خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان غذا و دارو:

۶۹ هزار میلیارد تومان پاسخگوی طرح دارویار نیست/ چیزی به اسم «سرم‌تراپی» نداریم

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۷۸۱۴

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: عدد ۶۹ هزار میلیارد تومان که در بودجه بسته شده پاسخگوی نیاز طرح دارویار نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو در نشست خبری که ظهر امروز برگزار شد، گفت: در حوزه دارو شاهد رشد بوده ایم و به ۹۹ درصد عددی تولید دارو رسیده ایم. یک درصد باقی مانده عموماً برای بیماران نادر است که با قیمت‌های گران وارد و تأمین می‌شود که امیدواریم به خودکفایی در زمینه این داروها نیز برسیم.

وی ادامه داد: یکی از اتفاقات مهم، تولید داروهای بیولوژیک بود که تقریباً سبد بزرگی از داروهای بیولوژیک دنیا را تولید و حتی صادر می‌کنیم. در دولت سیزدهم به سمت خودکفایی تولید انسولین می‌رویم و در سال آینده بخش بزرگی از نیاز به انسولین‌های قلمی را تولید خواهیم کرد.

رییس سازمان غذا و دارو افزود: هر سال شاهد افزایش تولید عددی داروهای بیولوژیک هستیم و به رشد ۹۶ درصدی به لحاظ عددی رسیده ایم. امروز با افتخار ۷ تولید کننده واکسن داریم و به زودی تولید انبوه دست خواهیم یافت.

محمدی تصریح کرد: تولید آلبومین نیز رشد خوبی داشته، اما هنوز به خودکفایی نرسیده ایم. بخشی از داروهای ای وی ای جی در بازار داخل تولید می شد البته هنوز نمی توانیم به طور کامل تولید کنیم. آلبومین هم در کشور تولید می شود در هفته های گذشته چند داروی جدید نیز داشتیم. داروهای ضد سرطان و سکته های قلبی از دیگر دستاوردهای کشور در حوزه داروهای بیولوژیک بوده که برای اولین بار در کشور تولید شده اند.

وی گفت: شرایط در حوزه دارو بسیار خوب است در حوزه تجهیزات هم اقدامات خوبی صورت گرفته است برای اولین بار دستگاه شتاب دهنده خطی که صرفا چند کشور آن را تولید می کنند توسط یک شرکت دانش بنیان در داخل تولید می شود.

وی با بیان اینکه کنترل اصالت تجهیزات پزشکی را نیز شروع کرده ایم، افزود: یکی از مشکلات ما تأمین ارز ترجیحی برای تجهیزات پزشکی و شیرخشک است. شناسه گذاری تجهیزات پزشکی در مراکز درمانی آغاز شده است.

محمدی گفت: در روزهای آینده رونمایی از ۱۷ هزار شاخص آلاینده‌ها در حوزه غذا و فرآورده‌های کشاورزی خواهیم بود. همچنین ونتیلاتور را تولید کردیم و الحمدلله الان صادر کننده هستیم.

وی درباره اصلاح سیاست های ارزی گفت: یکی از چالش های حوزه سلامت تأمین ارز ترجیحی بود اما با شجاعت مسئولان دولت در تیرماه سال جاری این ارز برای اقلام تولید داخل و بعد از آن برای اقلام وارداتی برداشته شد قاچاق معکوس تا حد صفر کاهش پیدا کرده است.

او ادامه داد: در مبادی ورود و صادرات برای مواد غذایی آزمایش های لازم انجام می شود میزان مجاز آلاینده ها و سموم آفت کش ها و سایر آلودگی ها اندازه گیری می شود و چنانچه مشکل وجود داشته باشد از ورود آن جلوگیری می شود. افزایش مراکز پایش غذا را در سال ۱۴۰۲ در دستور کار نیز قرار داده ایم.در روزهای آینده نیز  رونمایی از ۱۷ هزار شاخص آلاینده‌ها در حوزه غذا و فرآورده‌های کشاورزی انجام خواهد شد.

وی درباره نان گفت: آغاز تولید نان کامل در ۱۷ نانوایی در شیراز تولید می شود این نان حاوی سبوس و جوانه گندم و سایر ویتامین‌ها است و تولید می‌شود در سال‌های گذشته میزان سبوس در نان کم شده بود و به تبع آن میزان جوانه گندم نیز کمتر شده بود و امیدواریم مردم به سمت مصرف نان کامل بروند شاید بیشتر بیماری های گوارشی به همین دلیل است و امیدواریم با این کار رفع شود.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: در حال حاضر تمام مکمل های دارویی و غذایی در کشور تولید می شوند.

وی درباره قاچاق لوازم آرایشی گفت: قاچاق لوازم آرایشی از معضلات ما بود بخشی از مبادی غیرقانونی وارد می شود و بخشی به صورت کوله بری وارد می شود ما از مردم تقاضا می کنیم از این اقلام استفاده نکنند.

محمدی درباره مواد اولیه دارو گفت : بیش از ۳۰ درصد از نیاز به طور کامل تولید می شود بخشی به صورت نیمه کامل در کشور تولید می شود و بخشی هم وارد می شود ما در همسایگی هند و چین هستیم که بزرگترین تولید کنندگان مواد اولیه هستند رقابت با این کشورها سخت است اما در سال ۱۴۰۲ افقی را در این خصوص دیده ایم که انشالله ارتقای خوبی در مواداولیه و مواد مؤثره داشته باشیم.

وی درباره اعتبارات طرح دارویار گفت: عدد ۶۹ هزار میلیارد تومان که در بودجه بسته شده پاسخگوی نیاز ما نیست براساس کار کارشناسی ما برای اجرای این طرح ۱۰۵ هزار میلیارد است اما با مذاکراتی که در مجلس داشتیم قول داده اند این عدد را اصلاح کنند. ما امیدواریم که اصلاح شود انتظار ما این است که همان ۱۰۵ همت را مصوب کنند تا ما با مشکل مواجه نشویم امسال با مشکلاتی مواجه بوده ایم.

او درباره اعتبار طرح دارویار در سال جاری گفت: مصوب طرح دارویاری در سال جاری، دو میلیارد دلار ارز ترجیحی بود که هنوز به طور کامل تخصیص نیافته است.

محمدی در خصوص ریکال داروهای آنتی بیوتیک وارداتی، گفت: ریکال، یک اتفاق طبیعی است و پیش می‌آید. وی افزود: ماده مؤثره در شربت‌های آنتی بیوتیک وارداتی، کمتر از حد لازم بود که هیچ مشکلی پیش نمی‌آورد.

وی درباره قیمت گذاری تجهیزات پزشکی ادامه داد: ما در حوزه تجهیزات مشکل حادی نداریم در بخش سمعک ها مدتی کمبود داشتیم با واردات موازی که انجام شد مشکل رفع شد وقتی مشکل ایجاد می شود که انحصار وجود دارد. در سال‌های مختلف میزان ارز ترجیحی برای تجهیزات متفاوت بوده اما به طور میانگین یک و نیم میلیارد دلار احتیاج داریم تا با مشکل مواجه نشویم که میزان این اعتبار در برخی از سالها کمتر هم بوده است.

وی درباره قیمت گذاری دارو گفت: قیمت گذاری ما کاملا منطقی بود اگر کسی با ادله اعلام کند زیان ده است قیمت را اصلاح می کنیم واگر کسی بی دلیل افزایش قیمت دهد با او برخورد می کنیم.قطعا ما برای سال ۱۴۰۲ افق روشنی داریم اگر اعتبارات درست تامین شود و در حوزه تامین ارز با مشکل مواجه نشویم و برای ما چالشی ایجاد نشود قطعا افق پیش رو برای سال ۱۴۰۲ روشن است. ما استدعا داریم از همه کسانی که در همه زمینه ها با حوزه سلامت ارتباط دارند به ما کمک کنند تا با مشکل مواجه نشویم.

او درباره مصرف سرم ادامه داد: ما چیزی به اسم سرم تراپی نداریم مقداری مصرف غیر منطقی سرم را در کشور شاهد هستیم و از مردم و پزشکان می‌خواهیم که این را مدیریت کنند. در دی ماه ۲۱ میلیون سرم تامین شده است. قبل از شیوع کرونا نیاز ما ۱۰ میلیون سرم بود اما در کرونا به ۱۵ میلیون رسید. درباره قاچاق هم بعید است که سرم قاچاق معکوس داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز