خبرگزاری کار ایران

در نشست معاون پژوهشی وزارت علوم مطرح شد:

لزوم شکل‌گیری نظام آموزش مادام العمر در کشور/ تشکیل شورای مهارت افزایی و صلاحیت حرفه‌ای دانشجویان

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۵۶۵۸

معاون پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری با بیان اینکه آموزش‌های مهارتی از جنبه اشتغال بسیار مهم است، گفت: نظام آموزش مادام العمر باید در کشور ما شکل گیرد البته این نظام وجود دارد ولی باید کارآمد شود.

به گزارش ایلنا از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر پیمان صالحی، در نشست تخصصی برنامه‌ها و اهداف وزارت عتف در حوزه مهارت افزایی و هدایت شغلی دانشجویان که امروز سه‌شنبه در محل این وزارت برگزار شد، اظهار امیدواری با برگزاری این جلسات همکاران در نظام آموزش عالی نظری نه‌تنها با ظرفیت‌های حوزه آموزش مهارتی آشنا شده بلکه بتوانند به نحو احسن از این ظرفیت‌ها بهره گیرند. 

صالحی اظهار داشت: در نظام آموزشی کشور، برخی آموزش‌ها به صورت نظری و برخی به صورت مهارتی وجود دارد. 

وی با بیان اینکه این نظام‌های آموزشی هم می‌توانند قبل از دانشگاه و هم در دوران دانشگاهی باشند، افزود: آموزش و پرورش کشور متولی دوره قبل از دانشگاه است و دوره‌های نظری پس از دریافت دیپلم دو دوره هستند. 

معاون پژوهشی وزارت علوم خاطرنشان‌کرد: دوره‌های مهارتی شامل: نظام آموزش عالی مهارتی و نظام فنی و حرفه‌ای هستند. 

وی افزود: نظام آموزش عالی مهارتی، نظامی است که منجر به مدرک دانشگاهی می‌شود و دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و جامع علمی کاربردی مسئولیت آن را بر عهده دارند؛ اما نظام فنی و حرفه ای، سازمان فنی و حرفه‌ای ذیل وزارت کار مسئول آموزش‌های تخصصی دوره کوتاه مدت است که منجر به مدرک دانشگاهی نمی‌شود و برای توانمندسازی مهارت فنی ایجاد شده است. 

معاون پژوهشی وزارت علوم در ادامه سخنان خود اظهار داشت: در کشورهای پیشرفته اکثر افراد وارد نظام‌های آموزش‌های مهارتی می‌شوند چرا که به واسطه نظام طبقه‌بندی مشاغل دقیقی که برای این آموزش‌ها پیش‌بینی شده فرد قابلیت ارتقا تا بالاترین درجات را دارند لذا در نظام طبقه‌بندی مشاغل ما نیز باید برای دوره‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی این پیش‌بینی‌ها در نظر گرفته شود. 

وی افزود: در کشور ما لازمه احراز شغل، داشتن مدرک تحصیلی است اما در بسیاری از کشور جهان دیگر نظام صلاحیت حرفه‌ای و آموزش مادام العمر مدنظر است. بنابراین نظام مهارتی در کشورهای در حال رشد و پیشرفته نظامی است که از نظام‌های نظری نیز جلو می‌زند. 

صالحی در پایان سخنان خود آموزش‌های مهارتی را از جنبه اشتغال بسیار مهم توصیف کرد و گفت: نظام آموزش مادام العمر باید در کشور ما شکل گیرد البته این نظام وجود دارد ولی باید کارآمد شود. 

راه اندازی ۴۰ مرکز هدایت شغلی و کاریابی در کشور

دکتر محمدسعید سیف مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم نیز در این نشست ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های معاونت پژوهشی در حوزه مهارت افزایی و هدایت شغلی اظهار داشت: ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت ابزارهای مختلفی دارد که یکی از این ابزارها مهارت افزایی است. 

وی تصریح کرد: مهارت افزایی در اسناد بالادستی همواره مورد تاکید قرار گرفته است و این تاکید در آن جهت بوده که آموزش‌های نظری به سمت مهارت شغلی و افزایش مهارت شغلی است سوق یابند. 

به گفته سیف، بازنگری و متناسب‌سازی مستمر برنامه‌های درسی، برگزاری دوره‌های مهارت افزایی مشترک دانشگاه و صنعت متناسب با نیازهای شغلی، پایش مستمر وضعیت اشتغال دانش آموختگان، ساماندهی و افزایش کیفیت دوره‌های کارآموزی و کارورزی، اطلاعات و آمار بازار کار، برگزاری نمایشگاه‌های کار و معرفی مشاغل، ارائه مشاوره‌های شغلی در حوزه‌های تخصصی مختلف، برگزاری بازدیدهای صنعتی با همکاری صنایع مختلف و اطلاع‌رسانی مستمر فرصت‌های شغلی از عناوین و محورهای موثر در توسعه مهارت‌ها و توانمندی‌های شغلی دانشجویان و دانش آموختگان است. 

مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم با اشاره به تشکیل شورای مهارت افزایی و صلاحیت حرفه‌ای دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاهی خاطرنشان کرد: این شورا در گسترش مهارت افزایی و هدایت شغلی در دانشگاه‌ها بسیار موثر است. 

وی در ادامه سخنان خود در خصوص مراکز هدایت شغلی و کاریابی‌های تخصصی اظهار داشت: ۴۰ مرکز هدایت شغلی و کاریابی در کشور با توجه به وسعت دانشگاه‌های استان و تعداد دانشجویان ایجاد شده است. 

سیف، توسعه و تقویت برگزاری دوره‌های مهارت‌افزایی دانشجویان متناسب با نیاز بازار کار را مهم دانست و برنامه ریزی لازم جهت بهبود دوره‌های کارآموزی و کارورزی را مهم توصیف کرد. 

جهت گیری ما باید به سمت حیطه مهارتی باشد

دکتر عمادی مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم نیز در این نشست گفت: رویکردهای جدید در برنامه تحول حوزه معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می‌تواند به اشتغال در بازار کار کمک کند. 

وی با بیان اینکه مدرک‌گرایی بدون توجه به نیاز بازار کار نگران‌کننده است افزود: بدین منظور در ساختار جدید معاونت آموزشی رشته‌های بین رشته‌های مورد تاکید و اصلاح و بهبود برنامه‌های درسی در دستور کار این معاونت قرار گرفته است. 

عمادی تصریح کرد: در نظام آموزشی در چند حیطه می‌توانیم فعالیت داشته باشیم؛ یکی از حیطه‌ها، حیطه شناختی است که در حد حافظه و مطالب تئوری و نظری بیان می‌شود. در حیطه محیط روانی حرکتی - مهارتی سازمان‌های آموزشی دارای اهمیت است لذا جهت گیری ما باید به سمت حیطه مهارتی باشد و دست ورزی دانشجویان امروزه دارای اهمیت فراوان است. 

وی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: جهت‌گیری معاونت آموزشی در اصلاح ساختار و رویکرد صلاحیت حرفه‌ای و نیاز بازار کار است؛ در این راستا در چارچوب صلاحیت حرفه‌ای نیاز بازار کار، طرح ۳+۳ در دستور کار قرار گرفته است و ان شاء الله با امضای سه معاونت وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت و درمان و آموزش پزشکی اجرایی خواهد شد. 

عمادی گفت: بر اساس این طرح دانش آموزان پس از سه سال تحصیلی در دوران دبیرستان وارد سه سال دوره مهارت می‌شوند و مهندسی مهارت می‌گیرند و سپس وارد بازار کار می‌شوند. این طرح‌ها به ما کمک می‌کنند که بتوانیم ساماندهی در حوزه مشاغل حرفه‌ای داشته باشیم. 

وی به محتوای درسی اشاره کرد و گفت: در بخش محتوا تاکید دارم که بتوانیم برای محتوای هر کتاب یک پیوست حرفه‌ای داشته باشیم تا علاوه بر آنکه اساتید برای آموزش دانشجویان در حیطه شناختی و مهارتی تلاش می‌کنند کنند مباحث درس نیز پیوسته مهارتی داشته باشد. 

مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم افزود: مدرک تحصیلی دانش‌آموختگان ما باید با نیازهای کنونی بازار کار مطابقت پیدا کند. امروزه با توجه به آموزش‌های مجازی، آموزش‌ها بسیار آسان شده و می‌توانیم با پیوست QR، دانشجویان خود را به مهارت‌ها و آزمایشگاه‌های مجازی مرتبط کنیم. 

وی در بخش پایانی سخنان خود جای داده کاوی آموزش را به عنوان یک رشته بین رشته‌ای در نظام آموزشی خالی دانست و گفت: داده کاوی آموزشی صرفاً مباحث موجود در صفحات وب به صورت نظری نیست بلکه اتصال دانشجویان به سمت آموزش‌های مهارتی است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز