خبرگزاری کار ایران

مسئول تیم بهداشت محیط اعزامی به عراق:

۶۷ درصد موکب‌های اربعین دارای تهویه مناسب هستند

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۹۶۵۲

مسئول تیم بهداشت محیط اعزامی به عراق با اعلام این که ۱۰۷۱ موکب یعنی حدود ۶۷ درصد موکب‌ها به ویژه موکب‌های چادری دارای تهویه مناسب هستند، از بازدید بهداشتی از ۱۵۸۳ موکب و درمانگاه زائران اربعین حسینی خبر داد.

به گزارش ایلنا، غلامی، مسئول تیم بهداشت محیط اعزامی به عراق گفت: تاکنون ۹۹۹ مورد نظارت بر پخت و پز در مواکب انجام شده که حدود ۹۰ درصد رعایت بهداشت مواد غذایی مناسب بوده است.

وی با اشاره به توزیع شربت فله ای در موکب، اظهار داشت: توزیع شربت با توجه به شرایط گرمای هوا انجام می شد که با مداخله کارشناسان، کلرزنی آب مصرفی و کنترل توزیع تاکنون مشکل حادی در این زمینه گزارش نشده است.

وی با اعلام ۲۴۲۶ کلرزنی آب ها، افزود:  تعداد موارد کلر باقیمانده مطلوب ۱۱۴۲ مورد، بیشتر مربوط به بین راه و بعضاً حاشیه شهر کربلا و نجف و کاظمین بوده است. همچنین  میزان آب کلرینه شده که کلر باقیمانده صفر بوده توسط ‌کارشناس تیم اعزامی ۶۰۴۷ مترمکعب (۶۰۴۷۰۰۰ لیتر) بوده است.

مسئول تیم بهداشت محیط اعزامی به عراق  با بیان این که حدود ۱۲۱ موکب شناسایی شده تاکنون دارای کارشناس بهداشت محیط همراه بودند، گفت:  تعداد خادمان آموزش داده شده ۷۰۸۷ نفر، تعداد زائران آموزش داده شده  ۱۳۳۴۳ نفر، میزان رعایت استفاده از ماسک در تجمعات و مکان های سرپوشیده  از جمله محل های اسکان توسط زائران ایرانی حدود ۱۰ درصد بوده است.

غلامی توصیه های اعلام شده بهداشتی به زائران اربعین را چنین برشمرد: رعایت بهداشت فردی از جمله شستن مرتب دست یا ضدعفونی آن،  استفاده از ماسک به ویژه توسط افرادی که دارای علائم تنفسی هستند،  عدم استفاده از آب غیر مطمئن در خارج از موکب ها،  عدم استفاده از غذای پخته شده سرد،  استفاده به حد کافی از آب برایجلوگیری از گرمازدگی.

وی با تاکید بر این که  زائران دارای علائم بیماری تنفسی یا گوارشی به درمانگاه های مرکز پزشکی هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در عراق یا به نزدیکترین مراکز درمانی مراجعه کنند، ابراز داشت: آموزش خادمان و موکب داران در راستای رعایت پروتکل ها و موازین بهداشت محیطی در موکب ها و آموزش زائران در راستای خود مراقبتی در مقابل بیماری های واگیردار به ویژه بیماری های واگیردار گوارشی با اولویت وبا و بیماری های واگیردار با اولویت کووید۱۹ از اهم برنامه های تیم اعزامی است.

وی افزود: کنترل کیفی آب مصرفی موکب ها و زائران از قبیل کلرسنجی و کلر زنی در صورت نیاز،  کنترل بهداشت محیط موکب های ایرانی و محل های طبخ غذا و محل های اسکان زائران از جمله نظافت مستمر، تهویه ، مدیریت پسماند و پساب،  کنترل بهداشت فردی خادمان و موکب داران،  کنترل بهداشت مواد غذایی از جمله نظارت بر طبخ غذا ، نگهداری مواد اولیه غذایی( خوراکی و آشامیدنی) و سنجش با تجهیزات پرتابل همراه،  کنترل و رصد بیماری های واگیردار با هماهنگی تیم بیماری ها، در دستور کار قرار دارد.

مسئول تیم بهداشت محیط اعزامی به عراق گفت: بر اساس دستور وزیر بهداشت و هماهنگی انجام شده تیم مهندسی بهداشت محیط ایران در قالب ۲۸ نفر کارشناس مجرب با هدایت و برنامه ریزی مرکز پزشکی حج و زیارت در سفر معنوی اربعین، تیم سلامت هلال احمر جمهوری اسلامی کشور را همراهی کردند.

غلامی افزود: تقریباً قریب به ۱۵ درصد موکب ها که تا الان توسط تیم اعزامی بهداشت محیط شناسایی و بازدید شده اند دارای کارشناس بهداشت محیط همراه هستند.

وی در خصوص وضعیت استقرار تیم اعزامی نیز گفت: تیم بهداشت محیط ایران در کربلا، نجف، کاظمین، سامرا و بین راه نجف و کربلا مستقر است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز