خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا اعلام شد:

جزئیات چگونگی انتخاب دانشجویان برای فرصت مطالعاتی ۶ ماهه خارج از کشور

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۹۷۴۶

معاون بورس و امور دانشجویان بین‌الملل سازمان امور دانشجویان جزئیات چگونگی انتخاب دانشجویان برای فرصت مطالعاتی ۶ ماهه خارج از کشور تشریح کرد.

«محمدجواد سلمان‌پور» معاون بورس و امور دانشجویان بین‌الملل سازمان امور دانشجویان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد شیوه اقدام دانشجویان برای کسب فرصت مطالعاتی در خارج از کشور توضیح داد: پس از گذراندن آزمون جامع و تصویب پیشنهاد رساله دکتری، دانشجو می‌تواند با هدایت استاد راهنمای خود، یک استاد میزبان شاخص در حیطه پایان نامه خود انتخاب و مذاکره کند. در صورت دریافت پذیرش، تمامی مدارک از جمله مدرک زبان، دعوت نامه استاد میزبان، چکیده پیشنهاد رساله مصوب و رزومه را برای سازمان امور دانشجویان ارسال می‌کنند و پس از ارزیابی مدارک توسط کارگروه تخصصی، متقاضیانی که معیارهای مربوطه را داشته باشند برای اعزام انتخاب می‌شوند.

وی ادامه داد: از جمله معیارهای انتخاب این است که استاد و دانشگاه میزبان بسیار شاخص بوده و پروژه متقاضی در رفع نیازهای کشور حائز اهمیت باشد. اگرچه ما به این موضوع قائل هستیم که اعزام دانشجوی دکتری به خارج از کشور قطعا برای فرد و کشور آورده بسیاری دارد، اما متاسفانه به علت محدودیت‌های مالی مجبور به انتخاب بسیار سخت گیرانه‌ای هستیم. 

معاون بورس و امور دانشجویان بین‌الملل سازمان امور دانشجویان با اشاره به اهمیت ایجاد افق‌های جدید در دانشجویان توضیح داد: حضور متقاضیان در خارج از کشور علاوه بر منفعت‌های علمی، صنعتی و… می‌تواند بر بینش و افق‌های اجتماعی و فرهنگی آن‌ها نیز تاثیر بگذارد و از طرف دیگر باعث ایجاد روابط بین المللی دانشگاه و استاد خود می‌شود به عنوان مثال اخیرا یکی از دانشجویان موفق به ایجاد یک قرارداد بین دانشگاهی (بین دانشگاه خود و دانشگاه میزبان) شد و بدین طریق دانشجویان مشترک موفق به دریافت دو مدرک دکتری از هر دو دانشگاه شدند.

او افرود: لازم به ذکر است در انتخاب متقاضیان هیچ محدودیت رشته‌ای وجود ندارد و تاکنون از رشته‌های هنر مانند تئاتر، از رشته علوم انسانی شاخه علوم سیاسی و رشته‌های فنی و مهندسی، کشاوررزی، دامپزشکی و… اعزام به خارج داشته‌ایم.

سلمان‌پور در مورد کشورهایی که برای این فرصت کوتاه مدت مطالعاتی در نظر گرفته شده‌اند نیز اظهار کرد: این فرصت‌های کوتاه مدت ۶ ماهه برای هر کشوری می‌تواند باشد حتی کشورهای آفریقایی، آمریکای لاتین و…

وی با تاکید بر وجود شرایط جهت فرصت تحقیقاتی در داخل کشور که به علت‌ عدم توجه رسانه‌ای مغفول مانده است، توضیح داد: ارتباط بین دانشگاه‌های داخل کشور از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که انجام فرصت تحقیقاتی در داخل کشور کمک بزرگی به این مقوله مهم می‌کند. در این نوع فرصت نیز دانشجو می‌تواند با گذراندن بخشی از دوره دکترای خود در دانشگاه دیگر به مدت حداقل سه ماه و تا حداکثر ۹ ماه از مزایایی همچون دریافت مقرری ماهانه، پژوهانه، خوابگاه دانشگاه میزبان و… استفاده کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز