خبرگزاری کار ایران

معاون وزارت علوم:

۵۱ پارک علم و فناوری در کشور داریم

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۲۵۷۰

در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ۷ پژوهشکده و ۱۴۸ شرکت فناور داریم و همزیستی مبارکی بین این دو بخش وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم نکوداشت سالروز تاسیس معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم و نشست روسای پارک‌های علم و فناوری، با موضوع «تبادل تجارب و تبیین مسیر آینده و تقدیر از فعالان و منتخبان حوزه فناوری و نوآوری کشور» با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و معاونین او، معاون سابق فناوری ریاست جمهوری و روسای پارک‌های علم و فناوری کشور، صبح امروز ۶ آذرماه، در سازمان پژوهش‌های ‌های علمی و صنعتی برگزار شد.

حسن زمانیان رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی در ابتدای این مراسم گفت: وزارت علوم سالها در عنوان اسمی خود معاونت فناوری را داشت اما مغفول مانده بود و محمدعلی زلفی‌گل نسبت به این موضوع دقت ویژه داشت.

او افزود: رهبر انقلاب نیز در شعار سال از دانش بنیان استفاده کردند و این موضوع نشان می دهد که راه رشد و توسعه از دانش بنیان شدن می‌گذرد.

زمانیان گفت: ما در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ۷ پژوهشکده و ۱۴۸ شرکت فناور داریم و همزیستی مبارکی بین این دو بخش وجود دارد. پژوهشکده ها مسئولیت خلق ایده تا تولید دانش فنی را برعهده‌ دارند و بعد این دانش در خدمت شرکت های فناوری قرار می گیرد و این شرکت ها بازوی اجرایی پژوهشکده ها هستند.

او با بیان اهمیت راه اندازی پژوهشکده مواد استراتژیک و معدنی اظهار کرد: ما ماهواره پیش بینی زلزله را نیز داریم و همچنین آزمایشگاه‌هایی یونیکی که در کشور وجود ندارد، را در اختیار داریم و امیدواریم بتوانیم در راستای پیشرفت کشور گام برداریم.

 علی خیرالدین معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم در رابطه با راه‌اندازی این معاونت در ششم آذرماه سال ۱۴۰۰ گفت: این معاونت باید در تمام وزارتخانه‌ها ایجاد شود و معاونت فناوری ریاست جمهوری آن‌ها را هدایت کند.

خیرالدین اضافه کرد: در دو بخش از پارک‌ها و برنامه‌هایی که آن‌ها پیگیری کردند تقدیر خواهیم کرد. همچنین از چهره‌های تأثیرگذار در این حوزه نیز تقدیر خواهد شد.

او ادامه داد: سورنا ستاری معاون سابق علمی فناوری ریاست جمهوری از تأثیرگذارترین افراد در توسعه پارک‌ها بود و باید از او تقدیر کنیم. از ۲۰۱۴ رتبه کشور ما در شاخص‌های نوآوری در جهان  از۱۲۰ به رتبه ۶۰ رسید و سال گذشته به رتبه ۵۳ رسیدیم و ۷ پله صعود کردیم. بخش‌هایی که تحریم‌ها در آن اثر دارد رتبه خوبی نداریم و رتبه ما از ۱۳۲ کشور ۱۳۰ است و‌ امیدواریم با پیگیری شعار سال در این سطح نیز رشد کنیم.

خیرالدین در مورد آمار پارک‌های علم فناوری خاطر نشان کرد: در حال حاضر ما ۵۱ پارک داریم. ۷۷۳۵ شرکت دانش بنیان در کشور ایجاد شده و واحد‌های فناور ما ۱۱۹۰۰ مورد است که در رشد پارک‌ها کمک بزرگی خواهند کرد.

او ادامه داد: راه اندازی پارک‌ها با موضوعات مختلف از جمله پارک دارو، شیمی و... را دنبال می‌کنیم. یکی از راهبردهای در معاونت فناوری زیست بوم فناوری و نوآوری است که آن را پیش می‌بریم. ما پردیس‌های مختلفی را هم شکل دادیم و این کار را ادامه می‌دهیم.

معاون وزیر علوم با اشاره به هدف افزایش پردیس‌ها ادامه داد: پردیس‌ها با پارک‌ها مشارکت می کنند که نتایج خوبی داشته است.

او با اشاره به طرح تانا گفت: ۱۵ استان کشور این طرح را برنامه‌ریزی کردند. تانا نیاز‌ها را احصا و‌ ایده‌ها را مبتنی بر نیاز شناسایی می‌کند و سرمایه‌گذار‌ها هم شناخته می شوند. بیش از ۲۳ تفاهم‌نامه در قسمت‌های مختلف هم داشتیم که در بخش‌های مختلف همکاری کنیم و حتی با وزارتخانه‌های گوناگون برنامه ریزی کردیم و جایزه یونسکو را با همکاری دانشگاه تهران و یونسکو پیش می‌بربم.

او یادآوری کرد: در طرح ملی کارآفرینی ۳۰ هزار دانشجو پوشش داده می‌شود و به هر دانشجو یک میلیون پول داده می‌شود تا دوره ببینند. اعتبار این کار را هم به دانشگاه‌ها داده‌ایم. همچنین طرح تور فناوری و راهیان پیشرفت هم پیش می‌رود و جشنواره فیلم کوتاه علم و فناوری هم در پارک قم اجرا خواهد شد. ما دنبال نوآوری باز هستیم و هر پارکی متولی اجرای یک‌ ایده‌ و طرح می‌شود.

او در خصوص گرنت فناوری هم گفت: اخیراً طرح جوانه سوم را شروع کردیم و دستاورد‌های خوبی داشته و هیأت علمی‌های ما درگیر این طرح هستند و بین ۲۰ تا ۹۰ میلیون به دانشجویان کمک مالی می‌شود.

خیرالدین در خصوص طرح پسادکتری فناوری گفت: طرح پسادکتری در معاونت فناوری هم مطرح و دنبال خواهد شد. تا امروز ما از ۷۰ هزار به ۱۱ هزار اشتغال در پارک‌ها رسیده ایم که از جمله پیشرفت‌ها و اقدامات ما از زمان تاسیس معاونت فناوری و نوآوری در وزارت علوم است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز