خبرگزاری کار ایران

خزعلی در مناظره با ابتکار مطرح کرد:

«زن، زندگی و آزادی» شعار انقلاب اسلامی است/نباید خانه نشینی زنان را باب کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۴۸۰۹

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور با اشاره به اینکه تساوی زن و مرد به معنای عدالت برای آنها نیست گفت: «زن، زندگی و آزادی» شعار انقلاب اسلامی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا انسیه خزعلی معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده در برنامه مناظره شیوه که با حضور معصومه ابتکار برگزار شد، گفت: مسئله ای که در مکتب ما بوده است و هست و انقلاب ما با آن پا گرفته است و اوایل انقلاب شهید بهشتی و مظهری مناظراتی داشتند، سبک و سیره اهل بیت بوده است. ما حرف منطقی داریم و اگر با استدلال و عقلانیت حرفی را مطرح کنیم باید استقبال کنیم از آن.

وی با اشاره به انتقاد از حضور وی در این برنامه گفت: من مسئولیت خادمی مردم را برعهده دارم و در اینجا به عنوان یک فرد حقیقی شرکت کرده ام. بانوان تاثیرگذار در عرصه های مختلف حضور داشتند و خانواده معظم شهدا تاثیرگذار ترین زنان در جامعه ما بوده اند و انشالله بتوانیم قدر آنها را بدانیم.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به سیاست گذاری در حوزه زنان تصریح کرد: سیاست گذاری در مسائل زنان بسیار مهم است و اینکه ما برچه مبنایی سیاست گذاری می کنیم و آیا اینکه این سیاست گذاری بر مبنای فکری ما است، بسیار مهم است همچنین باید توجه داشته باشیم که آیا قوانین در مسیر صحیح این سیاست ها است.

خزعلی خاطرنشان کرد: ما مبانی خودمان را از مکتب اسلام و اهل بیت می دانیم. امام جایگاه زن را به مان نشان داد و روشن کرد. نگاه شاه نسبت به زن که من اسم آن را اسارتی در نگاه ابزاری به زن می گذارم نه آزادی. این بود که آزادی را به زن می دادند که به صورت ابزار در جامعه مطرح شوند. امام نگاه زیبایی را برمنبای عدالت اخلاق و نشان دادند فضایی که سلامت نداشت برای اینکه همه زنان در آن حضور پیدا کنند. فضایی که برای زنان پاکی اخلاقی را تامین نمی کرد و امام این فضا را ایجاد کرد.

وی با اشاره به حضور ابتکار در تسخیر لانه جاسوسی گفت: خانم ابتکار به آنجا رفت و من به جبهه رفتم و این میدان باز را نگاه و افکار و ویژه امام به حضور زن در جامعه برای ما ایجاد کرد و امام به ما زمینه فعالیت را نشان داد و از این جایگاه ابزاری زن را خارج کرد. این یک دیدگاه است اما یک دیدگاه هم دیدگاه لیبرالی است به زن. بخشی از آنها را شاه در زمان قبل انقلاب نشان داده بود و بعدا تفکرات فمینیستی نمایان شد و فمنیست های متعددی که در سال های گذشته رویکردهای آن را دیده ایم. اما نگاه اسلام نگاه متفاوتی است زوجیت را کمال می داند خداوند همه چیز را زوج افریده است و هیچ کدام اول و دوم نیست تساوی به معنی حقیقی است اما به معنی غربی نیست. یکی از چیزهایی که ما گاهی اوقات فریب میخوریم این است که الفاظ غربی را بکار می بریم درحالی که هر کدام بار خود شان را دارد.

خزعلی خاطرنشان کرد: ما معتقد هستیم تساوی غربی نه، عدالت بله. برخی موضوع تبعیض مثبت را به دلیل بارهای زیادی که به زن وارد می شود، مطرح می کنند اما ما چرا باید به زن ترحم کنیم. خیلی از نعمت ها و شرایطی که در دین ما است باید قدر بدانیم و اگر مشکلاتی است باید رفع کنیم مشکلاتی که رهبر انقلاب تاکید داشتند که در خانه به زنان ظلم می شود و باید جلوی آن را بگیریم.

وی تصریح کرد: در همین راستا ما با دختران دهه هشتادی برخورد داشتیم و باید حرفهای این ها را بشنویم و خیلی راحت آنچه که در دلشان است بگویند. همچنین پیشنهاد دادم که فرصتی را برای بیان ایده های دختران و صحبت های دختران در صدا و سیما ایجاد کنند. شعار زن زندگی آزادی در اسلام است و آزادی شعار انقلاب بوده است ما برای آزادی انقلاب کردیم.

وی ادامه داد: افراط و تفریط به زنان ضربه زده است. زنان سرمایه هستند، ۴۵ درصد متخصصین زن هستند و در مناصب باید حضور داشته باشند و در دولت سیزدهم در بخش های مختلف مورد توجه قرار گرفته است.

معاون زنان و خانواده دولت بیان داشت: هیچ مانعی برای تصدی مشاغل توسط زنان وجود ندارد. از کارهای خوب دولت این است که به دستور رئیس جمهور در شوراهای عالی دو زن نیز حضور داشته باشند.

وی با اشاره به مسئله عدالت جنسیتی گفت: درباره عدالت جنسیتی موضوع مربوط به ۲۰ دستگاه مرکزی بود و در استان ها نرفته بود و در ماه‌های آخر دولت قبل رصد کاملی انجام نشده بوده و ما اکنون با دستگاه‌های مختلف در حال رایزنی هستیم تا با دقت موضوعات هر دستگاه را بررسی کنیم.

خزعلی با بیان اینکه عدالت جنسیتی در اسلام است. گاهی استفاه نا مناسب از عدالت جنسیتی می‌شود، گفت: به دروغ به اسم آزادی یک کشور را به آشوب می کشند و خیلی از منافع ملت ها را تهدید می کنند کلمات به ظاهر فریب را باید توجه داشت. از طرفی با افراط و تفریط دو قطبی در جامعه ایجاد می‌شود.

خزعلی گفت: در موارد دیگر وقتی فردی زنش را در حمام می‌کشد، به روی خود نمی‌آوریم و محکوم نمی‌کنیم. مسائلی که از مسلمات و مربوط به حقوق زنان و حقوق شهروندی‌شان است. چرا در قضایای آبان از شخص فرمانداری که دستور تیر داده دفاع می‌کنیم اما اکنون در برابر کسانی که بسیجی را می‌کشند سکوت می‌کنیم. این دوگانه ها و چندگانه ها مردم را ناامید و خسته می‌کند ومردم احساس می‌کنند صداقت وجود ندارد. باید تجدید نظری در رویه ها شود.

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور با تاکید براینکه زن باید از مردسالاری غربی آزاد شود، گفت: زن باید از چیزهایی که برایش تعریف می شود و بر او تحمیل می شود باید رها شود. این موضوعات در هویت زن نیست.

انسیه خزعلی در پاسخ به سخنان  ابتکار در خصوص انتصاب زنان در مناسب مختلف توضیح داد: ما در یک دوره ای وزیر زن هم داشتیم.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که به نظر شما چرا  علیرغم وجود وفاق بر سر برخی مسایل حوزه زنان اما مسیر در دولت‌های مختلف آنطور که باید پیش نرفته است؟، اظهار کرد: افراط ها خیلی اوقات موجب تفریط ها شده است. گاهی افراط در مسائل زنان به طوری که این مسائل یک جانبه دیده شده؛ باعث شده است طرف مقابل موضع گیری تفریطی داشته باشد که هر دو بد است و به زنان صدمه زده است.ما این همه زنان نخبه داریم و مانعی برای تصدی اینها نیست. ۴۵ درصد متخصصین ما زن هستند. گاهی یک زن و گاهی دو زن در شوراهای عالی و تصمیم گیری دولت سیزدهم عضو هستند.

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری در پاسخ به اظهارات ابتکار که گفته بود "به دلیل فشارهای اقتصادی سفره ایرانی‌ها کوچک می‌شود"، خاطرنشان کرد: خیلی سفره ها کوچک شده اما چه کسی مقصر است؟‌. این دولت که تازه آمده است و اگر آن سیری که وجود داشت پیش می‌رفت شرایط چطور می‌شد؟. این دولت کشور را با تورم ۶۰ درصد تحویل گرفت و الان تورم ۴۰ درصد است. کی مقصر است؟. هی بگویم جوانان نا امید اند و مهاجرت می‌کنند، اما چه کسی اکثر این سال‌ها بر سر کار بوده و چه کسی در این سالها در حوزه زنان سیاست گذاری کرده است؟

وی تصریح کرد: باید به خانم ابتکار لقب "شیخ المعاونین" را داد چراکه او چند سال در دولت‌ها معاون بوده است، پیش‌تر معاون اول بعد چهار سال می‌گفت ما "تازه آوار برداری می‌کردیم"، یا معاون زنان میگفت "مشغول آوار برداری و ریل گذاری بودیم و انشاءالله بعد از این کار را شروع می‌کنیم"،  اکنون نیز ما باید بگوییم در سال دوم آواربرداری هستیم.

انسیه خزعلی در بخشی دیگر سخنان خود درباره پاک شدن گزارش عملکرد معاونت زنان دولت دوازدهم، گفت: ما چند بار هم خدمت ایشان پیام دادیم. ما سایت جدیدی را بالا می‌آوریم. سایت قبلی پشتیبانی و امنیت نداشت. به چند زبان سایت به طور قوی بالا خواهد آمد. کارهای دولت های قبل در دولت پیشین حذف شد. این حرکت حرکتی قشنگی نبود که در دولت قبل انجام شد و کارهای دولت های قبل به طور کامل پاک شد و فقط آثار دولت‌های یازدهم و دوازدهم باقی ماند. ما چنین کاری نخواهیم کرد. آثار قبلی را قطعا خواهیم آورد اما چون آثار قبل از دولت یازدهم پاک شده است و هیچ ذخیره‌ای نداریم. ابتدا باید بگردیم و فایل ها را پیدا کنیم. طبیعتا اگر بخواهیم آثار دولت های قبل را بگذاریم باید همه آثار را قرار دهیم. انشاءالله کامل می کنیم و همه دولت ها را با هم می‌گذاریم. آرشیو تاریخچه و سابقه است تا کارهای تکراری انجام نشود.

وی درباره رد صلاحیت‌های کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، گفت: اینکه بگوییم "ما نماینده نداشتیم" را خیلی نمی‌پذیرم چراکه از آن طیف هم بودند و رای کم نشانه این نیست که نماینده‌ای نداشتند.

این استاد دانشگاه در خصوص توضیحات ابتکار درباره اتفاقات آبان ۹۸، تصریح کرد: باید منصفانه درباره همه مسائل قضاوت کنیم. اگر می‌خواهیم در مساله ای معذرت خواهی شود، پس درمورد اتفاقات آبان هم باید معذرت خواهی شود، نه اینکه مسائلی نظیر اینکه "صبح جمعه خودم فهمیدم" گفته شود و دل مردم را آتیش بزند. نمی‌شود ما همیشه چه در راس باشیم و چه در راس نباشیم، در موضع مطالبه گر و طلبکار باشیم. نمی‌شود فرافکنی کنیم و بگوییم چون  یک دست نبودیم این اتفاقات رخ داد.

وی درباره انتخابات ریاست جمهوری، افزود: اگر رای کم بوده، اما در مقابل زمانی هم رای زیاد بوده اما از این رای زیاد استفاده نشده و خیلی کارها روی زمین مانده و ترک فعل‌ها انجام شده است.

خزعلی در بخش دیگری از صحبت های خود درباره لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت، گفت: این لایحه خشونت حرف ما هم هست. ۱۰ سال قبل رهبری گفتند و با فرمان رهبری این لایحه نوشته شد. چرا این ۸ سال لایحه در دولت ماند و سال آخر به مجلس فرستاده شد؟ از سوی دیگر طبق قانون برنامه ششم توسعه تهیه و اجرا برنامه جامع توانمند سازی زنان سرپرست خانوار جزو تکیلف معاونت زنان است که برای تصویب  به مجلس داده نشد. ماه های آخر دولت دوازدهم گفتند که موضوع تصویب این برنامه توسط مجلس حذف شود که مجلس مخالفت کرد. این برنامه را ما در دولت سیزدهم به مجلس ارائه دادیم، برای اصلاح به کمیسیون برگردانده شد و انشاءالله اصلاحات انجام بشود به مجلس می‌رود.

وی درباره اقدامات معاونت زنان در دولت سیزدهم گفت: لایحه توسعه اختیارات حاضن، هویت و اهدا جنین از جمله لوایح در دست اقدام در معاونت امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری دولت سیزدهم است. همچنین منشور مشاوره به عنوان وظیفه معاونت امور زنان تهیه شده بود اما چرا این تکلیف انجام نشد؟ این قشنگ نیست همیشه ما مطالبه گر باشیم. ما یکی هستیم، همگی در یک مسیر حرکت می‌کنیم و یکدست هستیم  برای یک نظام حرکت می‌کنیم و دشمنان مشترک داریم.

خزعلی درباره سیاستگذاری حوزه زنان پرداخت و ادامه داد: زن در خانواده نفش بنیادین، نقش مدیریتی و نقش تدبیر دارد. این چیز کمی نیست. خانه داری به معنی خانه نشینی نیست. زن باید این مدیریت را حفظ کند و فقط زن است که می‌تواند این مدیریت را حفظ کند. این را نباید از زن گرفت. برخی در این راستا تِز و آنتی تِز را مطرح می‌کنند که نوعی تقابل را نشان می‌دهد اما ما بحث "زوجین" را داریم. باید رقابت تبدیل به رفاقت شود. همین مباحث باعث شده الان در غرب نهضت مردان علیه زنان نیز شروع شده است.

وی تاکید کرد: باید نگرانی مادران را برطرف کنیم، خانه نشینی را نباید باب کنیم و خانه داری را به حاشیه ببریم. مدیریت منزل مقدمه مدیریت و تدبیر مدون است. چرا باید کار زن در جی دی پی دیده نشود؟ ۳۰ درصد ارزش جی دی پی ما به خاطر کار زنان است. در مصر و تونس و سایر کشورهای عربی این تصادف و تزاحم بین کار منزل و کار اجتماعی زن را مبینیم، باید اینها را مدیریت کنیم. قدر مادری را بدانیم. مادری چیز کمی نیست. حرکتی غرب ایجاد می‌کند که مزیت مادری را بگیرد، می‌گویند اسم "مادر" و "پدر" را نیاورید و بگویید "والد" و این در حالی است که مادر مقدس است.

معاون فعلی امور زنان و خانواده رئیس جمهوری درباره عدم به سرانجام رسیدن بیمه زنان خانه دار در دولت قبل درحالی که یکی از شعارهای دولت بود، گفت: دولت سیزدهم بیمه زنان روستایی و دارای سه فرزند را فعال کرد. مساله خانه های مولد برای اینکه خانم خانه دار احساس مفیدبودن کند نیز از دیگر مسائل مهم است. چرا قوانینی نداریم که ساعت کار شناور و منعطف باشد تا زن هم به تخصص خود برسد و از مهارت او استفاده شود و هم به خانه برسد. ما نظام واره‌ای را در ستاد ملی زن تصویب کردیم که به این مساله می‌پردازد که شرایط کاری را برای زنان فراهم کنیم. اکثر زنان ما خانه دار هستند، اگرچه باید اینها در اجتماع فعال باشند اما خانه داری شغل مقدسی است. باید برنامه ای داشته باشیم تا انسان چندجانبه از نظر روحی و اقتصادی تامین شود.

 خزعلی خطاب به معصومه ابتکار گفت: قرار بود مطابق با برنامه ششم توسعه  ۲۰ درصد کاهش طلاق داشته باشیم اما الان که آخر این برنامه قرار داریم طلاق ۸ درصد افزایش داشته است. در سال ۹۲ پست مشاوران زنان از آنها گرفته می‌شود اما دولت سیزدهم تغییر ساختار می‌دهد و تعیین می‌کند که مشاوران امور زن باید در سطح معاون وزیر یا مدیر کل و در همه شوراها باید مشارکت داشته باشند و در مسائل زنان و خانواده حق وِتو داشته باشند.

وی ادامه داد: این امر در هیچ دولتی سابقه نداشته است اما در دولت سیزدهم به صورت ویژه در سفرهای استانی طرح‌های مربوط به زنان تصویب می‌شود. معاونت امور زنان و خانواده در دولت سیزدهم تا کنون دو طرح کلان داشته است؛ یکی مشاوره زوجین در ۴ سال اول زندگی و دیگری کسب و کار پایدار خانواده محور که در حال حاضر در ۲۱ استان اجرایی می‌شود. اینها را خیلی فعال تر و جدی تر از قبل پیگیری می‌کنیم. معاونت تلاش کرده برخی قوانین که عملیاتی نمی شوند مثل دهه شصتی‌ها و چهار قلوها را با فعال کردن وزارتخانه‌ها عملیاتی کند.

معاون فعلی امور زنان و خانواده رئیس جمهوری، ادامه داد: رتبه بندی معلمان و تعرفه پرستاران پس از ۱۰ سال و ۱۵ سال در سال اول دولت فعلی اجرایی شد. بیمه زنان باردار تا پایان شیردهی و کودکان تا پایان ۵ سالگی، بیمه ناباروری و ۶ میلیون بیمه سلامت در این دولت اجرا شدند. اگر این اقدامات را یک جور دیگر نشان دهیم و سیاه نمایی کنیم مردم نا امید میشوند.

خزعلی در ادامه سخنان خود یاداور شد: همچنین ما توانستیم آیورا را برای آموزش زنان حاشیه اقیانوس هند بر عهده بگیریم.

انسیه خزعلی در پاسخ به سوال ابتکار مبنی بر اینکه این همان سند 2030است، گفت: نه، در سند اولیه همجنس گرایی بود و ما گفتیم این امر حذف شود، رایزنی کردیم و قبول کردند. توانستیم آنطور که می‌خواهیم آموزش را تنظیم کنیم.

معاون فعلی امور زنان و خانواده رییس جمهوری با اشاره به برگزاری نخستین کنگره بین المللی زنان تاثیرگذار، ادامه داد: زنان از ۹۶ کشور در این کنگره حضور پیدا کردند، یکی از زنان از کشور آفریقایی سال قبل به من گفته بود که دوران آقای خاتمی به ایران آمده بود و مسئولین زنان به او گفته بودند اینجا به زنان ظلم می‌شود و شما بروید از حق ما دفاع کنید. امسال اما وقتی به ایران آمد و دستاورد دختران ما را دید، گفت شما این همه تلاش کردید  و بچه ها موفق بودند، پس چرا آن خانم این حرف را در آن سال به من زد؟اصلا این سوال مطرح می شود که چرا ما اصلاح امور را از بیرون می‌خواهیم، برای مثال در خصوص مساله ورزشگاه چرا به فیفا التماس کنیم وقتی خودمان می‌توانیم زیرساخت‌ها را آماده کنیم؟ چرا ترک فعل می‌کنیم؟

خزعلی در ادامه سخنان خود یاداور شد: همچنین ما توانستیم آیورا را برای آموزش زنان حاشیه اقیانوس هند بر عهده بگیریم.

خزعلی همچنین در واکنش به سخنان معصومه ابتکار مبنی بر آزادی افرادی که صرفا در این ایام اظهار نظر کرده اند گفت: فکر نمی‌کنم کسی به خاطر اظهار نظر زندان باشد.

وی همچنین خطاب به ابتکار گفت: انشاءالله بعد از این نیز نظیر مریم میرزاخانی ها شناسایی می‌شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز