خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

ورود بالای نیمی از رتبه‌های برتر کنکور به دانشگاه فرهنگیان/ پاسخ به نگرانی‌ها درباره ۲ بار گزینشِ دانشجو معلمان در سال

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۴۸۷۲

رئیس دانشگاه فرهنگیان گفت: باید گزینش اولیه دانشجویان را خیلی دقیق‌تر کنیم؛ امروز گزینش اولیه ما شرایط مطلوبی ندارد. با ۱۰ روز فرصت می‌خواهیم بیش از ۵۰ هزار نفر را گزینش کنیم که طبیعتا در این مدت گزینش خیلی بادقت انجام نمی‌شود.

«رضا مرادصحرایی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به سوالی‌ها درباره دوبار گزینش در سال برای دانشجویان دانشگاه فرهنگیان و برخی نگرانی‌ها در این باره توضیح داد: ما موظف هستیم معلم تربیت کنیم و وظیفه ما تامین معلم است نه تامین شغل. کسانی که برای معلمی به این دانشگاه آمده باشند نه تنها نگران نمی‌شوند، بلکه خوشحال هم می‌شوند. متاسفانه فعلا نظام پذیرش ما مبتنی بر انگیزه بیرونی است یعنی شغل و حقوق و سربازی.

رئیس دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: طرح گزینش مستمر این است که انگیزه بیرونی را به انگیزه درونی تبدیل کند و فرد را به تمام معنا؛ ذهنی و روحی برای معلمی آماده کند. گاهی مواجه هستیم با افرادی که با انگیزه بیرونی به دانشگاه آمده‌اند و  به معلمی به دید شغل نگریسته و برخی رفتارهای معلمی را رعایت نمی‌کنند که البته تعداد این افراد کم است، اما یک نفر از این افراد هم در نظام تعلیم و تربیت زیاد است. 

اوافزود: وظیفه دانشگاه فرهنگیان تامین کیفیت است و تعهد من به این ملت و نظام این است که معلم تحویل جامعه بدهم نه صرفا کسی که یک لیسانس گرفته است. 

مرادصحرایی در خصوص حضور رتبه‌های تک رقمی در بین پذیرفته شدگان و متقاضیان ورود به دانشگاه فرهنگیان توضیح داد: در سالهای قبل بله اینطور بود و یک بار رتبه ۹ و ۷۵ کنکور را در دانشگاه فرهنگیان داشتیم، اما آمار امسال در خصوص رتبه های برتر متقاضی حضور در دانشگاه فرهنگیان را تا زمان اعلام قبولی‌های نهایی نداریم. 

رئیس دانشگاه فرهنگیان در مورد امتیاز برای برخی فعالان مانند نیروهای جهادی، بسیجی‌های فعال و… در این دانشگاه خاطرنشان کرد: ورود به این دانشگاه صرفا با کنکور سراسری است. در مصاحبه افراد مصاحبه گر شاید این ویژگی‌ها را در نظر بگیرند، اما هیچ کدام از مواردی که گفتید در پذیرش و ورود مطرح نیست. 

او در مورد مشکلات معیشتی معلمان در سالهای اخیر و تاثیر این مسائل در بی‌انگیزگی افراد برای ورود به دانشگاه فرهنگیان و پرداختن به شغل معلمی بیان کرد: اصلا اینطور نیست؛ معلمان بدون هیچ تردیدی شریف‌ترین قشر جامعه ما هستند و امروز ما با وجود اینکه تراز علمی برای جذب دانشجو معلم تعریف کرده‌ایم و کف ۶۵۰۰ را در نظر گرفته ایم، باز هم متقاضیان زیادی داریم و بیش از ۱۰۰ هزار نفر برای ۲۵ هزار نفری که جذب خواهند شد، شرایط علمی لازم را دارند و متقاضی ورود به دانشگاه فرهنگیان هستند. این فشارهایی که روی سن ورود به دانشگاه فرهنگیان وجود دارد نیز برای همین موضوع است که تقاضا زیاد است. بیش از نیمی از رتبه‌های برتر به دانشگاه ما می‌آیند و این یعنی اشتیاق به معلمی زیاد است. بنابراین تنگناهای معیشتی معلمان را رنجور کرده، اما آنها را از ماموریت‌شان دور نکرده است. 

مرادصحرایی در خصوص اعمال نظر دانشگاه فرهنگیان در آیین نامه جذب و به روزرسانی آن بیان کرد: متاسفانه در گذشته نقشی نداشتیم، ولی از دوره جدید حتما فعال‌تر خواهیم شد. 

رئیس دانشگاه فرهنگیان در مورد مواردی که در گزینش بیشتر اهمیت دارد نیز اظهار کرد: بحث مورد نظر ما این است که باید گزینش اولیه را خیلی دقیق‌تر کنیم؛ امروز گزینش اولیه ما شرایط مطلوبی ندارد. با ۱۰ روز فرصت می‌خواهیم بیش از ۵۰ هزار نفر را گزینش کنیم که خیلی با دقت انجام نمی‌شود. عمده‌ترین موضوع مورد نظر ما همین بحث است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز