خبرگزاری کار ایران

هشدار چمران نسبت به احتمال وقوع زلزله در تهران:

نباید از مصالح و کیفیت ساخت بکاهیم تا عده‌ای پول به جیب بزنند

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۸۰۹۶

رئیس شورای اسلامی شهر تهران ضمن ارائه هشدار درباره احتمال وقوع زلزله در پایتخت گفت: ۴ هزار بافت فرسوده تهران خطر بیخ گوش ما است و نباید از این موضوع غفلت کنیم، البته ایمن‌سازی تهران را در برنامه چهارم توسعه مورد توجه قرار داده‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی چمران پیش از آغاز یکصد و بیست‌و هشتمین جلسه علنی دوره ششم شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران گفت: در جلسه امروز باید بررسی عوارض، بهای خدمات و لایحه بودجه را مورد بررسی قرار دهیم. بر همین اساس دستور کار دیگری نداریم تا بتوانیم همه موارد مربوط به عوارض و بهای خدمات را بررسی کنیم و پس از تصویب هرچه زودتر به فرمانداری تهران ارسال کنیم.

وی افزود: هرساله و همیشه این عوارض و بهای خدمات وجود داشته است، اما برای امسال براساس تصمیم وزارت کشور اسامی و جداول این موضوع تغییراتی داشته که البته برای شورا تفاوتی نمی‌کند، روش تغییر کرده است، اما تصمیم خاصی وجود ندارد، به شکلی که در برخی موارد پنج درصد بیشتر اضافه نشده و در برخی موارد دیگر در حد تورم سالیانه اضافه شده است، ولی به صورت کلی اتفاق در تعیین عوارض بهای خدمات جدیدی رخ نداده است.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به زلزله اخیر کشورهای ترکیه، سوریه و لبنان گفت: افزایش آمادگی برای مواجهه با زلزله در کشورمان یکی از ضرورت‌های اصلی است، این موضوع یک حرکت جمعی و عمومی را می‌طلبد. در کشورمان در روستاهایی که قبلا زلزله به وقوع پیوسته، بازسازی توسط بنیاد مسکن یا توسط خود مردم، براساس یک طرح مقاوم سازی صحیح انجام شده است و قطعا در زلزله‌های بعدی خرابی‌های آنها بسیار کمتر خواهد بود.

چمران ادامه داد: اخیرا در خوی و روستاهای آن بر اثر زلزله آسیب‌هایی وارد شده است و به نظر می‌آید در مقاوم‌سازی در شهرها و روستاها باید بازنگری جدی داشته باشیم. در روستاهایی که زلزله رخ می‌دهد و شاهد خرابی کمتری هستیم، چنین برنامه‌ریزی‌هایی از قبل انجام شده است. متاسفانه ایده‌های سوداگرانه هنوز هم در برخی مصالح ساختمانی می‌چربد و موجب شده است در مقاوم‌سازی به ویژه در بافت‌های فرسوده عقب باشیم.

وی با ارائه هشدار درباره احتمال وقوع زلزله در پایتخت گفت: اگر در شهری مثل تهران زلزله‌ای به وقوع بپیوندد، در بافت‌های فرسوده خرابی‌های فراوانی خواهیم داشت و در این زمینه هشدارهای مرتب و پشت سرهم به مردم و مسئولین داده می‌شود که باید این مقاوم‌سازی‌ها انجام شود. این کار نیازمند حرکت جمعی و عمومی است، زیرا هرکجا که بازسازی و نوسازی براساس نقشه و به شکل صحیح انجام شد مشاهده کردیم که در هنگام زلزله آسیب کمتری دیدند.

رئیس شورای شهر تهران در ادامه گفت: ۴ هزار بافت فرسوده تهران خطر بیخ گوش ما است و نباید از این موضوع غفلت کنیم، البته ایمن‌سازی تهران را در برنامه چهارم توسعه مورد توجه قرار داده‌ایم. ما دیده‌ایم که چگونه یک شهر بر اثر زلزله نابود می‌شود و باید از این اتفاق جلوگیری کرد و راه حل آن مقاوم‌سازی است و نباید از مصالح و کیفیت ساخت بکاهیم تا عده‌ای چند میلیون تومان به جیب بزنند.

چمران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تامین رقم پیش‌پرداخت قرارداد خرید ۶۳۰ واگن مترو از چین اشاره کرد و گفت: دولت باید ۱۵ درصد هزینه به چین برای واگن‌های مترو را می‌پرداخت که خوشبختانه بر اساس تعاملات بین سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی و شهرداری تهران این اقدام صورت گرفت. شرکت چینی اعلام کرده زمانی که پیش پرداخت واریز شود تا یک سال و نیم به تدریج واگن‌ها تحویل داده خواهد شد.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: با دید خوشبینانه ۶۳۰ واگن که از سال ۹۶ در برنامه وجود داشته است، تا یک سال و نیم آینده وارد کشور خواهد شد، نیمی از هزینه تامین این واگن‌ها برعهده شهرداری تهران و نیمی بر عهده دولت است و تمام این واگن‌ها متعلق به متروی تهران است.

وی در پایان تصریح کرد: یک قرارداد ۱۱۳ دستگاهی دیگر نیز بر محوریت ساخت داخل وجود دارد و با همکاری مپنا و واگن‌سازی تهران، اراک و شرکت ترمزسازی و تولید تجهیزات اختصاصی در شیراز، تولیدات صورت خواهد گرفت؛ امیدواریم با ۱۰ هزار میلیارد تومان اضافه در بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری برای بخش حمل‌ونقل، نوسازی واگن‌ها نیز صورت بگیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز