خبرگزاری کار ایران

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

واکنش به نمایش «ازدواج موقت» و «رابطه غیررسمی» در سریال‌ها/ استادان سوار ماشین‌های میلیاردی می‌شوند، اما قدرت نظریه‌پردازی ندارند

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۵۱۳۴

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اگر جهاد تبیین نباشد نه تنها اسلامیت که ایرانیت را هم از دست می دهیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، افتتاحیه "طرح ملی اعتلا" دوره تعالی بخشی، معرفتی، مهارتی و حرفه‌ای مسئولین، اساتید و کارمندان دانشگاه آزاد اسلامی عصر امروز نهم بهمن ماه برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین "عبدالحسین خسروپناه" دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ابتدای این مراسم بیان کرد: ایده های نو و ابتکاری می‌تواند بسیار از نظر معرفتی موثر باشد و می تواند در نظریه‌های علمی تا اجرا و عمل اثر بگذارد.

خسروپناه در خصوص جهاد تبیین ادامه داد: جهاد مفهومی قرآنی است؛ جهاد تلاش است اما فقط تلاش نیست بلکه تلاشی مستمر و  همه جانبه و فی سبیل الله است. اگر کسی تلاشی شبانه روزی و همه جانبه در همه ساحت ها انجام دهد جهاد کرده است. جهاد همیشه در مقابل دشمن است؛ یا جنگ نرم است یا سخت و به کلی در مفهوم جهاد تقابل با دشمن هست. وقتی می گوییم جهاد تبیین یعنی جنگ شناختی وجود دارد. دشمن با ابزار رسانه باور ملی و مذهبی ما را متزلزل می کند. ایرانیان که از سه هزار سال پیش موحد بودند و جوانان ما را طوری تخریب می کنند که انگار بی دین بودیم و اعتقادی به خدا نداشتیم یا ویژگی پوشش و حجاب که بانوان ما از سه هزار سال پیش داشتند را زیر سوال می برند. قبل و بعد از اسلام در ایران فرهنگ برهنگی وجود نداشته است. جوان یا نوجوان وقتی این اطلاعات را نداشته باشد، ذهنش تغییر می کند و جای فضیلت و رذیلت را عوض می کنند. اسلام بر تحکیم خانواده تاکید کرد اما قبل از اسلام هم در ایران خانواده محترم بود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نقش زن در غرب گفت: بی مسئولیتی مردان یکی از مشکلات آن‌هاست.ما در  اسلام اصالت را بر خانواده می گذاریم پس جهاد تبیین نهاد معرفت افزایی و دانش افزایی و تبیین حقایق در برابر جنگی شناختی است. آن‌هایی که می گویند این جنگ واقعیت ندارد و توهم است خودشان متوهم هستند.جهاد تبیین برای حفظ ایران اسلامی است. اگر جهاد تبیین نباشد نه تنها اسلامیت که ایرانیت را هم از دست می دهیم.

او در ادامه بیان کرد: پنج ساحت جهاد تبیین از نازل ترین مرتبه آن تا بالاترین مرتبه آن را نام ببرم؛ نازل ترین آن تبیین نمادین است مثلا در ایام عزا پرچم سیاه و در ولادت از پرچم سبز استفاده کنیم درست است که نازل ترین مرتبه است اما بسیار اثر دارد.

خسروپناه پناه گفت: حجاب، معماری و... همه نماد است و دلالتی دارد که می توان آن را تبیین نمادین دانست. مرتبه بعدی تبیین توصیفی است که زبان در آن استفاده می شود. منظورم حرکات بدن، زبان رسانه‌، هنر و... است. پس باید توصیف کنیم. توصیف معاد، نبوت، حجاب، خانواده و... تبیین توصیفی می خواهد. مفهوم خانواده غیر از خانوار است. ممکن است عده ای زیر سقف باشند این خانوار است اما خانواده زن و مردی است که ازدواج کرده اند و می خواهند فرزند به دنیا بیاورند؛ این خانواده است.

او افزود: در هالیوود تبیین می‌کنند اما تبیین ماتریالیستی‌. در سریال های داخلی اگر جوانی امکان ازدواج نداشته باشد و ازدواج موقت کند آن را آنقدر بد جلوه می دهند که مسخره می کنند اما اگر رابطه غیررسمی را نشان بدهند کسی مشکلی ندارد!

دبیر شورای عالی انقلاب از تبیین استدلالی یاد کرد و گفت: باید برای مسائل استدلال آورد. یکی از معجزات قرآن اعجاز منطقی آن است.

خسروپناه با اشاره به لزوم نقد بر نظریات غربی گفت: ما ضعف در تبیین انتقادی داریم. ما باید تامل کنیم با مبانی فلسفی خودمان؛ حکمت سینوی، صدرایی و... برای فرهنگ، مصرف و... نظریه پردازی کرده ایم؟ نظریه های سیاستگذاری و تنظیم گری هم همینطور است. ما نمی توانیم با مبانی نظری و بومی خود نظریه پردازی کنیم. این نوع از تبیین جان کندن می خواهد و سخت است‌. استادان ما سوار ماشین های میلیاردی می شوند، اما نظریه نمی دهند و سالهاست استادیار مانده اند!

او تاکید داشت: من نمی گویم حقوق فعلی استادان و... خوب است؛ اتفاقا باید حقوق را قدری تعیین کرد که فراغت خیال باشد، اما مهم است که کار علمی انجام شود.

خسروپناه ادامه داد: استادان ما ۴۰ سال درس خارج می دهند، اما هنوز نظریه ندارند، یعنی قدرت نظریه پردازی ندارند و این یعنی روش شناسی ما مشکل دارد.

او در مورد تبیین فناورانه نرم نیز اظهار کرد: همانطور که از علوم پایه علوم مهندسی شکل می گیرد همین فرایند در علوم انسانی هم هست. اما نظریه های علوم انسانی به تکنولوژی آموزشی و تکنولوژی نرم تبدیل می شود. بین سازمان ها نظریات نرم وجود دارد که تبیین فناوری نرم می خواهد که مصداقی از جهاد تبیین است. حکمرانی نیز از اقسام فناوری نرم است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز