خبرگزاری کار ایران

سخنگوی سازمان انتقال خون در گفت‌وگو با ایلنا:

وضعیت ذخایر خونی کشور سبز است

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۲۳۴۳

سخنگوی سازمان انتقال خون با تاکید بر اینکه وضعیت ذخایر خون کشور سبز است، گفت: در بیمارستان‌ها به هیچ عنوان از افراد خون‌گیری نمی‌شود و تنها از طریق شبکه خون‌رسانی، خون در این مراکز توزیع می‌شود.

«عباس صداقت» سخنگوی سازمان انتقال خون در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه در هفت ماهه سال جاری حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از هموطنان عزیز برای اهدای خون به مراکز و پایگاه‌های سراسر کشور مراجعه کرده‌اند، گفت: از این تعداد مراجعه کننده یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر موفق به اهدای خون شدند. 

وی افزود: خوشبختانه با احساس مسئولیت هموطنان و تلاش پرسنل سازمان انتقال خون و پایگاه‌های اهدای خون، حدود چهار میلیون واحد خون و فرآورده خونی سالم تولید شده و در اختیار مراکز درمانی سراسر کشور قرار گرفته است. 

صداقت ادامه داد: توزیع خون در شبکه خون‌رسانی رشد ۱۱.۷ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرده است؛ این شبکه وظیفه مدیریت ذخایر خونی همه استان‌های سراسر کشور بر عهده دارد. خوشبختانه همه ذخایر خونی در کشور در وضعیت سبز قرار داشته و پاسخ به نیازهای مراکز درمانی ۱۰۰ درصد است. 

سخنگوی سازمان انتقال خون ادامه داد: این شبکه وظیفه دارد تمامی مراکز درمانی کشور را که بیش از ۹۰۰ بیمارستان دارای بانک خون را شامل می‌شود مدیریت و خون‌رسانی کند. برای اینکه بهتر بتوانیم این نیازها را پاسخ دهیم، امسال شاخص قابل قبول برای ذخیره به روز را از ۴ روز در سال گذشته به ۸ روز ارتقا داده‌ایم به طور مثال سال گذشته در استان تهران پاسخ به درخواست مراکز بیمارستانی ۶۸ درصد بود و امسال این شاخص به نزدیک ۱۰۰ درصد رسیده است. 

وی در ادامه با بیان اینکه طبیعی است که در برخی از استان‌های کشور به دلیل موج سرما و برودت هوا نیاز داشته باشیم که اهداکنندگان مراجعه بیشتری به پایگاه‌های انتقال خون داشته باشند، گفت: در این شرایط مردم صرفا باید به اطلاعیه‌های سازمان انتقال خون که از طریق رسانه‌های رسمی منتشر شده، توجه داشته باشند. برخی از رسانه‌ها و کانال‌های خبری ممکن است به علت برداشت‌های نادرست اخباری را منتشر کنند که موجب تشویش اذهان اهدا کنندگان و بیماران باشد. به همین دلیل تمام تلاش ما این است که خون مورد نیاز مراکز درمانی را از طریق شبکه خون‌رسانی تأمین کنیم. چنانچه به حضور بیشتر اهداکنندگان نیاز باشد از طریق روابط عمومی سازمان انتقال خون و مراکز استانی اطلاع‌رسانی خواهیم کرد. 

وی بیان کرد: نیاز به خون یک نیاز همیشگی است و بسیاری از افراد به دلیل اختلالات انعقادی و اختلالات ژنتیکی نیاز دارند که خون فرآورده‌های خونی را به صورت مستمر دریافت کنند. از سوی دیگر، خون، گلبول‌های قرمز خون، پلاکت و پلاسما مواد بیولوژیک و زنده هستند که هیچ جایگزین آزمایشگاهی ندارند و از طرف دیگر طول عمر مشخصی دارند. لذا از یکسو باید مراقب بود که از این محصولات دچار ضایعات نشویم و از سوی دیگر باید پاسخگوی بیماران نیازمند دریافت مستمر خون و همچنین افرادی که تحت جراحی‌های گسترده قرار گرفته یا کسانی که دچار سوانح می‌شوند، باشیم. 

صداقت یادآور شد: از زمانی که فرد برای اهدای خون وارد مرکز یا پایگاه انتقال خون می‌شود تا زمانی که خون و فرآورده خونی آماده‌سازی و توزیع می‌شود، هزار و ۵۰۰ فرایند روی آن اتفاق می‌افتد و یک واحد خون اهدایی که حاوی ۴۵۰ سی‌سی، پس از کنترل، فرآورده‌گیری و غربالگری با فن‌آوری‌های نوین انجام می‌شود اجازه داده می‌شود که تبدیل به سه فرآورده گلبول قرمز فشرده، پلاکت و پلاسما شده و پس از آن اجازه توزیع پیدا می‌کند. این فرآیند حداکثر ۲۴ ساعت طول می‌کشند.

وی با بیان اینکه سازمان انتقال خون با اهدای خون هیجانی مخالف است، گفت: این نوع اهدای خون یک جمعیت خاص و مشخص را هدف قرار نمی‌دهد، لذا ممکن است بیش از نیاز یا کمتر از نیاز واقعی باشد. افرادی که اقدام به اهدای خون هیجانی می‌کنند ممکن است داروهایی مصرف کرده باشند یا تحت شرایطی باشند که سلامت خود یا سلامت گیرنده را مورد تهدید قرار دهد. به همین دلیل تأکید ما روی اهدای خون سالم، آگاهانه و داوطلبانه است و از اعلام فراخوان‌‎ها و کمپین‌ها چندان استقبال نمی‌کنیم مگر اینکه در شرایط خاصی باشیم. 

وی افزود: الان با توجه به برودت هوا و ورود موج هوا نیاز داریم که اهداکنندگان بیشتر از گذشته به پایگاه‌ها و مراکز اهدای خون مراجعه کنند، اما اهدای خون هیجانی را هیچ‌گاه تأیید نمی‌کنیم. 

صداقت یادآور شد: در بیمارستان‌ها به هیچ عنوان از افراد خون‌گیری نمی‌شود و تنها از طریق شبکه خون‌رسانی، خون در این مراکز توزیع می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز