خبرگزاری کار ایران

میدری:

ضعف تحصیلی پس از کرونا در خاورمیانه به بیش از ۶۷ درصد رسیده است

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۱۸۶۹

یک اقتصاددان گفت: کرونا موجب شد با حباب آموزش در دنیا مواجه شویم. رفتار دانش‌آموزان و آموزش دهندگان تغییر کرد و حتی دولت‌ها هزینه آموزشی خود را به دلیل تعطیلی یا نیمه‌تعطیلی کاهش دادند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، احمد میدری، اقتصاددان در همایش فقر و نابرابری در مورد تاثیرات کرونا بر آموزش گفت: بعد از پاندمی کرونا وارد پاندمی نابرابری آموزشی مواجه شدیم. همه جهان نیز با آن مواجه هستند و همه دولت‌ها و جوامع باید با این مسئله به صورت سازمان یافته برخورد کنند. در اروپا که وضعیت آموزشی قوی در جهان دارد، حدود ۴۰ درصد ضعف تحصیلی اتفاق افتاده است و ۱۰ درصد از دانش آموزان در پایه تحصیلی که هستند سواد پایه ندارد و این آمار در خاورمیانه به بیش از ۶۷ درصد رسیده است.

میدری افزود: اینکه ما دنبال مشارکت با دولت‌ها هستیم تا فقر آموزشی را کاهش دهیم به این دلیل است که سیستم پیچیده است. ما در تاریخ آموزش در دو مقطع توانستیم جهش کنیم؛ یک بار بعد از انقلاب مشروطه و در حدود سال ۱۳۳۰ و یکی بعد از انقلاب اسلامی ایران که انرژی اجتماعی بزرگی ایجاد شد و نابرابری آموزشی را نپذیرفتیم و قرار شد تحولی بزرگ در این زمینه ایجاد شود. اما بعد از جنگ این انرژی کاهش یافت و همزمان در جهان الگوی نادرستی ایجاد شد.

وی به دوران شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: کرونا موجب شد با حباب آموزش در دنیا مواجه شویم. رفتار دانش‌آموزان و آموزش دهندگان تغییر کرد و حتی دولت‌ها هزینه آموزشی خود را به دلیل تعطیلی یا نیمه‌تعطیلی کاهش دادند.

میدری بیان کرد: تغییر رفتار بدون مشارکت نیروهای اجتماعی امکان‌پذیر نیست پس باید با همراهیِ همه‌ی گروهای اجتماعی بتوانیم رفتارهای غلطی که در کرونا ایجاد شد را اصلاح کنیم.

وی گفت: اتفاق نظر زیادی در جامعه و اجتماع وجود ندارد و عدم گفت‌وگو بین نیروهای مدنی مشکل ساز است. آن‌ها با گفت‎ وگوی بیشتر می‌توانند صدای خود را سازمان‌یافته‌تر به گوش دولت برسانند.

میدری تصریح کرد: دولت‌ها اسیر نظام اداری هستند. اینکه چرا دولت‌ها نمی‌توانند به سمت از بین بردن فقر آموزشی بروند دلیلش این است که تغییر در سیستم اداری امری پیچیده و تکنیکی است. در پرتو انقلاب‌های بزرگ توانستیم تغییرات اساسی در نظام اجتماعی ایجاد کنیم. اگر می‌خواهیم اشکالات بنیادین آموزش و پروش را حل کنیم باید تغییرات ساختاری ایجاد شود.

وی افزود:‌ تغییر رفتار بدون مشارکت نیروهای اجتماعی امکان‌پذیر نیست پس باید همراهی داشته باشیم تا بتوانیم رفتارهای غلطی که در کرونا ایجاد شد را اصلاح کنیم.اتفاق نظر زیادی در جامعه و اجتماع وجود ندارد در حوزه کودکان با نیازهای ویژه و سمن‌ها و… دیدگاه‌هایی وجود دارد آنچه مشکل ایجاد می‌کندعدم گفت و گو بین نیروهای مدنی است تا بتوانند صداهای خود را سازمان یافته‌تر به دولت منتقل کنند. البته در پرتو انقلاب‌های بزرگ توانستیم تغییرات اساسی در نظام اجتماعی ایجاد کنیم.

میدری با اشاره به مشکل سیستم آموزشی کشور گفت: آموزش و پرورش خوب در یک سیستم خوب وجود دارد و تا مدیریت و نیروی انسانیِ خوبی نداشته باشیم آموزش و پرورش خوبی هم نخواهیم داشت.

وی تاکید کرد: ما نمی‌توانیم در مورد بچه‌های بازمانده از تحصیل صحبت کنیم و بگوییم برای این گروه چه اقدامی باید انجام داد. در واقع نمی‌توانیم موردی به این قضیه نگاه کنیم بلکه برای حل مشکل باید سیستم را اصلاح کرد.

میدری تاکید کرد: مسئله‌ی آموزش و پرورش ماعدم هماهنگی بین چهار گروه مختلف این حوزه است. این چهار گروه عبارتند از: دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها، معلمان، سیاستگذاران و در نهایت کارآفرینان.

وی با اشاره به این‌عدم هماهنگی گفت: کارآفرینان معتقدند خروجیِ مراکز آموزشی کیفیت لازم را ندارد و افراد برای ورود به بازار کار آماده نیستند. روی مهارت خیلی تاکید نمی‌شود در حالیکه در برخی از کشورها ۵۰ درصد دانش‌اموزان به سمت مهارت‌آموزی می‌روند و جذب کار می‌شوند.

وی به معلمان اشاره کرد و گفت: معلمان از وضعیت خود راضی نیستند و از حقوق ناکافی، تبعیض جنسیتی وعدم توجه مسئولین به آن‌ها گلایه دارند.

میدری در خصوص خانواده‌ها و دانش‌آموزان گفت: این گروه نیز شکایتهای خود را دارند؛ اینکه دسترسی به وسایل آموزشی کافی نیست، هزینه‌ی آموزش بالاست و… از موارد مورد شکایت آن‌هاست.

وی گفت: مسئولین نیز به بودجه‌ی ناکافیِ آموزش و پرورش اشاره می‌کنند. دخالت بی‌جا در انتصابها وعدم همکاری بخش‌های دیگر در حوزه‌ی آموزش موضوع دیگر مورد اعتراض آن‌هاست.

میدری تاکید کرد: پس ما با مشکل‌ عدم هماهنگی مواجه هستیم. حالا سوال این است که برای ایجاد این هماهنگی چه باید کرد؟

رضا کیانیان هنرپیشه تئاتر و سینما در  ادامه همایش فقر و نابرابری آموزشی گفت:  من پسرم را برای تحصیل و زندگی به خارج فرستادم و از این موضوع هم بسیار خوشحالم بعد از آنکه پسرم رفت و تحصیل را آغاز کرد با من تماس گرفت و گفت من اینجا نشستم بچه‌ها هر سوال مزخرفی را می‌پرسند و معلم می‌گوید به به چه سوال خوبی و پسرم بعد از مدت‌ها یاد گرفت تا بفهمد هر سوالی را بپرسد و پرسیدن چقدر خوب است. چیزی که امروز در کشور ما خیلی کم است.

کیانیان تصریح کرد: من در تئاتر بازی کردم و مبنای تئاتر گفتگو و برقراری دیالوگ است اگر در کشوری گفتگو برقرار باشد آن کشور رشد خواهد کرد اگر گفتگو نباشد در همان سطح باقی خواهد ماند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز