خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در گفت‌وگو با ایلنا:

رصد پانسیون‌های کودکان در دستور کار است/ فعلا آماری از تعداد آنها نداریم

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۹۴۲۰

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک گفت: فعلا آماری از کمیت و کیفیت پانسیون‌های نگهداری کودکان وجود ندارد و دنبال تهیه گزارشی هستیم تا ببینیم که چه تعداد و انواعی دارند و نوع خدمات آن‌ها چیست.

«مجتبی همتی‌فر» رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد نیمه‌متمرکز و غیرمتمرکز شدن تولید محتوای مورد استفاده در کودکستان‌ها و مواردی که قرار است برای این گروه سنی ارائه شود و خطرعدم کنترل بر موضوعات و نظارت برآن در رویکرد غیرمتمرکز توضیح داد: اگر پراکندگی را به معنای منفی درنظر بگیریم، چه در مدیریت و چه در سبک اداره حرف شما درست است و این موضوع می‌تواند یک عیب باشد، اما اگر به معنای تنوع در ذیل راهوری باشد، کار سازمان سخت‌تر خواهد شد.

او تصریح کرد: در همه دستگاه‌ها این بحث وجود دارد که بخش دولتی بهتر کار می‌کند یا بخش غیردولتی؟ سوالی که سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با آن درگیر است و باید برای آن پاسخ تولید کند و تلاش می‌کنیم ابزارهای مناسبی برایش فراهم کنیم، این است که چطور اعمال راهبری و نظارت خوبی داشته باشیم. ما خانواده را ناظر اول می‌دانیم و خانواده است که ارتباط مستقیم با کودکستان دارد و از آن بهره‌مند می‌شود. پس یکی از موضوعات مهم ذائقه‌سازی و آگاه‌سازی خانواده است.

همتی‌فر در ادامه توضیح داد: در گام بعدی سامانه‌هایی که برای اعلام شکایت‌ها طراحی کرده‌ایم وجود دارند که در کنار ابزار و بازوهای انسانی برای نظارت مردمی فعالیت می‌کنند و بازوهای راهوری ما هستند که در عین حال ذیل رویکرد تنظیم‌گری که اقتضای سازمان است و باید رعایت شود قرار می‌گیرند. پس ما می‌خواهیم با این نگاه ابزارسازی کنیم نه با نگاه دولتی. این شکل از کار سخت، اما شدنی است و تجربیات موفقی هم در کشور داریم. امیدواریم با استفاده از این تجربه‌ها و نوآوری‌هایی که به وجود می‌آید، بتوانیم وجه آسیب‌زای‌ عدم تمرکز را بگیریم. 

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در مورد تربیت مربی برای کودکستان‌ها و برنامه‌ای مشخص برای آموزش آن‌ها تحت نظارت این سازمان بیان کرد: اصل کلی این است که مربی و کسی که قرار است در کودکستان کار کند باید آموزش ببیند و برای ایفای نقش آماده شود و این مسئله مورد تاکید و تایید ماست. پس حتما لازم است که این فرد دوره‌ای بگذراند. به این منظور هم دوره‌هایی را پیش بینی می‌کنیم. حالا اینکه دوره‌ها حتما باید نظری و صرفا در انحصار یک موسسه یا نهاد خاص باشد از جمله مواردی است که در آیین نامه‌های سازمان در موردش بحث می‌شود و چون هنوز مصوب نشده، چیزی در مورد آن بیان نمی‌کنم و هنوز هم مورد بررسی و تغییرات کارشناسانه است. مهم این است که بر کیفیت تاکید شود و متناسب با محتوایی که در حال آماده‌سازی آن برای کودکستان‌ها هستیم، مربی‌ها هم آموزش ببینند و توانمند شوند. 

او در پاسخ به پرسش دیگری در مورد پانسیون‌هایی که به نگه‌داری بچه‌ها می‌پردازند و رسیدگی به این فضاها و قانونی بودن فعالیت آن‌ها توضیح داد: این مراکز بنا بر اساسنامه باید تحت مدیریت سازمان قرار بگیرند، اما فعلا به این دلیل که آماری از کمیت و کیفیت آن‌ها وجود ندارد، ابتدا دنبال تهیه گزارشی رصدی هستیم تا ببینیم که چه تعداد و انواعی دارند، نوع خدمات آن‌ها چیست و… برخی از این مراکز صرفا برای کودکان زیر ۷ سال خدمت ارائه نمی‌دهند، مثل مراکز خانه رفاه کودک و خانواده که سازمان بهزیستی دارد، از قبل ۶ سال تا ۱۲ سال را پوشش می‌دهد. بنابراین همه این مراکز در حیطه کار ما نیست و مربوط به کودکان در سنین بالاتر است. ما گفت‌وگوها و تعاملاتی داریم که ساماندهی در این بستر هم اتفاق بیفتد و به تدریج با نگاه تربیتی که ماموریت سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک است تطبیق داده شوند و در این چارچوب قرار بگیرند.

فاطمه رستمی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز