خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

اختصاص ۱۵ میلیارد تومان به سرانه هنرستان‌ها/ تحصیل ۱۰۰ هزار دانش‌آموز در طرح برون‌سپاری

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۶۱۴۱

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش گفت:‌ تا سال گذشته آمار دانش آموزان هنرستانی در مدارس شبانه روزی ۹۰ هزار نفر بود و امسال هنوز آمار جدید احصا نشده است.

«عباس بیات» مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص افزایش سرانه هنرستان‌ها توضیح داد: برای اولین بار به این دلیل که عدد سرانه هنرستان‌ها با سرانه دبیرستان‌ها و متوسطه اول فرق می‌کند، ردیف بودجه‌ای برای آن ایجاد شده و گام اول برداشته شده و در این گام ۱۵ میلیارد تومان به صورت خاص برای سرانه هنرستان‌ها اختصاص داده شده است. 

او تصریح کرد:‌ یک بحثی هم در مورد سرانه دانش آموزان مدارس شبانه روزی وجود دارد که قبل از مهرماه دو مرحله تا به حال پرداخت صورت گرفته است. البته اقدامات متعدد دیگری هم در جریان است که مقداری از سرانه مدارس شبانه روزی را افزایش خواهد داد و امیدواریم هم دستگاه های گوناگون هم دولت بتواند در این زمینه کمک کند.

بیات در پاسخ به این سوال که آیا این مبلغ به همه مدارس شبانه روزی واریز شده است، اظهار کرد: ممکن است در یک استانی با تاخیر این پرداخت اتفاق افتاده باشد و باید پیگیری شود، اما عمدتا این موضوعات به همین شکلی که گفتم انجام می‌شود، یعنی به محض اینکه پول به استان واریز می‌شود، به منطقه تخصیص پیدا می‌کند و منطقه نیز این مبلغ را به مدارس می‌فرستند. اگر مورد خاصی باشد که پرداخت صورت نگرفته، می‌توانیم آن را پیگیری کنیم. 

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش درمورد هنرستان‌های مجاور و تعامل با دستگاه‌های مختلف برای تحقق اهداف این هنرستان‌ها توضیح داد: هنرستان‌ها معمولا در جوار کارگاه، کارخانه یا مجموعه تولیدی واقع می‌شوند. این یک نوع مشارکت ما با دستگاه‌ها و مجموعه‌های بیرونی است و نوع دیگر همکاری است که مثلا با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در رشته‌های مختلف و مرتبط داریم، با سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌های وزارت کشور برای هنرستان‌های آتش نشانی همکاری داریم، با اتحادیه‌های فوتبال برای رشته فوتبال یا با سایپا و ایران خودرو برای خدمات پس از فروش خودرو تعامل داریم، با راه آهن، با وزارت بهداشت برای رشته بهیاری، با نیروی دریایی سپاه یا ارتش و سازمان بنادر و کشتیرانی در رشته مرتبط و… همکاری داریم. تقریبا می‌توان گفت با اکثر وزارتخانه‌های کشور تفاهم داریم و این عامل یا با بخش خصوصی آن‌ها یا بخش حاکمیتی است. 

او در خصوص آمار دانش آموزان فنی و حرفه‌ای یا هنرستان‌ها در مدارس شبانه روزی گفت: تا سال گذشته آمار این دانش آموزان ۹۰ هزار نفر بود و امسال هنوز آمار جدید احصا نشده است. 

بیات در تعامل با دستگاه‌های مرتبط برای حمایت از دانش آموزان هنرستانی محروم و بی‌بضاعت گفت: قرارگاه عدالت تربیتی به صورت خاص برای محرومیت‌زدایی با حمایت‌هایی که از دستگاه‌های مختلف و شبکه‌های حمایتگر وجود دارد، تلاش می‌کند و از ظرفیت‌های دولتی مانند بهزیستی، کمیته امداد، خیرین و… استفاده می‌شود همچنین از ظرفیت مسئولیت اجتماعی شرکت‌های مختلف هم در این حوزه بهره می‌بریم. در مجموع این فعالیت‌ها در قرارگاه عدالت تربیتی انجام می‌شود و یک بخش ویژه‌ای هم برای دانش آموزان هنرستانی در نظر گرفته شده است. 

مدیرکل فنی و حرفه در مورد تعداد هنرستان‌های برون سپاری و آخرین وضعیت معلمان آن گفت: برون سپاری یکی از روش‌های فنی و حرفه‌ای است که ما یا بخشی از فرایند آموزش مهارتی را در محیط‌های جوار کارخانه انجام می‌دهیم و به ازای آن پرداختی داریم یا در داخل مدرسه از ظرفیت برخی شرکت‌ها ممکن است استفاده کنیم. تعداد دانش آموزان ما در طرح برون سپاری تا سال گذشته ۱۰۰ هزار نفر بوده و پیش بینی امسال ما نیز همین قدر است. 

او تصریح کرد: معلمان برون سپاری وابستگی به آموزش و پرورش ندارند و این رشته ها، رشته‌هایی هستند که ما نیاز محدودی به آن‌ها داریم و مثلا یک سال براساس آمایش سرزمینی به رشته‌ای نیاز داریم یا شرکت به این رشته خاص فقط برای مدتی نیاز دارد. پس نمی‌توان ایجاد رابطه استخدامی بین ما و معلم‌ها متصور بود و به صلاح و درست هم نیست چرا که منطقه شاید سال بعد اصلا به آن رشته نیاز نداشته باشد و بازار کارش اشباع شود. ما متناسب با بازار کار آموزش می‌دهیم و برون سپاری نیز به جهت همین انعطاف‌پذیری ایجاد شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز