خبرگزاری کار ایران

در جلسه امروز شورای شهر تهران مطرح شد:

در صورت نبود سخت‌گیری‌های سازمان ملی استاندارد، امروز هوا بدتر و کشور تعطیل می‌شد

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۲۵۰۷

رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: اگر سخت‌گیری های ما نبود، هوای امروز وضعیت بسیار بدتری داشت و کشور امروز تعطیل می‌شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پرویز سروری در جلسه امروز شورای شهر تهران در واکنش به سخنان رئیس سازمان ملی استاندارد با اشاره به استاندارد آسانسورها در مترو و اهمیت آن برای معلولان و گلایه های شهروندان نسبت به این موضوع گفت: با توجه به عدم صدور مجوز از سوی سازمان استاندارد نمی توان از آسانسورها با وجود اینکه تأمین شدند، استفاده کرد.

وی  ادامه داد: برخی مدیران حل مشکل و برخی مدیران توجیه مشکل هستند، ما این توقع را داریم که وقت کارشناسی روی این مسئله گذاشته شود تا راهکاری برای حل مشکل اندیشیده شود.

سروری با انتقاد از هزینه نصب آسانسورها در مترو و عدم استفاده از آن گفت: این بسیار بد است که هزینه بسیاری را صرف کرده و آسانسور نصب کرده و حالا مورد استفاده قرار نمی گیرند و در حال مستهلک شدن هستند.

وی تأکید کرد: باید راهکار و تمهیداتی در این خصوص اندیشیده شود تا بتوان از آسانسورهای موجود در ایستگاه های مترو استفاده کرد.

سپس در ادامه سوالات از اسلام‌پناه سید جعفر تشکری هاشمی گفت: آلاینده غالب در تهران ذرات معلق کمتر از ۲.۵ ppm است که از منابع متحرک تولید می شوند و سوال من این است که چه اقدامی در این زمینه صورت گرفته است؟

وی با تأکید بر اینکه ما عقب نشینی در اسقاط خودرو را شاهد هستیم، گفت: اعلام شده مادامی که خودروها معاینه فنی بگیرند مجاز به تردد هستند، این در حالی‌ست که معاینه فنی در شهرها عمدتاً غیرقابل اعتماد است و تنها در تهران کمی قابل اعتماد است.

این عضو شورا گفت: در گذشته قرار بود وقتی خودرویی جدید وارد می شود یک خودروی اسقاطی از رده خارج شود، اینکه حالا در قالب معاینه فنی خودروها پول می گیریم و اسقاط خودروهای فرسوده انجام نمی شود، ضد هوای پاک است.

تشکری هاشمی با انتقاد از فعالیت موتورسیکلت های کاربراتوری گفت: ما این مصوبه را داشتیم که موتورسیکلت کاربراتوری تولید نشود، ما باید موتورهای برقی و انژکتوری را وارد می کردیم تا مساله آلایندگی در این بخش حل شود اما هنوز موتورهای کاربراتوری وارد شهر می شود.

تشکری هاشمی گفت: استاندارد در مرحله اول به خودروسازان مجوز می دهد در حالی که باید در حین تولید نظارت شود. این استاندارد اولیه کارآمدی لازم را ندارند و باید در طول زمان تولید نظارت صورت بگیرد.

وی با تأکید بر اینکه ما معاینه فنی دینامیکی نداریم و باید در پیمایش معاینه فنی دینامیکی صورت بگیرد، یادآور شد: تنها ۳۸ درصد از بنزین استاندارد است و مابقی خارج از استاندارد تولید می شود؛ باید ببینیم معاینه فنی موتورخانه ها چند درصد در آلایندگی اثر گذار هستند و سوخت منابع متحرک و کارخانجات، چه میزان آلودگی هوا را تشدید می کنند؟

تشکری هاشمی با بیان اینکه انتظار داریم که سازمان ملی استاندارد نظارت را دست کم نگیرد، گفت: اینکه خودروی فرسوده را از رده خارج نکنیم و به جای خارج کردن آن پول بگیریم و کیفیت سوخت را استاندارد نکنیم، باید به مردم بگوییم همینی هست که هست و آلودگی را تجربه کنید.

در ادامه اسلام‌پناه در پاسخ به اعضای شورا و درباره شماره گذاری موتورسیکلت گفت: ما شماره گذاری موتورسیکلت را از بُعد فنی اعلام می کنیم و از بُعد آلایندگی به ما ربطی ندارد.

وی ادامه داد: در ماده دو قانون استاندارد اشاره می کند کلیه دستگاههای اجرایی که زیر مجموعه قوه مجریه هستند باید کلیه فرایندهای خود را در سازمان ملی استاندارد مطرح کنند و سازمان ملی استاندارد ناظر استصوابی است. 

رییس سازملن ملی استاندارد خاطرنشان کرد: سوخت پالایشگاه در گذشته فصلی بود اما الان به صورت آنی انجام می شود. فصل سرد و فصل گرم انجام می شود. اینکه گفته می شود سوخت استاندارد هست یا نیست. باید بگویم سوخت انواعی ندارد گاز طبیعی گازوئیل و نفت کوره تاکنون استاندارد اجباری نداشته است و جزو قانون هوای پاک نیست اما ما می‌خواهیم در شورای عالی استاندارد، این اقدام را انجام دهیم.

وی درباره مترو گفت: در رابطه با مترو از سال ۹۶ استاندارد اجباری آسانسورها مصوب شده است از سال ۹۶ به بعد ما در این خصوص مکلف هستیم. یک سری عیوب آسانسورها دارند که می شود برطرف کرد. ۷۱ الی ۷۲ آسانسورهای مترو برای رفع عیوب بارگذاری شده است. آسانسور ساختمان شورا نیز استاندارد نیست اگر استاندارد نگیرد مجبور می شویم پلمب کنیم.

در ادامه واکنش اعضای شورای شهر به صحبتهای رییس سازمان ملی استاندارد حبیب کاشانی گفت: اعلام می شود که شهرداری و شورا وظایف خود را در قانون هوای پاک انجام دادند، سازمان ملی استاندارد و حفاظت محیط زیست نیز می گویند ما وظایف خود را انجام داده ایم، پس آلودگی هوا از کجاست؟

وی ادامه داد: نفت کوره و گاز تولیدی ما استاندارد ندارد و باید توضیح داده شود که ایراد کار از کجاست؟

عضو شورای شهر با بیان مهلت تعیین عوارض تا پایان بهمن ماه است، گفت: با توجه به اینکه در دوم بهمن ماه هستیم شهردار تهران با سرعت عمل بیشتر اقدام کند و لوایح را به شورا ارائه دهد.

در ادامه ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز با بیان اینکه شورا می تواند از مقامات بخواهد توضیح بدهند، گفت: ما از رئیس سازمان ملی استاندارد برای ارائه گزارش تقدیر می کنیم اما سازمان استاندارد آخرین سازمانی بود که می توانستیم به شورا دعوت کنیم. دستگاه هایی که در به فراموشی سپردن اسقاط خودروها نقش دارند، باید گزارش ارائه دهند.

وی با بیان اینکه شاخص مدام در طول روز تغییر می کند، یادآور شد: باید از کسانی دعوت می شدند که نقش مهم تری در آلودگی هوا داشتند.

اسلام پناه در پاسخ به اظهارات این دو عضو شورا با بیان اینکه آزادی بیان در نقطه نظرات در سازمان ملی استاندارد که دستگاهی بین المللی است باید وجود داشته باشد، گفت: وقتی صحبت می کنیم تهدید می شویم و اگر بخواهم برخی مسائل را بگویم باید مرتب به دادگاه بروم.

وی ادامه داد: توقف تولید پنج خودروی بی کیفیت در همین دو سال اخیر انجام شده است.

رئیس سازمان ملی استاندارد ضمن عذرخواهی از عقب ماندگی در انجام برخی وظایف تصریح کرد: ما تکالیف و چهار ماده قانونی خود را انجام داده ایم چون قانون را جدی می گیریم و فصل الخطاب می دانیم.

رییس سازمان ملی استاندارد گفت: ما اهم و فی الاهم نداریم و هرچه را در قانون آمده اجرا می کنیم. اگر سخت گیری های ما نبود هوای امروز وضعیت بسیار بدتری داشت و کشور امروز تعطیل می شد.

اسلام پناه با تأکید بر اینکه نظارت بر آلایندگی وظیفه ما نیست، یادآور شد: سالیانه گزارش تأییدیه یک میلیون خودروی نو داده می شود اما ۲۷ میلیون خودرو در کشور تردد دارند. دو میلیون و ۹۰۰ خودرو در تهران فرسوده و در حال تردد هستند و ما وظیفه ای در نظارت بر این خودروها نداریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز