواده فرد را درگیر کرده و فرد را وارد دایره جرائم خرد می کند. طبق آمار بیش از ۵۵ درصد طلاق ها مربوط به اعتیاد است. درمان اعتیاد بسیار سخت است و باید تلاش کنیم که فرد وارد چرخه اعتیاد نشود و ارزانترین راه و درست ترین مسیر مبارزه با موادمخدر اقدامات پیشگیرانه است. مومنی ادامه داد: چکیده طرح یاریگران زندگی که طراحی و تصویب شد این است که همه به هم یاری بدهیم؛ آنهایی که دچار اعتیاد شدند به جامعه برگردند و آنهایی که در معرض آسیب هستند با آموزش کافی و صحیح در محلات، خانواده ها و آموزش و پرورش وارد این چرخه معیوب نشوند. وظیفه همه ما است که تلاش کنیم موادمخدری وارد کشور نشده و در دسترس قرار نگیرد و از طرف دیگر هم با اقدامات آگاهی بخشی و پیشگیرانه مانع ورود جامعه به چرخه اعتیادشویم.

وی تصریح کرد: در حوزه مقابله بسیار خوب اقدام کردیم ولی در حوزه اقدامات پیشگیرانه پا به پای بقیه بخش ها پیش نرفتیم و طرح یاریگران زندگی برای جبران کاستی در این بخش طراحی و تصویب شد.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در بخشی دیگری از سخنانش اشاره کرد: این طرح که امروز در سمنان، خراسان جنوبی، خراسان شمالی و گلستان و اردبیل اجرا می شود در جلسه گذشته ستاد در حضور رئیس جمهور طرح، تایید و مورد تصویب قرار گرفت. همچنین ورود خیرین به این حوزه و استفاده از ظرفیت عظیم مردم جزئی از طرح بوده که پای کار آمده و دولت را در این زمینه یاری دهند.

مومنی با اشاره به نتایج پژوهشی در حوزه اعتیاد گفت: بیش از ۳۰ درصد جوانان و نوجوانان مصرف تفننی و چندباره موادمخدر را دلیل اعتیاد نمی دانستند و پاسخ ۳۰ درصد دیگر نیز عدم توانایی «نه گفتن» مقابل پیشنهاد همسالان بود. یعنی اگر صرفا در همین دو بخش کار کنیم حدود ۶۰ درصد کار را پیش برده ایم.

مومنی گفت: در محلات و روستاها صمیمت و ارتباط چهره به چهره بیشتر بوده و معتمدین، روحانیون و بزرگان محلات می توانند در قالب یک تشکل کنار هم جمع شده و نقاط آسیب پذیر را تحت پوشش اقدامات فرهنگی قرار دهند. هم چنین در حوزه موادمخدر در کشورهای دیگر موضوع سود و درآمد مطرح هست لیکن در کشور ما استکبار جهانی اهتمام جدی برای گسترش اعتیاد داشته تا با درگیر کردن نسل جوان امکان رشد و اعتلای کشور از دست برود.

در پایان مومنی خاطر نشان کرد که اجرای کامل طرح یاریگران زندگی در روستا می تواند آهنگ رشد را متوقف کند. استان سمنان برای این منظور به دو دلیل عمده «نرخ شیوع پایین تر استان سمنان به نسبت میانگین کشوری» و « اعلام آمادگی و مشارکت پذیری بالاتر مردم از میانگین کشوری و پیشنهاد طرح » برای اجرای طرح انتخاب شده است و امیدواریم که به سایر نقاط کشور تعمیم پیدا کرده و آثار و برکاتش را در کل کشور شاهد باشیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز