خبرگزاری کار ایران

وزیر علوم:

سقف پرواز اساتید و دانشجویان را بالا بردیم

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۵۷۴۹

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از اختصاص ۵ میلیارد و ۷۰۰ تومان اعتبار برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام خبر اد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با موضوع تشریح اقدامات یکساله وزارت علوم در دولت سیزدهم و برنامه‌های بزرگداشت هفته دولت صبح امروز ۲۳ مردادماه در این وزارتخانه برگزار شد.وزیر علوم در ابتدای این جلسه ضمن تبریک روز خبرنگار و اهمیت نقش قلم، خلاصه‌ای از اقدامات یکساله وزارت علوم را مطرح کرد.

محمدعلی زلفی‌گل گفت: ابتدا مجددا از همراهی دانشگاه و دانشگاهیان در بازگشایی مجدد دانشگاه‌ها و تبدیل آموزش مجازی به حضوری تشکر می‌کنم. ما از مهرماه سال جاری با همین سبک و سیاق آموزش حضوری را دنبال می‌کنیم و از امکانات آموزش الکترونیک همچنان استفاده خواهیم کرد.

او افزود: من از سال ۸۳ به بعد که معاون پژوهشی دانشگاه بودم، دغدغه آموزش عالی داشتم و در زمینه مسائل فرهنگی، سیاست گذاری علم و پژوهش، ارتباط صنعت و دانشگاه مقالاتی داشته ام و حالا که توفیق پیدا کردم، سعی می کنم آن ایده ها را در حد امکان عملی کنم.

وزیر علوم ادامه داد: یکی از آن ایده‌ها ایجاد بستر برای صنعت و دانشگاه بود. باید تلاش کنیم بخشی از نیازهای جامعه و صنعت را با پژوهش برطرف کنیم و این امر نیاز به حلقه اتصال داشت که ما این حلقه اتصال را نداشتیم. من سال ۸۳ ایده ایجاد مرکز جمع آوری مرکز اسناد پژوهشی را داشتم و برای همین سامانه نان را ایجاد کردیم. ما نظام ایده ها و نیازها (نان) راه اندازی کردیم و تابه حال بیش از ۵ هزار نیاز آنجا ثبت شده و شورای عالی انقلاب فرهنگی هم این سامانه را مصوب کرد و دیگر مشکلی در احصای نیازهای کشور وجود ندارد.

زلفی‌گل درمورد صندوق عالی علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: این صندوق تاسیس شد و اساسنامه آن نوشته شده و در شورای عالی عتف مطرح شد و در دستور کار دولت است و در قانون بودجه ۱۴۰۱ مشخص شد چه اعتباراتی برای چه موضوعاتی مصرف شود.

او با تاکید به رسیدگی به پارک های علم و فناوری تصریح کرد: بعد از بررسی‌ها دیدیم که این پارک ها در راستای نیازها نیست. با استاد خیرالدین نیز که استاد برجسته ای در دانشگاه سمنان بودند در جهت اهداف مربوط به پارک‌ها همکاری خود را شروع کردیم و اتفاقات خوبی طی یک سال افتاد و از نظر تعداد رشد مشاغل، مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری وضعیت قابل تقدیر است.

وزیر علوم ضمن با بیان اینکه به کارگیری نظام انگیزشی جدید از موارد مورد توجه وزارتخانه است گفت: می‌خواهیم دانشجویان و اعضای هیئت علمی ما براساس میزان اثربخشی و تلاشی که می کنند بهره وری داشته باشند. در این خصوص آیین نامه پایه های تشویقی را در هیئت امنا تدوین کردیم‌، البته همه پایه ها را همه افراد نمی گیرند، اما عواملی را دسته بندی کردیم تا هر عضو هیئت علمی بتواند از پایه ها استفاده کند و انگیزه برای افراد موثر برای همیشه وجود داشته باشد و سقف پرواز استادان و دانشجویان را بالا بردیم و همین کار را برای دانشجویان نیز کردیم و تفاهم نامه با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم در همین راستا بود.

زلفی‌گل از ایجاد نظام سنجش و انگیزش گفت و تاکید کرد: ایجاد این نظام از جمله کارهای ما در این یکسال بود. ما موظف هستیم مجلات مان را بین المللی کنیم و مقالات را در پایگاه های علمی بین المللی شاهد باشیم و در سال یک سال گذشته ۱۸ مجله از جمهوری اسلامی وارد نمایه اسکاپوس شدند.

او افزود: در طی ۴ دهه بعد از پیروزی انقلاب ۱۰۹ مجله و در یک سال ما ۱۸ مجله را بین المللی کردیم و قرار است هرسال تعداد دیگری به این مجلات اضافه کنیم و قرار است تسهیلاتی برای مدیر مسئولان در نظر بگیریم و آموزش‌هایی برای آنها خواهیم داشت.

وزیر ادامه داد: ما متوجه شدیم جای پارک علم و فناوری ایران خالی است و در این راستا زمینی به وسعت هزار هکتار برایش در نظر گرفته ایم تا شرکت‌های دانش بنیان ما با خارجی‌ها تولیداتی داشته باشند. رشد اشتغال در این پارک‌ها ۲۶ درصد بوده و ۱۲ پردیس و قطب علم و فناوری نیز در این مدت تاسیس شده است.

زلفی‌گل در مورد پروژه‌های ساختمانی نیمه تمام وزارت علوم اظهار کرد: ما دو میلیون و ۷۰۰ هزار متر مربع ساختمان نیمه کاره در وزارت علوم داریم وقتی این حجم پروژه نیمه تمام داریم عقل حکم می کند پروژه جدید ایجاد نکنیم و از ظرفیت سفرهای استانی ریاست جمهوری در این زمینه استفاده کردیم و قرار شد ۵ میلیارد و ۷۰۰ تومان اعتبار برای تکمیل پروژه هایی که بالای ۵۰ درصد پیشرفت داشته‌اند اختصاص بدهیم.

او ادامه داد: ما در هفته دولت ۳۲ پروژه ۱۰۰ درصد انجام شده داریم و با احتساب پروژه‌هایی که بین ۹۵ تا ۹۹ درصد انجام شده، روی هم رفته بیش از ۶۰ پروژه داریم.

او در مورد دوره منش استادی توضیح داد: ما اعتقاد داریم معلمی و استادی یک تخصص است همانطور که مکانیکی، هنر و معماری و پزشکی تخصص هستند و آموزش در آموزش و پرورش و دانشگاه نیز تخصص است و این افراد لازم است فن معلمی داشته باشند. اینکه نابغه‌ای دکتری بگیرد، ولی بدون آموزش شیوه تعامل با دانشجو و تدریس و روانشناسی تعلیم و تربیت باعث می شود نخبه نتواند اثربخشی داشته باشد. بنابراین لازم است دوره ای برای آنها داشته باشیم و امسال قرار بود منش استادی برای آنها برگزار شود و از سال بعد زیرساخت ها برای این کار فراهم می شود.

وزیر درمورد جذب دانشجوی خارجی عنوان کرد: در بحث دانشجویی جذب دانشجوی خارجی برای ما مهم است. اینکه دیپلماسی علمی در کنار سایر دیپلماسی ها قرار بگیرد مهم است و موسسات جذب دانشجو برنامه ریزی شده نبود و آیین‌نامه ای تدوین شد و آنها را ساماندهی می‌کنیم.

او پیرامون بحث سلاپت جسمی دانشجویان یادآور شد: توجه به مشاوره و پیشگیری به جای درمان و توجه به ورزش و سلامت جسمی دانشجویان از موارد مورد توجه ماست.

در بحث توجه به علوم انسانی، مرکزی برای علوم قرآنی داشتیم که ارتقایش دادیم و به مرکز علوم قرآنی و انسانی تبدیلش کردیم و از این به بعد توجه ویژه ای به علوم انسانی خواهیم داشت.

او افرود: بحث پیگیری بی اخلاقی در عرصه علم و پژوهش را نیز جدی گرفتیم و از ظرفیت مجلس در این راه استفاده می کنیم و لکه های سیاه در حوزه علوم را کمرنگ می کنیم و بحث پیشگیری در این زمینه بهتر و کم هزینه تر هم هست.

وزیر بابیان آماری از رشد مجلات علمی ایران گفت: خوشبختانه تعداد مجلات تحت نمایه وابسته به وزارت علوم ۱۲۲ مجله شده و در تامپسون رویترز آی اس آی هم رشد ویژه داشته است.

زلفی گل ضمن با تاکید بر اینکه بین وزارت علوم و صندوق نوآوری و شکوفایی تقابلی وجود نخواهد داشت، عنوان کرد: ما تا سطح ۶ فناوری را وظیفه داریم آموزش بدهیم و از سطح ۶ فناوری به بعد تحویل صندوق می دهیم و تعاملاتی داریم و از ظرفیت‌ها هم استفاده می کنیم. در شورای راهبری فناوری با ریاست رییس جمهور مجوز تاسیس شرکت های فناور نوع ۳ را به وزارت علوم دادند و کمک می کند ده هزار و ۷۰۰ واحد فناور را دائما رشد دهد تا به نوع سوم تبدیل شوند.

او در آخر از اهمیت رشد شرکت های دانش بنیان و علل این اهمیت گفت و تصریح کرد: رشد شرکت‌ها از این جهت مهم است که برای افراد تحصیل کرده ما رشد ایجاد می کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز